E. Arnould, Les perspectives culturelles de la recherche en marketing en faveur du developpement durable dans les pays en developpement, Recherche et Applications en Marketing, vol.29, issue.3, pp.99-103, 2004.
DOI : 10.1177/0767370114527677

S. Baker, J. Gentry, and T. Rittenburg, Building Understanding of the Domain of Consumer Vulnerability, Journal of Macromarketing, vol.61, issue.2, pp.128-139, 2005.
DOI : 10.1111/j.1745-6606.1994.tb00819.x

C. Blocker, J. Ruth, S. Sridharan, C. Beckwith, A. Ekici et al., Understanding poverty and promoting poverty alleviation through transformative consumer research, Journal of Business Research, vol.66, issue.8, pp.66-1195, 2013.
DOI : 10.1016/j.jbusres.2012.08.012

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00829062

G. Brenkert, Marketing and the vulnerable, Business Ethics Quarterly, Ruffin Series, vol.1, pp.7-20, 1998.

V. Caradec, Vieillir au grand ??ge, Recherche en soins infirmiers, vol.94, issue.3, pp.28-41, 2008.
DOI : 10.3917/rsi.094.0028

R. Castel, De l'indigence à l'exclusion, la désaffiliation Face à l'exclusion, le modèle français, Donzelot J. et al. Paris : Éditions Esprit, pp.137-168, 1991.

M. Dampérat, Vers un renforcement de la proximit?? des relations client, Revue fran??aise de gestion, vol.32, issue.162, pp.115-125, 2006.
DOI : 10.3166/rfg.162.115-126

D. Garets, V. Paquerot, M. Sueur, and I. , L'approche relationnelle dans les banques, mythe ou réalité ? Revue Française de Gestion, pp.123-138, 2009.

M. Douglas, Pour ne plus entendre parler de la ????culture traditionnelle????, Revue du MAUSS, vol.29, issue.1, pp.479-516, 2007.
DOI : 10.3917/rdm.029.0479

J. Gadrey, J. De-bandt, and J. Gadrey, Les relations de service dans le secteur marchand Relations de services, marchés de services, pp.23-41, 1994.

J. Gadrey, E. Ghillebaert, and F. Gallouj, Analyser et évaluer les prestations de cohésion sociale « hors cadre » des services publics, Le cas des relations de guichet à La Poste. Politiques et Management public, pp.119-144, 1997.
DOI : 10.3406/pomap.1997.2167

URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/pomap_0758-1726_1997_num_15_4_2167.pdf

A. Gilson, Les conseillers financiers de La Banque Postale : entre les besoins du client et les intérêts de l'employeur, 2010.

M. Godelier, L'idéel et le matériel, 1984.

H. Gorge and N. Özça?lar-toulouse, Exp??riences de consommation des individus pauvres en France: apport du Bas de la Pyramide et de la Transformative Consumer Research, D??cisions Marketing, vol.72, issue.72, pp.139-156, 2013.
DOI : 10.7193/dm.072.87.139.156

C. Grönroos, Relationship approach to marketing in service contexts: The marketing and organizational behavior interface, Journal of Business Research, vol.20, issue.1, pp.3-11, 1990.
DOI : 10.1016/0148-2963(90)90037-E

E. Gummesson, The new marketing???Developing long-term interactive relationships, Long Range Planning, vol.20, issue.4, pp.10-20, 1987.
DOI : 10.1016/0024-6301(87)90151-8

S. Gupta, D. Lehmann, and J. Stuart, Evaluer les clients, Recherche et Applications en Marketing, vol.19, issue.2, pp.1-19, 2004.
DOI : 10.1177/076737010401900205

F. Gzil and . Hirsh, Alzheimer, éthique et société, 2012.

M. Haenlein, A. Kaplan, and D. Schoder, Valuing the Real Option of Abandoning Unprofitable Customers When Calculating Customer Lifetime Value, Journal of Marketing, vol.70, issue.3, pp.5-20, 2006.
DOI : 10.1509/jmkg.70.3.5

M. Haenlein, A. Kaplan, and A. Beeser, A Model to Determine Customer Lifetime Value in a Retail Banking Context, European Management Journal, vol.25, issue.3, pp.221-234, 2007.
DOI : 10.1016/j.emj.2007.01.004

M. Holbrook, Consumer value. A framework for analysis and research, 1999.

J. Lazarus, L'épreuve de l'argent, 2012.

K. Martin and R. Hill, Life Satisfaction, Self-Determination, and Consumption Adequacy at the Bottom of the Pyramid, Journal of Consumer Research, vol.38, issue.6, pp.1155-1168, 2012.
DOI : 10.1509/jmkg.74.2.1

M. Mauss, Essai sur le don Forme et raison de l'échange dans les sociétés primitives, Mauss M., Sociologie et anthropologie, 1950.

S. Monod and A. Sautebin, Vieillir et devenir vulnérable, Revue Médicale Suisse, vol.5, pp.2353-57, 2009.

G. Moschis, J. Mosteller, and C. Kwai-fatt, Research Frontiers on Older Consumers' Vulnerability, Journal of Consumer Affairs, vol.19, issue.1, pp.467-516, 2011.
DOI : 10.1016/j.jcps.2008.12.002

J. Nau, C. Derbaix, and G. Thévenot, Place de loffre dans la construction dune identite stigmatisee: le cas des personnes en situation de handicap moteur, Recherche et Applications en Marketing, vol.31, issue.4, pp.50-69, 2016.
DOI : 10.1177/0767370116635089

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01692929

D. North, Structure and Change in Economic History, 1981.

D. North, Institutions, Institutional Change and Economic Performance, 1990.
DOI : 10.1017/CBO9780511808678

M. Nussbaum and A. Sen, de) (1993) The Quality of Life, 1999.

T. Pavia and M. Et-mason, Vulnerability and Physical, Cognitive, and Behavioral Impairment, Journal of Macromarketing, vol.4, issue.1, pp.471-485, 2014.
DOI : 10.1111/j.1365-2788.2011.01501.x

D. Reuben, P. Shekelle, and N. Wenger, Quality of Care for Older Persons at the Dawn of the Third Millennium, Journal of the American Geriatrics Society, vol.333, issue.Suppl. 1, pp.346-350, 2003.
DOI : 10.1056/NEJM199511023331806

D. Talukdar, Cost of Being Poor: Retail Price and Consumer Price Search Differences across Inner-City and Suburban Neighborhoods, Journal of Consumer Research, vol.35, issue.3, pp.457-471, 2008.
DOI : 10.2307/1251933

R. Yin, Case study research: design and methods, 2003.