Les pratiques de la classe en « milieux difficiles », 2003. ,
« La contribution de l'Éducation prioritaire à l'égalité des chances des élèves ». Rapport IGEN et IGAENR no 2006-076 au ministre de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, 2006. ,
« The relationship between goal orientation and age among adolescents and adults », Journal of Genetic Psychology, pp.160-84, 1999. ,
« Achievement goals for teaching as predictors of students' perceptions of instructional practices and students' help-seeking and cheating ». Learning and instruction, pp.18-453, 2008. ,
« Striving to connect and striving to learn: Influences of relational and mastery goals for teaching on teacher behaviors and student interest and help seeking, International journal of educational research, pp.65-106, 2014. ,
« Predicting teachers' achievement goals for teaching: The role of perceived school goal Buts motivationnels d'accomplissement des enseignants VARIA structure and teachers' sense of efficacy ». Teaching and teacher education, pp.32-44, 2013. ,
« Effort et buts d'accomplissement, D. Delignières (dir.), L'effort. Paris : Éditions EPS, pp.41-60, 2000. ,
« Personal goals as predictors of intended classroom goals: Comparing elementary and secondary school pre-service teachers », British journal of educational psychology, pp.83-396, 2013. ,
« Achievement motivation Handbook of child psychology, pp.643-691, 1983. ,
« Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis », Journal of personality and social psychology, pp.70-461, 1996. ,
« A 2 x 2 achievement goal framework », Journal of personality and social psychology, pp.80-501, 2001. ,
« A 3 x 2 achievement goal model », Journal of educational psychology, vol.103, issue.3, pp.632-648, 2011. ,
« Goal orientations of teacher trainees: longitudinal analysis of magnitude, change and relevance », Journal for educational research online, vol.2, issue.2, pp.9-33, 2010. ,
« Structure de buts, relations enseignants-élèves et adaptation scolaire des élèves : une analyse multi-niveaux ». Revue française de pédagogie, pp.155-57, 2006. ,
« Take your partners: A description of a student social system in a secondary school dance class », Journal of Teaching in Physical Education, vol.2, pp.15-171, 1996. ,
« Aging, adult development , and work motivation, Academy of Management Review, pp.29-440, 2004. ,
« De quelques facteurs facilitant l'intensification de la collaboration au travail parmi les enseignants : le cas des enseignants canadiens ». Éducation et sociétés, pp.59-77, 2009. ,
« Les références curriculaires des enseignants d'éducation physique : influence de l'ancienneté, Schweizerische zeitschrift für bildungswissenschaften, pp.137-163, 2012. ,
« La distance à la performance attendue : un indicateur des choix de l'enseignant en fonction du potentiel de chaque élève, pp.162-67, 2008. ,
Ruptures scolaires : l'école à l'épreuve de la question sociale, 2005. ,
« L'activité didactique empêchée : outil d'intelligibilité de la pratique enseignante en milieu difficile ». Revue française de pédagogie, pp.168-59, 2009. ,
« Rethinking teachers' goal orientations: conceptual and methodological enhancements ». Learning and instruction, pp.574-586, 2011. ,
« A measure of teachers' achievement goals, pp.349-361, 2007. ,
« Les orientations de valeur des enseignants d'éducation physique. Influence du sexe, de l'âge et de l'ancienneté, pp.81-89, 2008. ,
« Teachers' goal orientations for teaching: associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout ». Learning and instruction, pp.20-34, 2010. ,
« Achievement goals for teaching and teachers' reference norms: Relations with instructional practices ». Teaching and teacher education, pp.27-1111, 2011. ,
« Indétermination , contradiction et exploration : trois expériences typiques des enseignants débutants en Éducation physique ». Revue des sciences de l'éducation, pp.535-554, 2004. ,
« Beginning teachers' situated emotions: A study of first classroom experiences », Journal of education for teaching, vol.29, issue.3, pp.219-234, 2003. ,
« Planification et décision chez les enseignants ». Revue française de pédagogie, pp.81-107, 1993. ,
« Climat motivationnel instauré par l'enseignant et implication des élèves en classe : l'état des recherches, pp.157-147, 2006. ,
« Relation between students' involvement and teacher management strategies in French " difficult " classrooms ». Physical education and sport pedagogy, pp.647-669, 2015. ,
« A successful form of trade-off in compensatory policy classrooms ». European physical education review, pp.340-361, 2015. ,
« A meta-analysis of self-reported achievement goals and nonself-report performance across three achievement domains (work, sports, and education) ». Plos one, p.93954, 2014. ,
La scolarisation dans les milieux « difficiles » : politiques, processus et pratiques L'école de la périphérie : scolarité et ségrégation en banlieue, Paris : INRP. van ZANTEN A, 1997. ,