L. Bainbridge, Analysis of verbal protocols from a contro process task The human operator in process control, 1974.

L. Bainbridge, Verbal protocol analysis Evaluation of human work, 1990.

L. Bainbridge, Verbal reports as evidence of the process operator's knowledge, International Journal of Human-Computer Studies, vol.51, issue.2, pp.213-238, 1999.
DOI : 10.1006/ijhc.1979.0307

A. Bisseret, S. Sebillotte, and P. Falzon, Techniques pratiques pour l'étude des activités expertes, 1999.

Y. Clot, D. Faïta, G. Fernandez, and L. Scheller, Entretiens en auto-confrontation croisée : une méthode en clinique de l'activité. Pistes, pp.2-3, 2000.
DOI : 10.4000/pistes.3833

URL : http://doi.org/10.4000/pistes.3833

V. Cranach, M. Harré, and R. , The analysis of action. Recent theoretical and emprical advances, 1982.

D. Faïta, A. Borzeix, M. Lacoste, P. Falzon, M. Grosjean et al., La conduite du TGV : exercices de styles Filmer le travail : recherche et réalisation, 1997.

P. Falzon, C. Sauvagnac, and C. Chatigny, Collective knowledge elaboration, Second International Conference on the Design Cooperative Systems, pp.12-14, 1996.

P. Falzon, A. Borzeix, M. Lacoste, P. Falzon, M. Grosjean et al., Travail et vidéo Filmer le travail: recherche et réalisation, 1997.

P. Falzon, C. Sauvagnac, A. Mhamdi, and F. Darses, Transformer le travail ; de quelques activités métafonctionnelles collectives. XXXII° SELF Congress, pp.17-19, 1997.

J. M. Hoc, A. Loiselet, and R. Amalberti, Cognitive Cooperation in Dynamic Situations: Lessons Drawn from Fighter Aircraft Piloting and Air-Traffic Control, Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, vol.41, issue.1, pp.165-168, 2000.
DOI : 10.1006/ijhc.1994.1077

J. M. Hoc and J. Leplat, Evaluation of different modalities of verbalization in a sorting task, International Journal of Man-Machine Studies, vol.18, issue.3, pp.283-306, 1983.
DOI : 10.1016/S0020-7373(83)80011-X

J. Leplat and J. M. Hoc, Subsequent verbalization in the study of cognitive processes, Ergonomics, vol.87, issue.10, pp.24-34, 1981.
DOI : 10.1037/0033-295X.87.1.105

J. Leplat, Skills and tacit skills : a psychological perspective Applied psychology : an international review, pp.143-154, 1990.
DOI : 10.1111/j.1464-0597.1990.tb01042.x

A. Mhamdi, Les activités de réflexion collective assistée par vidéo : un outil pour la prévention, Thesis. CNAM, 1998.

V. Mollo and P. Falzon, Formalizing confrontation methods : a categorization attempt. IEA Congress, pp.25-29, 2003.

V. Mollo, La construction des procédures par la pratique : le rôle des outils ergonomiques. XXXVII° SELF Congress. Aix-en-Provence : september, pp.25-27, 2002.

L. Pinsky, Concevoir pour l'action et la communication, 1992.

L. Pinsky and J. Theureau, Study of course of action and AI Tools development in process control. 1 st European meetings on cognitive science approaches to process control, 1987.

D. E. Rumelhart and D. A. Norman, Accretion, tuning and restructuring : Three Modes of Learning, Semantic factors in cognition, 1978.

D. E. Rumelhart and D. A. Norman, Analogical processes in learning, Cognitive skills and their acquisition. Hillsdale, 1981.

D. Sperber and D. Wilson, Relevance : communication and cognition, 1995.

C. Teiger and A. Laville, L'apprentissage de l'analyse ergonomique de travail, outil d'une formation pour l'action, Travail et emploi, vol.47, pp.53-62, 1991.

C. Teiger, Représentation du travail et travail de la représentation Représentations pour l'action, 1993.

J. Theureau, Le cours d'action : analyse sémio-logique. Essai d'une anthropologie cognitive située, 1992.