B. Projet, BAnque de Scenarii d'Apprentissage Hybrides Réutilisables et Interopérables, 2015.

A. K. Dey, Understanding and using context Personal and ubiquitous computing, pp.4-7, 2001.

M. Bazire and P. Brézillon, Understanding context before using it. Modeling and using context, pp.29-40, 2005.
DOI : 10.1007/11508373_3

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.218.8755

J. P. Pernin, Objets pédagogiques : unités d'apprentissage, activités ou ressources, Revue Sciences et Techniques Educatives, pp.179-210, 2003.

J. Pernin and A. Lejeune, Modèles pour la réutilisation de scénarios d'apprentissage TICE Méditerranée Nice, 2004.

E. Kechaï, H. Choquet, and C. , Reusing Pedagogical Scenarios at a Knowledge Level: a Model Driven Approach, The 7th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.2007-670, 2007.

A. Lekira, C. Després, P. Jacoboni, C. Choquet, S. Iksal et al., Using Indicators During Synchronous Tutoring of Practical Work, 2011 IEEE 11th International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.6-8, 2011.
DOI : 10.1109/ICALT.2011.172

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00661515

M. A. Ouali, S. Iksal, and P. Laforcade, The Strategic Organization of the Observation in a TEL System, 6th International Conference on Computer Supported Education, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01455470

A. Dimitrakopoulou, State of the art on interaction and collaboration analysis, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190145

E. Gendron, Cadre conceptuel pour l'élaboration d'indicateurs de collaboration à partir des traces d'activité, Thèse de doctorat, 2010.

J. Malek, M. Laroussi, and A. Derycke, A middleware for adapting context to mobile and collaborative learning Pervasive Computing and Communications Workshops, Fourth Annual IEEE International Conference on, p.5, 2006.
DOI : 10.1109/percomw.2006.10

A. Schmidt, Bridging the gap between knowledge management and e-learning with context-aware corporate learning Professional knowledge management, pp.203-213, 2005.
DOI : 10.1007/11590019_23

C. Choquet and S. Iksal, Modélisation et construction de traces d'utilisation d'une activité d'apprentissage: une approche langage pour la réingénierie d'un EIAH, Revue des Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, p.14, 2007.

O. Santos, A. Rodri?guezrodri?guez, E. Gaudioso, and J. Boticario, Helping the tutor to manage a collaborative task in a web-based learning environment, AIED2003 Supplementary Proceedings, pp.153-162, 2003.

. Kepka, J. Heraud, L. France, J. Marty, and T. Carron, Activity visualization and regulation in a virtual classroom, Proceedings of the 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, 2007.

M. Altet, Une démarche de recherche sur la pratique enseignante: l'analyse plurielle Revue française de pédagogie IMS-LIP specification. IMS Learner Information Package, JSTOR, vol.21, pp.85-93, 2002.
DOI : 10.3406/rfp.2002.2866

S. Iksal, Ingénierie de l'observation basée sur la prescription en EIAH. Habilitation à diriger la recherche, 2012.