(Dis)aligning for improving mutual understanding in talk-in-interaction - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue Française de Linguistique Appliquée Année : 2017

(Dis)aligning for improving mutual understanding in talk-in-interaction

Résumé

This article deals with the mutual understanding phenomenon and its explicit marks in talk-in-interaction. Drawing on conversation literature, we attempt to enhance knowledge about understanding by linking it to the alignment concept. This allows us to shed light on the different levels of understanding required for the accomplishment of successful interaction. Feedback responses provided by recipients are one of the explicit marks for achieving understanding. However, we focus here on dispreferred responses that can be considered a cue of disalignment, i.e. a break in the activity in progress and a potential indicator of trouble in understanding. Using the Conversational Analysis framework, we show how and why recipients can disalign and to what extent the mutual understanding is impacted by this disalignment.
Cet article est consacré aux marques explicites de la compréhension mutuelle dans l'interaction. Inspirées par la littérature conversationnelle, nous tentons d'améliorer notre connaissance sur la compréhension en l'articulant au concept d'alignement. Celui-ci peut renvoyer à différents niveaux de compréhension requis pour réussir l'interaction. Les réponses des destinataires sont l'un des indices explicites pour manifester la compréhension. Cependant, nous focalisons ici sur les réponses non préférées, indices possibles de désalignement, à savoir arrêt dans l'activité en cours et indicateur potentiel de trouble dans la compréhension. Dans le cadre de l'Analyse Conversationnelle, nous montrons comment et pourquoi les participants peuvent désaligner et jusqu'à quel point la compréhension mutuelle peut en être affectée.
Fichier principal
Vignette du fichier
RFLA_4_Bertrand_Goujon_Final.pdf (403.92 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01653325 , version 1 (04-12-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01653325 , version 1

Citer

Roxane Bertrand, Aurélie Goujon. (Dis)aligning for improving mutual understanding in talk-in-interaction. Revue Française de Linguistique Appliquée, 2017, 2017-2, pp.53 - 70. ⟨hal-01653325⟩
160 Consultations
415 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More