L’engagement corporel, une démarche du projet architectural. Pédagogie pluridisciplinaire et immersive des ambiances architecturales - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2016

L’engagement corporel, une démarche du projet architectural. Pédagogie pluridisciplinaire et immersive des ambiances architecturales

Résumé

Our starting point is the established fact that learning the architectural design primarily on an intellectualised and rationalist approach too often leads to a lack of contact with lived reality. We propose to the Strasbourg school of architecture students sensory and emotional experiences to live architecture. These experiences put them in a position of ‘floating attention’ with the goal to let the ‘unthought’ come, starting from the feeling of their own presence. They open a passage between feelings and words, between the sensitive real-life experience and the practice of the project. The sharing of the experiences leads to the characterisation of the atmospheres of a place.
Fichier principal
Vignette du fichier
ambiances2016_P301.pdf (205.35 Ko) Télécharger le fichier
Vignette du fichier
ambiancedemain40x60_HD.jpg (2.12 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Accord explicite pour ce dépôt
Format : Figure, Image
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01409174 , version 1 (12-12-2016)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01409174 , version 1

Citer

Valérie Lebois, Dominique Laburte. L’engagement corporel, une démarche du projet architectural. Pédagogie pluridisciplinaire et immersive des ambiances architecturales. Ambiances, tomorrow. Proceedings of 3rd International Congress on Ambiances. Septembre 2016, Volos, Greece, Sep 2016, Volos, Grèce. p. 301 - 306. ⟨hal-01409174⟩
111 Consultations
357 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More