E. Blanquet, Astronomie et mouvement relatif : sortir du cadre " , in (Science)Fiction : un outil pour l'enseignement des sciences à l'école ? Actes des premières journées Science-Fiction et Enseignement de l'IUFM de Nice, 2011.

S. Crabtree and . Gallup, New Poll Gauges Americans' General Knowledge Levels Web site http://www.gallup.com/poll/3742/new-poll-gauges-americans-general-knowledge- levels The Menace from Earth, Gallupaspx Heinlein, R.A. Baen, 1957.

M. Kozhevnikov, M. Motes, and M. Hegarty, Spatial Visualization in Physics Problem Solving, Cognitive Science, vol.65, issue.6, pp.549-579, 2007.
DOI : 10.1080/15326900701399897

T. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, 1962.

E. Saltiel and J. Malgrange, 'Spontaneous' ways of reasoning in elementary kinematics, European Journal of Physics, vol.1, issue.2, pp.73-80, 1980.
DOI : 10.1088/0143-0807/1/2/002

P. Parrinder, Revisiting Suvin's Poetics of Science Fiction, Learning from Other Worlds. Estrangement, Cognition and the Politics of Science Fiction and Utopia, 2000.

É. Picholle, La Suspension d'incrédulité, une stratégie cognitive, 2006.