A. and L. An, Xylophone", in The New Grove Dictionary of Musical Instruments, 1984.

A. Simha, Eléments pour une analyse opérationnelle des monodies vocales dans les sociétés à tradition orale, Les langues sans tradition écrite, Actes du Colloque International du CNRS à Nice, 1971.

A. S. Cloarec-heiss, Le langage tambouriné des, Théories et méthodes en linguistique africaine, SELAF- ORSTOM, 1976.

A. S. Fürniss-s, An interactive experimental method for the determination of musical scales in oral cultures. Application to the vocal music of the Aka Pygmies of Central Africa, Contemporary Music Review, 1993.

B. John, Music Perfomance, Motor Structure, and Cognitive Models, VIIth European Seminar in Ethnomusicology, Pre-publication of the conference papers, 1990.

B. Florence, Etat actuel de la recherche sur les échelles "équidistantes" indonésiennes, 1991.

B. Constantin, Sur une mélodie russe, pp.329-391, 1953.

C. Jacques, Formation et transformation du langage musical, tome I, 1955.

C. Vida, Melodic Perception and Analysis, Summer Institute of Linguistics éd, 1972.

C. Michel, Guide des Objets Sonores, 1983.

D. Vincent, S. Paris, and ?. , Jazz et musiques d'Afrique centrale : une lecture parallèle, Centrafrique) Analyse Musicale n°11, 1986.

D. Diana, The Processing of Pitch Combinations, The Psychology of Music, 1982.

D. Hugues, Musique et psychologie cognitive : les éléments porteurs de forme, La musique et les sciences cognitives, pp.327-334, 1990.

E. Alexander, On the Musical Scales of Various Nations, Journal of Royal Society of Arts, vol.33

E. A. Hipkins-a, Tonometrical Observations on Some Existing Non- Harmonic Scales, Proceedings of the Royal Society n°37, 1884.

F. Robert, La perception de la musique, 1958.

F. Suzanne, Recherches scalaires chez les Pygmées Aka, Analyse musicale n°23, 1991.

G. John, Multidimensional Perceptual Scaling of Musical Timbres, Journal of Acoustical Society of America, vol.61, issue.5, 1977.

G. John and &. James, Perceptual Evaluations of Synthesized Musical Instrument Tones, Journal of Acoustical Society of America, vol.62, issue.2, 1977.

G. John and &. Gordon-john, Perceptual Effects of Spectral Modifications on Musical Timbres, Journal of Acoustical Society of America, vol.63, issue.5, 1978.

H. Philippe, Introduction à l'analyse du descriptif, 1981.

H. Hermann and V. , On the Sensations of Tone as a Physiological Basis for th eTheory of Music, 1870.

K. Hood and . Mantle, Sléndro and Pelog redifined, 1966.

I. Paul and &. , Pitch and Timbre Interaction in Isolated Tones and in Sequences, paper presented to the, 1989.

J. Ambroise, Aspects analytiques de la musique de balafon dans quatre sociétés camerounaises en, Thèse de Doctorat troisième cycle, 1975.

J. Nazir, The "objective" and subjective View in Music Transcription, 1977.

K. Percival and R. , The Musical Instruments of the Native Races of South Africa, 1968.

K. Gerhard, Kognitive Grundlagen, Musik in Africa, Staatliche Museum Preussischer Kulturbesitz

L. Gilles, Le sens de la mesure"; Analyse Musicale n°23, 1991.

L. George, The reliability of transcription, 1974.

M. Stephen, Spectral fusion and the creation of auditory image, Music, Mind and Brain, Clynes (éd.), 1982.

M. Yves, Le groupe gbaya-manza-ngbaka, Lexique comparatif des langues oubanguiennes, 1985.

N. Jean-jacques, Situation de la sémiologie musicale, Musique en Jeu n°5, 1971.

N. Boiles, Petite histoire de l'ethnomusicologie, Musique en Jeu n°28, 1977.

N. Bruno, Music in Primitive Culture, 1956.

P. Sophie, Description des échelles musicales d'Afrique Centrale, problématique, hypothèses, heuristique, 1988.

. La-musique-et-la-transe, . Gallimard, and ?. Paris, Structure d'un chant initiatique du Bénin, Le Courrier du CNRS, Hors Série n°42, 1980.

S. E. Corso-john and F. , Timbre Cues and Identification of Musical Instruments, pp.2021-2026, 1964.

S. Pierre, Quelques hypothèses, constatations et expériences à propos de l'échelle pentaphone de la musique des Pygmées Bibayak du, Gabon, 1985.

S. André, Origine des instruments de musique, 1936.

S. Alois, Zur Tonhöhenwahrnehmung bei Xylophonklängen" in VIIth European Seminar in Ethnomusicology, pre-publication of the conference papers, 1990.

S. Albrecht, Psychological Theory and Comparative Musicology" in Comparative Musicology and anthropology of Music, Nettl & Bohlman, pp.293-317, 1990.

S. A. Beurmann-a, Notes on the acoustics and tunings of gamelan instruments", Perfomance in Java and Bali, Studies of narrative, theatre, music and dance, pp.197-218, 1993.

S. G. Punita, Interaction of Timbre and Pitch in Spectral Discrimation Tasks Using Complex Tones, 1989.

S. M. Ruth and L. Stone-verlon, Event, Feedback, and Analysis : Research Media in the Study of Music Events, Ethnomusicology XXV, issue.2, 1981.

S. Johan, The Science of Musical Sounds, 1991.

T. E. Seewann-m, Pitch of complex signals according to virtualpitch theory, Journal of the Acoustical Society of America, issue.3, 1982.

T. Hugh, Towards an assessment of African Scales, African Music II, issue.1, pp.15-23, 1958.

V. Frédéric, La modélisation des systèmes d'accords des xylophones centrafricains, Analyse Musicale n°23, 1991.

V. F. Arom-s, Theory and Technology in African Music, Stone (éd.)

V. F. Dehoux-v, The determination of scalar systems in xylophone music of Central Africa, Selected articles of the VIIth European Seminar in Ethnomusicology, 1990.

W. Ulrich, Sound Sampling of Amadinda Xylophone Compositions from Buganda and the Formation of Inherent Pattern, 1987.

W. Andrew, Variétés de la représentation mentale, Psychologie ordinaire et sciences cognitives, 1990.