Toward a Typology of Coopetition: A Multilevel Approach - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Studies of Management and Organization Année : 2016

Toward a Typology of Coopetition: A Multilevel Approach

Résumé

Most articles studying coopetition focus on horizontal relationships between homogenous actors using a single level of analysis. However, several recent theoretical contributions have emphasized that coopetition is a more complex phenomenon and could imply vertical relations or heterogeneous actors. We contribute to this debate on the nature of coopetition by constructing a typology of coopetition. This typology is the result of an abductive process in which we mobilize the concept of “level.” Using the airline industry, we combine activity levels and organizational levels to identify seven forms of coopetition. Finally, we discuss the implications of a multilevel analysis to gain a better understanding of coopetition.
La plupart des articles qui étudient l'accent coopétition sur les relations horizontales entre les acteurs homogènes en utilisant un seul niveau d'analyse. Cependant, plusieurs contributions théoriques récentes ont souligné que la coopétition est un phénomène plus complexe et pourrait impliquer des relations verticales ou des acteurs hétérogènes. Nous contribuons à ce débat sur la nature de la coopétition en construisant une typologie de coopétition. Cette typologie est le résultat d'un processus abductif dans lequel nous mobilisons le concept de « niveau ». Utilisation de l'industrie du transport aérien, nous combinons les niveaux d'activité et de l'organisation pour identifier les sept formes de coopétition. Enfin, nous discutons des implications d'une analyse multi-niveaux afin de mieux comprendre coopétition.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01504220 , version 1 (09-04-2017)

Identifiants

Citer

Paul Chiambaretto, Hervé Dumez. Toward a Typology of Coopetition: A Multilevel Approach. International Studies of Management and Organization, 2016, Coopetition: Strategies and Innovation, 46 (2-3), pp.110 - 129. ⟨10.1080/00208825.2015.1093797⟩. ⟨hal-01504220⟩
166 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More