‘False impression[s]’ : Writing in The Importance of Being Earnest - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Etudes Anglaises Année : 2014

‘False impression[s]’ : Writing in The Importance of Being Earnest

Résumé

This article looks at the proliferation of texts which sustain the action in The Importance of Being Earnest, and argues that Wilde’s dramatic treatment of writing is central to the play’s aesthetics and politics. The many written texts in Earnest fail to perform their commonly assigned function of documenting reality. Rather, the play suggests that writing comes first and creates ¬— or, to use Wilde’s preferred equivocal term, ‘produces’ — reality. Writing is thus implicitly endowed with a subversive, potentially emancipatory power; unsurprisingly, Jack, who lacks known parentage and writes himself into existence, attracts the ire of Lady Bracknell, who stands in the place of the absent Father and embodies the Law. The paper suggests, however, that for all her averred conservatism, her discourse allows for a double entendre which both disqualifies and, on the sly, rehabilitates the power of writing and the practice of self-fictionalising, and accommodates the libertarian impulses of the young protagonists within the rigid structures of Victorian society.
Cet article s’intéresse aux textes qui prolifèrent dans The Importance of Being Earnest et font rebondir l’intrigue, et montre que le traitement dramaturgique de l’écriture est au cœur des préoccupations esthétiques et politiques de la pièce. Les nombreux documents écrits qui interviennent dans Earnest sont impuissants à remplir la fonction qui leur est communément attribuée, celle d’authentifier la réalité. Au contraire, la pièce suggère que l’écriture est première, et que c’est elle qui crée la réalité. L’écriture est ainsi dotée d’une puissance subversive, et potentiellement émancipatrice. Il n’est donc guère surprenant que Jack, qui n’a pas de parents connus et qui crée lui-même son identité en l’écrivant, s’attire les foudres de Lady Bracknell, qui se tient à la place du Père absent et incarne la Loi. On suggérera cependant qu’en dépit du conservatisme qu’elle affiche, son discours repose sur une série d’ambiguïtés qui tout à la fois invalident et, subrepticement, réhabilitent le pouvoir de l’écriture et le processus d’auto-création qu’elle rend possible, et font une place au désir d’affranchissement des jeunes protagonistes à l’intérieur des structures rigides de la société victorienne.

Domaines

Littératures
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01471260 , version 1 (19-02-2017)

Identifiants

Citer

Alexandra Poulain. ‘False impression[s]’ : Writing in The Importance of Being Earnest. Etudes Anglaises, 2014, 67 (3), pp.290-301. ⟨10.3917/etan.673.0290⟩. ⟨hal-01471260⟩
45 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More