. Académie-de-médecine, Aménagement du temps scolaire et santé de l'enfant. Bulletin académique national de médecine, pp.107-122, 2010.

R. J. Anderson and S. Brice, The mood-enhancing benefits of exercise: Memory biases augment the effect, Psychology of Sport and Exercise, vol.12, issue.2, pp.79-82, 2011.
DOI : 10.1016/j.psychsport.2010.08.003

C. Baumann, M. L. Erpelding, S. Regat, J. F. Collin, and S. Briancon, The WHOQOL-BREF questionnaire: French adult population norms for the physical health, psychological health and social relationship dimensions, Revue d'??pid??miologie et de Sant?? Publique, vol.58, issue.1, pp.33-39, 2010.
DOI : 10.1016/j.respe.2009.10.009

S. Biddle, Exercise and Psychosocial Health, Research Quarterly for Exercise and Sport, vol.82, issue.5, pp.292-297, 1995.
DOI : 10.1111/j.1360-0443.1987.tb01539.x

A. Bourrillon, L'enfant fatigué et l'école, La Revue du praticien, vol.58, issue.7, pp.731-736, 2008.

G. Cogérino, La mixité en éducation physique. Paroles, réussites et différenciations, Paris : Éditions Revue EP&S, p.67, 2006.

R. Debré and D. Douady, La fatigue des écoliers français dans le système actuel, 1962.

N. Delvolvé and B. Jeunier, Effets de la dur??e du week-end sur l'??tat cognitif de l'??l??ve en classe au cours du lundi, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.126, issue.1, pp.111-117, 1999.
DOI : 10.3406/rfp.1999.1098

C. Do and F. Alluin, Les effets de l'expérimentation « Cours le matin, sport l'après midi ». Année scolaire 2010-2011. Note d'information 11-31 de la Direction de l'évaluation, de la prospective et de la performance, 2011.

E. Godeau, C. Arnaud, and F. Navarro, La santé des élèves de 11 à 15 ans en France. Données françaises de l'enquête internationale Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Saint-Denis, 2006.

I. Janssen and A. G. Leblanc, Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, vol.7, issue.1, p.40, 2010.
DOI : 10.1186/1479-5868-7-40

A. Leplege, C. Reveillere, E. Ecosse, A. Caria, and H. Riviere, Psychometric properties of a new instrument for evaluating quality of life, the WHOQOL-26, in a population of patients with neuromuscular diseases, Encephale, issue.5, pp.26-39, 2000.

M. L. Mcphie and J. S. Rawana, The effect of physical activity on depression in adolescence and emerging adulthood: A growth-curve analysis, Journal of Adolescence, vol.40, pp.83-92, 2015.
DOI : 10.1016/j.adolescence.2015.01.008

H. Montagner and F. Testu, Rythmicités biologiques, comportementales et intellectuelles de l'élève au cours de la journée scolaire, Pathologie et Biologie, vol.44, pp.1-15, 1996.

C. Simon, A. Wagner, C. Platat, D. Arveiler, B. Schweitzer et al., ICAPS: a multilevel program to improve physical activity in adolescents, Diabetes & Metabolism, vol.32, issue.1, pp.41-49, 2006.
DOI : 10.1016/S1262-3636(07)70245-8

T. Terret, G. Cogérino, and I. Rogowski, Pratiques et représentations de la mixité en EPS, Éditions Revue EP&S, coll. « Recherche et formation », 2006.

T. Torsheim, C. E. Currie, W. Boyce, I. Kalnins, M. Overpeck et al., Material deprivation and self-rated health: a multilevel study of adolescents from 22 European and North American countries, Social Science & Medicine, vol.59, issue.1, pp.1-12, 2004.
DOI : 10.1016/j.socscimed.2003.09.032

C. Vigneron, Les inégalités de réussite en EPS entre filles et garçons : déterminisme biologique ou fabrication scolaire ? Revue française de pédagogie, pp.11-124, 2006.
DOI : 10.4000/rfp.146

S. Whitelaw, J. Teuton, C. Swift, and G. Scobie, The physical activity ??? mental wellbeing association in young people: A case study in dealing with a complex public health topic using a ???realistic evaluation??? framework, Mental Health and Physical Activity, vol.3, issue.2, pp.61-66, 2010.
DOI : 10.1016/j.mhpa.2010.06.001