F. Bayle, Musique acousmatique propositions? positions, Éditions Buchet/Chastel, pp.189-190, 1993.

P. Couprie, La visualisation du son et de ses paramètres pour l'analyse de la musique acousmatique, Dossier d'habilitation à diriger des recherches, p.58, 2015.

F. Delalande, Analyser la musique, pourquoi, comment? , INA Éditions, Institut National de l'Audiovisuel, pp.19-28

F. Delalande, analyse des conduites musicales : une étape du programme sémiologique ? in Semiotica 66-1/3, pp.25-107, 1987.

F. Duhautpas, . Freychet, M. Solomos, . Beneath, H. Forest-floor-de et al., Une composition à base de paysages sonores, Analyse Musicale n°76, 2 ème trimestre, pp.2015-01202407
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01202407

U. Eco, La structure absente, pp.129-134, 1972.

L. Landy, Understanding the Art of Sound Organization, pp.105-111, 2007.

I. Neuman, Generative Tools for Interactive Composition: Real-Time Musical Structures Based on Schaeffer's TARTYP and on Klumpenhouwer Networks, Computer Music Journal, vol.38, issue.2, pp.63-77, 2014.
DOI : 10.1017/S1355771807001793

T. Opie and A. Brown, « An Introduction to Eco- Structuralism, Proceedings of the 2006 International Computer Music Conference, Pages 9-12

G. Peeters, A large set of audio features for sound description (similarity and classification) in the CUIDADO Project, CUIDADO IST Project Report, IRCAM, pp.11-18, 2004.

S. Roy, L'analyse des musiques électroacoustiques : Modèles et propositions, pp.47-60, 2003.

P. Schaeffer, Traité des objets musicaux, p.401, 1966.

M. Schafer, Our Sonic Environment and the Soundscape. The Tuning of the World, Destiny Books, pp.274-275, 1977.

D. Smalley, « Spectromorphology and Structuring Processes » in The Langage of Electroacoustic Music, S Emmerson (éd, pp.61-93, 1986.

M. Solomos and . De-la-musique-au-son, L'émergence du son dans la musique des XXe et XXIe siècles, p.192

R. Thom, Esquisse d'une sémiophysique : [physique aristotélicienne et théorie des catastrophes], p.17, 1991.

L. Thoresen and A. Hedman, Emergent Musical Forms : Aural Explorations. Department of Music Research and Composition, 2015.

B. Truax, « Sound in Context : Soundscape research and composition at Simon Fraser University, ICMC Proceedings -Journal of New Music Research, 1995.
DOI : 10.1121/1.412535

B. Truax and . Soundscape, Acoustic Communication and Environmental Sound Composition » in Contemporary Music Review, pp.49-65, 1996.
DOI : 10.1080/07494469600640351

B. Truax and B. Truax, Acoustic Communication Soundscape Composition, HTML Documentation DVD-ROM #2, Linking Soundscape Composition and Acoustic Ecology Organised Sound, 1984.
DOI : 10.1080/07494469600640351