Educational Technology in a French Teacher Training University: Teacher Educators' "Voice" - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Journal of E-learning and Distance Education Année : 2016

Educational Technology in a French Teacher Training University: Teacher Educators' "Voice"

Résumé

This research examined the use of educational technology in a teaching training university in France and identified useful dynamics related to designing formative activities for the use of educational technology for teacher educators and student-teachers. The data was gathered by way of a semi-structured interview with four teacher educators, each with different responsibilities and skills. The transcripts were analysed qualitatively through grounded theory methodology. We proposed a first data exploration, where main elements in the data were outlined and then critically discussed contrastive categories that emerged. The findings of our study allowed us to identify elements that support the process of teachers' appropriation of technological tools and open further spaces to investigate the role of new technologies in the teacher training university.
Cette recherche a examiné l'utilisation de la technologie éducative dans une université de formation des enseignants en France et a identifié des dynamiques utiles liées à la conception d'activités formatives pour l'utilisation de la technologie éducative pour les formateurs d'enseignants et les étudiants-enseignants. Les données ont été recueillies au moyen d'une entrevue semi-structurée avec quatre formateurs d'enseignants, chacun ayant des responsabilités et des compétences différentes. Les transcriptions ont été analysées qualitativement grâce à la méthodologie de la théorie ancrée. Nous avons proposé une première exploration des données, où les éléments principaux dans les données ont été présentés et ensuite, nous avons discuté de façon critique les catégories contrastives qui ont émergé. Les résultats de notre étude nous ont permis d'identifier les éléments qui soutiennent le processus de l'appropriation par les enseignants des outils technologiques et d'ouvrir d'autres espaces pour étudier le rôle des nouvelles technologies dans l'université de formation des enseignants.

Domaines

Education
Fichier principal
Vignette du fichier
2017_01_26.pdf (596.82 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-01417718 , version 1 (26-01-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01417718 , version 1

Citer

Maria A Impedovo, Fatma Saïd Touhami, Pascale Brandt-Pomares. Educational Technology in a French Teacher Training University: Teacher Educators' "Voice". International Journal of E-learning and Distance Education, 2016, 31 (1). ⟨hal-01417718⟩
167 Consultations
148 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More