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Article Dans Une Revue Dix-neuf Année : 2012

La Volière romantique: portrait de Musset en merle blanc

Résumé

Musset, the enfant terrible of French Romanticism, was highly critical of both contemporary society and his literary elders, and grouped Classical and Romantic authors in the same despised category. His ironical views on both his contemporaries and himself were expressed in The White Blackbird (1842). In this light tale, Musset depicts himself as a rare species of bird conversing with other animals, thus indirectly unveiling his views on artists and poetic practices of his time. The blackbird as a masked figure of the poet allows him to speak out; but the blackbird also appears as a satirical figure of the artist, and beyond its comical dimension, it embodies in disguised form the author’s quest for identity.
Musset, enfant terrible du romantisme, qui rejette son époque et ses aînés, renvoie dos à dos Classiques et Romantiques. Portant un regard ironique sur ses contemporains et sur lui-même, il se met en scène sous les traits d’un oiseau rare dans Histoire d’un merle blanc, conte léger de 1842, qui donne la parole aux animaux derrière lesquels Musset dévoile son point de vue sur les artistes et les pratiques poétiques de son temps. Le merle comme figure masquée du poète n’est pas seulement un moyen de libérer la parole de Musset, il est également une figure parodique de l’artiste et, au-delà de sa dimension comique, l’incarnation détournée d’une quête identitaire
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01649315 , version 1 (27-11-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01649315 , version 1

Citer

Anne-Céline Michel. La Volière romantique: portrait de Musset en merle blanc. Dix-neuf, 2012, 16 (1), pp.38-48. ⟨hal-01649315⟩
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