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Communication Dans Un Congrès Année : 2016

Scour and solid transport on civil engineering structures - a field study

Résumé

Managing the scour risk of civil structures such as bridge piers, river banks or coastal structures exposed to natural hazards (flooding, extreme water flow conditions, dam failure, etc.) constitutes a major challenge to sustainable development and land use planning. The scouring process represents a significant contributing factor in railways or road network structures destructions. The SSHEAR project, acronym for "Soils, Structures and Hydraulics: Expertise and Applied Research", has a twofold objective: improve the knowledge of scour mechanisms, and develop a set of innovative experimental / observational tools and hydraulic numerical models at both the laboratory and full-scale. The ultimate aim is to derive optimized diagnostic, warning and management methods to benefit civil structures. This article is focused on the "Field" approach of the project that will seek to develop tools and a methodology expected to lead to an improved characterization and monitoring of sites with regards to the problem of structural scouring. First of all, representative pilot sites selection is explained with a focus on Loire-A71 site and then its characterization with punctual surveys. Finally, the continuous instrumentation project for site monitoring is introduced. It will lead to a better knowledge of the susceptibility of in situ sediment erosion
La gestion des risques d'affouillement affectant les structures de génie civil telles que les piles de pont, les berges ou les structures côtières exposées aux risques naturels (inondations, conditions hydrauliques extrêmes, rupture de digues, etc) constitue un défi majeur du développement durable et de l'aménagement du territoire. L'affouillement représente un facteur important de destruction des structures ferroviaires et routières. Le projet SSHEAR, acronyme de "Soils, Structures and Hydraulics: Expertise and Applied Research", a deux objectifs premiers : améliorer la connaissance des mécanismes d'affouillement et développer un jeu d'outils innovant d'observation et de suivi tant à l'échelle du laboratoire qu'à l'échelle du réel ainsi que des modèles numériques. L'objectif final est de proposer des méthodes de diagnostic, de suivi t de gestion des structures de génie civil. Cet article porte sur l'approche de terrain (tâche 3 du projet) qui vise à développer des outils et une méthodologie visant à améliorer la caractérisation et le suivi en continu de sites affectés par des problèmes d'affouillement. La démarche de sélection des sites d'étude sera exposée puis un focus sera fait sur le site de l'A71 sur la Loire. Le projet d'instrumentation sera présenté. Il permettra une meilleure connaissance du site d'étude.

Mots clés

Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01383134 , version 1 (18-10-2016)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01383134 , version 1

Citer

Frédérique Larrarte, Christophe Chevalier, Ousseynou Ndoye, Edouard Durand, Damien Pham Van-Bang. Scour and solid transport on civil engineering structures - a field study. Thesis 2016, Two-phase modelling for sediment dynamics in geophysical flows, Sep 2016, TOKYO, Japan. 4p. ⟨hal-01383134⟩
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