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Pré-Publication, Document De Travail Année : 2012

Ownership and Hospital Productivity

Productivité et l’efficacité des hôpitaux publics et privés

Résumé

There is ongoing debate about the effect of ownership on hospital performance as regards efficiency and care quality. This paper proposes an analysis of the differences in productivity and efficiency between French public and private hospitals. In France, public and private hospitals do not only differ in their objectives. They are also subject to different rules as regards investments and human resources management. In addition, they were financed according to different payment schemes until 2004: a global budget system was used for public hospitals, while private hospitals were paid on a fee-for-service basis. Since 2004, a prospective payment system (PPS) with fixed payment per stay in a given DRG is gradually introduced for both private and public hospitals. Payments generally differ for the same DRG, depending on whether the stay occurred in a private or public hospital. A convergence of payments between the nonprofit and for profit sectors was planned by 2018 by the previous government, but this project has been abandoned by the newly elected government. Pursuing such a convergence comes down to suppose that there are differences in efficiency between private and public hospitals, which would be reduced by the introduction of competition between these two sectors. The purpose of this paper is to compare the productivity of public and private hospitals in France. We try to assess the respective impacts, on productivity differences, of differences in efficiency, patient characteristics and production composition. We have chosen to estimate a production function. For that purpose, we have defined a variable measuring the volume of care services provided by each hospital, synthetizing the hospital multiproduct activity into one homogenous output. Our data comes from two administrative sources which record exhaustive information about French hospitals. Matching these two database provides us an original source of information, at the hospital-year level, about both the production composition (number of stays in each DRG), and production factors (number of beds, facilities, number of doctors, nurses, of administrative and support staff, etc.). We observe 1,604 hospitals over the period 1998-2003, of which 642 hospitals are public, 126 are private not-for-profit and 836 are private-for-profit. This database is relative to acute care and covers more than 95 % of French hospitals. We use a stochastic production frontier approach combined with hospitals fixed effects. We find that the lower productivity of public hospitals is not explained by inefficiency (distance to the frontier), but oversized establishments, patient characteristics and production characteristics (small proportion of surgical stays). Once patient and production characteristics are taken into account, large and medium sized public hospitals appear to be more efficient than private hospitals. As a result, payment convergence would provide incentives for public hospitals to change the composition of their supply for care.
En France les cliniques privées jouent un rôle important dans l’offre de soins hospitaliers. En 2007,56% des séjours ont eu lieu dans des hôpitaux publics, 8% dans des hôpitaux privés à but non lucratifs, qui participent au service public hospitalier (PSPH) et 36 % dans des hôpitaux privés à but lucratif (cliniques). Plusieurs rapports administratifs ont récemment montré qu’un séjour dans unhôpital public ou PSPH était plus coûteux que dans une clinique privée, suggérant que la productivité du secteur public était relativement faible. Cet article a pour but de comprendre les différences deproductivité observées en France entre les hôpitaux publics, les hôpitaux PSPHet les cliniques privées.L’introduction de la Tarification à l’Activité (T2A) en 2004 visait à améliorer l’efficacité de la dépense pour les soins hospitaliers. La mise en œuvre du nouveau paiement est progressive, avec une application intégrale à partir de 2008. Dès le départ, les tarifsdifféraient selon que le séjour avait lieu dans un hôpital public ou un hôpital privé à but lucratif. Actuellement, les paiements par séjour dans une pathologie donnée sont en moyenne 27 % plus élevés dans le secteur public que dans le secteur privé.Une convergence des grilles tarifaires des secteurs public(et PSPH) et privé était prévue à l’horizon 2018. Cet objectif a été abandonné par le gouvernement élu en 2012. Mettre en place cette convergence reviendrait à supposer que les différences de coûts sont exclusivement dues à des différences d’efficacité, qui seraient éliminées par l’introduction d’une concurrence entre les deux secteurs.Notre objectif est d’examiner s’il existe une influence de la composition des séjours sur la productivitédes hôpitaux en matière de soins aigus. Si tel est le cas, introduire de la concurrence entre lesétablissements sur la base de la T2A crée de fortes pressions en faveur d’une réorganisation de l’offrede soins. Ces changements sont souhaitables s’ils permettent d’améliorer l’efficacité dans ladélivrance des soins hospitaliers.En revanche, il n’est pas souhaitable que le système de tarification crée des incitations à la sélection de patients ou à l’arrêt de la production de soins qui seraient importants du point de vue du bien-être collectif.Les données utilisées proviennent de deux bases administratives: les données du PMSI et celles de la SAE. La base finale contient 1 604 hôpitaux sur la période 1998-2003, dont 642 sont publics, 126 sont PSPH et 836 sont privés. Pour les soins aigus cette base est proche de l’exhaustivité : en 2003, elle représente 90% de l’ensemble des séjours de soins aigus en France métropolitaine.L’analyse couvre les six années précédant l’introduction de la T2A en France afin d’observer précisément la situationqui préexistait avant la mise en place de nouvelles incitations. Ce travail permet d’avoir un référentiel sur la situation du tissu hospitalier français et les performances comparées des établissements publics, PSPH et privés, avant la mise en place de la réforme.En synthétisant l’activité “multiproduit” de l’hôpital par un produit homogène défini selon des critères identiques, quel que soit le statut de l’hôpital, nous montrons que le diagnostic sur l’efficacité producti
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  • HAL Id : hal-01521269 , version 1

Citer

Carine Milcent, Brigitte Dormont. Ownership and Hospital Productivity. 2012. ⟨hal-01521269⟩
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