The lasting health impact of leaving school in a bad economy : Britons in the 1970s recession. - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Health Economics Année : 2016

The lasting health impact of leaving school in a bad economy : Britons in the 1970s recession.

Résumé

This paper investigates whether leaving school in a bad economy deteriorates health in the long run. It focuses on low-educated individuals in England and Wales who entered the labour market immediately after the 1973 oil crisis. Our identification strategy relies on the comparison of individuals who left school at the compulsory age, were born in the same year and had a similar quantity of education – but whose school-leaving behaviour in different years (hence, different economic conditions) was exogenously implied by compulsory schooling laws. We provide evidence that, unlike school-leavers who did postpone their entry into the labour market during the recessions of the 1980s and 1990s, pupils’ decisions to leave school at the compulsory age immediately after the 1973 oil crisis were not endogenous to the contemporaneous economic conditions at labour-market entry. We use a repeated cross section of individuals over the period 1983–2001 from the General Household Survey and adopt a lifecourse perspective, from 7 to 26 years after school-leaving. Our results show that poor economic conditions at labour-market entry are particularly damaging to women’s health. For men, the health impact of poor economic conditions at labour-market entry is less obvious and not robust to all specifications.
Nous nous intéressons à l’entrée sur le marché du travail lorsque la conjoncture économique se dégrade, et aux conséquences sur la santé que cela engendre à long terme. Il y a en effet de bonnes raisons de supposer que sortir du système scolaire dans une conjoncture dégradée ait un effet négatif et persistant sur la santé. Pour tester cette hypothèse, nous mobilisons des données Britanniques issues de la General Household Survey (GHS) sur la période 1983-2001. Nous considérons des individus quittant le système scolaire à l’âge minimum de scolarité obligatoire. Afin de créer un choc exogène sur le timing d’entrée sur le marché du travail (et sur les conditions économiques prévalentes à ce moment-là), nous exploitons (i) la forte hausse des taux de chômage générée par la crise pétrolière de 1973 et (ii) des règles de scolarité obligatoire en Angleterre et au Pays de Galles. Nos résultats montrent que les femmes ayant quitté le système scolaire lorsque la conjoncture s’était fortement dégradée sont en plus mauvaise santé sur toute la période 1983-2001, c’est-à-dire de 7 à 26 ans après l’entrée sur le marché du travail. Nos résultats pour les hommes vont dans le même sens, mais sont plus mitigés, car moins robustes selon les spécifications.
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hal-01408637 , version 1 (12-05-2017)
hal-01408637 , version 2 (23-10-2018)

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Citer

Clémentine Garrouste, Mathilde Godard. The lasting health impact of leaving school in a bad economy : Britons in the 1970s recession.. Health Economics, 2016, Consequences of Economic Crisis on Health., 25 (S2), pp.70-92. ⟨10.1002/hec.3391⟩. ⟨hal-01408637v2⟩
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