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Pré-Publication, Document De Travail Année : 2016

Who creates value creation? Systems for measuring the value and growth of the mergers and acquisitions (M&A) market in France since the 1990’s

Qui crée la création de valeur?

Résumé

WORKING PAPER, published in french: « Qui crée la création de valeur? », La nouvelle revue du travail [En ligne], 3 | 2013, mis en ligne le 30 octobre 2013, URL : http://nrt.revues.org/1020 Summary: This article examines the unprecedented rise in the number of corporate transactions in France since the 1990’s. Studied from the point of view of economic sociology, it aims to analyse this rise as the construction of a mergers and acquisitions (M&A) market by professionals who are intermediaries in this market, namely bankers and business lawyers, financial consultants, investment funds and merchant bankers. It shows how these market intermediaries have developed the idea that a transaction can create value by using homogenised, normative measurement systems. These systems form a cognitive and normative framework in which corporate transactions professionals think and act, hence contributing towards commodifying companies and calculating a market price for them. The rise in the number of transactions over the past thirty years can therefore be explained less as a result of market forces, than as the product of social forces shaping and driving the market. The article is based on a recent survey in the mergers and acquisitions sector in France, which combined biographical interviews, workplace observations and secondary documentation.
Cet article s’intéresse au mouvement inédit de transactions d’entreprise depuis les années 1990 en France. Dans une perspective de sociologie économique, il propose d’analyser ce mouvement comme la construction d’un marché de la transaction d’entreprise, les fusions-acquisitions ou plus couramment Mergers & Acquisitions (M & A) en anglais, par les professionnels qui en sont les intermédiaires : banquiers et avocats d’affaires, cabinets d’audit financier, fonds d’investissement et banquiers de financement. Il montre comment ces intermédiaires du marché ont fait émerger l’idée qu’une transaction puisse être créatrice de valeur, à travers l’utilisation de dispositifs de mesure de cette dernière, normés et homogènes. Ces dispositifs, en formant un cadre cognitif et normatif à travers lequel les professionnels des transactions d’entreprise pensent et agissent, participent à faire des entreprises une marchandise et à en calculer un prix de marché. L’augmentation des transactions depuis 30 ans s’explique alors moins comme le résultat des forces du marché que comme le produit de forces sociales structurant et animant le marché. L’article s’appuie sur une enquête récente dans le secteur des fusions-acquisitions français croisant entretiens biographiques, observations du travail et recueil documentaire.

Mots clés

Domaines

Sociologie
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

hal-01326238 , version 1 (03-06-2016)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01326238 , version 1

Citer

Valérie Boussard. Who creates value creation? Systems for measuring the value and growth of the mergers and acquisitions (M&A) market in France since the 1990’s . 2016. ⟨hal-01326238⟩
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