Vocational Education, On-the-Job Training and Labour Market Integration of Young Workers in Urban West Africa
Résumé
Young people in Africa are confronted with many difficulties when it comes to their integration in the
labour markets and their research for decent and productive jobs. Research on the links between
formal education and vocational training and their economic returns are especially crucial in
understanding inadequacy between labour supply and demand for young people. This paper aims to
contribute to this needed diagnosis by presenting some evidence based on the 1-2-3 Surveys conducted
in seven African countries, which provides a consistent and comparable picture of the situation of
youth employment in urban labour markets in these countries. We provide some evidence that
vocational education might be a good instrument for integrating the formal sector and that it is often
more profitable than general education in terms of earnings and firm performance, especially at higher
levels of schooling. Overall, young workers without any formal vocational education and training are
the more disadvantaged in terms of working conditions, while workers who benefited from a
traditional apprenticeship in a small firm occupy an intermediate position.
Les jeunes africains se heurtent à de nombreux obstacles au moment de leur entrée sur le marché du
travail, en particulier dans leur recherche d’un emploi décent et productif. Pour mieux comprendre les
déséquilibres entre offre et demande d’emploi pour ces jeunes, cet article vise à apporter un nouvel
éclairage sur le lien entre l’éducation formelle, la formation technique et professionnelle et les
caractéristiques de l’insertion des jeunes sur le marché du travail, à partir des enquêtes 1-2-3 menées
dans sept pays d’Afrique de l’Ouest. La parfaite comparabilité de ces enquêtes permet de mieux
appréhender la situation des jeunes sur le marché du travail urbain en Afrique de l’Ouest. Cet article
montre que la formation professionnelle favorise l’accès au secteur formel et procure souvent de
meilleurs revenus que l’éducation générale, en particulier à des niveaux d’éducation élevés. Il montre
aussi que les travailleurs sans aucune formation technique ou professionnelle ont les moins bonnes
conditions de travail, alors que les travailleurs ayant effectué un apprentissage traditionnel, occupent
une position intermédiaire.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...