D. Certeau and M. , Le rire de Michel Foucault, Le D??bat, vol.41, issue.4, 1987.
DOI : 10.3917/deba.041.0140

L. Dryansky, « Déplacements. Les usages de la cartographie et de la photographie dans l'art américain des années 1960 et du début des années 1970 : les cas de Mel Bochner, Thèse de doctorat, 2011.

C. Fusco, « Fantasies of oppositionnality Art, activism and oppositionnality. Essays from Afterimage, pp.60-75, 1998.

L. Grison, Figures fertiles : essai sur les figures géographiques dans l'art occidental, Nîmes : J. Chambon, 2002.

I. Prieto and N. , « Le mur à la frontière entre le Mexique et les États-Unis : flux, contrôle et créativité de l'esthétique géopolitique, Outreterre, vol.18, issue.1, pp.123-141, 2007.

R. Jakobson, Essais de linguistique générale Tome 1 : Les fondations du langage, 1963.

M. Kwon, One place after another : site-specific art and locational identity, 2004.

L. Abdallah, S. , and C. Parizot, 2011. À l'ombre du Mur : Israéliens et Palestiniens entre séparation et occupation
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/medihal-01509575

G. Lawson, « Picasso in Palestine : A Prized Painting Is On Rare And Welcome Visit to Ramallah. Letter From Ramallah. » The Jewish Daily Forward, 2011.

F. Mcdonald, R. Hughes, and K. Dodds, Observant states : Geopolitics and visual culture, 2010.

M. Mclagan and Y. Mckee, 2012. Sensible Politics : The Visual Culture of Nongovernmental Activism

J. Rancière, Le spectateur émancipé, 2008.
DOI : 10.3917/lafab.ranci.2008.01

D. Retaillé, « La transformation des formes de la limite/The transformations of the forms of the limit » Articulo, Journal of Urban Research, vol.6, 2011.

H. Tawil-souri, « Qalandia : An Autopsy, Jerusalem Quaterly, vol.45, pp.73-81, 2011.

E. Theodoropoulou, Internationale situationniste " : un projet d'art total, Thèse de doctorat, 2008.

A. Volvey, « Fabrique d'espaces : trois installations de Christo et Jeanne- Espacestemps, 2002.
DOI : 10.3406/espat.2002.4183

«. According and . De-blaaij, the main difficulties in bringing the painting to Ramallah came from the Dutch Ministry of Commerce. A mixture of insurance and tax issues, coupled with the fear of the painting not returning, resulted in the Oslo accords being revisited to determine the legal status of the painting once it had crossed the " border, 2011.

«. Qalandia and . Dead, But so too is Palestine. Qalandia is dead because this time I find it impossible to photograph The checkpoint disjoints, tears the limbs off of my body ; to want to tell its " story " is a form of re-con-joining. I cannot. It has taken that right away from us