Homophonie et maîtrise du français écrit : apport de l’apprentissage sur corpus - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Linguistik Online Année : 2016

The use of data-driven learning for investigating homophony and mastery of French spelling

Homophonie et maîtrise du français écrit : apport de l’apprentissage sur corpus

Résumé

Mastery of spelling in L1 French is notoriously complex, in particular due to morphographic difficulties and grammatical homophony. This study investigates the use of data-driven learning in French primary schools for the homophonous set /sE/ (cest, sest, ces, ses, sais/t). The results show that whereas initially there is no difference in comparison to traditional teaching (i.e. following pre-test, fewer errors are made in general at the time of learning by both experimental and control groups), there is less attrition for the data-driven learning group, with some spellings progressing even at the post-test stage. We suggest that data-driven learning may be used for developing spelling in L1 French as learners are exposed to enriched input. The question of how a predominantly L2-based method can be applied to L1 pedagogy is raised.
Fichier principal
Vignette du fichier
LerayTyne2016AA.pdf (338.3 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-01401956 , version 1 (24-11-2016)

Identifiants

Citer

Maï Leray, Henry Tyne. Homophonie et maîtrise du français écrit : apport de l’apprentissage sur corpus. Linguistik Online, 2016, Corpus, grammaire et français langue étrangère : une concordance nécessaire, 78 (4), ⟨10.13092/lo.78.2954⟩. ⟨hal-01401956⟩
117 Consultations
268 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More