C. Agon, G. Assayag, O. Delerue, and C. Rueda, Objects, Time and Constraints, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01106256

A. Bonardi, Approches pratiques de la préservation/virtualisation des oeuvres interactives mixtes : En Echo de Manoury », Actes des Journées d'informatique musicale, 2011.

A. Bonardi, « Analyser l'orchestre numérique interactif dans les oeuvres de Manoury, Actes du Colloque Analyser la musique mixte, 2012.

R. Dannenberg, Music Representation Issues, Techniques, and Systems, Computer Music Journal, vol.17, issue.3, pp.20-30, 1993.
DOI : 10.2307/3680940

L. Dyer, An object-oriented real-time simulation of music performance using interactive control, 1991.

A. Freed, J. Maccallum, and A. Schmeder, Dynamic, instance-based, object-oriented programming in Max/MSP using open sound control message delegation, Proceedings of the ICMC, 2011.

F. Pachet, G. Ramalho, J. Carrive, and G. Cornic, Representing temporal musical objects and reasoning in the MusES system, Journal of New Music Research, vol.2, issue.3, pp.252-275, 1996.
DOI : 10.2307/842885

S. T. Pope, Introduction to MODE: The Musical Object Development Environment. The Well- Tempered Object: Musical Applications of Object- Oriented Software Technology, pp.83-106, 1991.

X. Rodet, P. Cointe, J. Svidzinski, and A. Bonardi, Composition and Scheduling of Processes « Vers une théorie de la composition musicale numérique fondée sur des réseaux d'objets musicales numériques : temporalités, objets, contextes The SuperCollider Book, Manières de faire des sons, L'Harmattan, pp.32-50, 1984.