G. Dahan, L'exégèse chrétienne de la Bible en Occident médiéval. XII e -XIV e, 1999.

G. Dahan, Le sens littéral dans l'exégèse chrétienne de, Le sens littéral des Écritures, pp.237-262, 2009.

B. Frydman, Le sens des lois. Histoire de l'interprétation et de la raison juridique, 2005.

. Frydman, . Benoît, F. Benoît, M. Michel, and M. , Perelman et les juristes de l'école de Bruxelles, Chaïm Perelman, pp.229-246, 1912.

C. Ginzburg, THE LETTER KILLS: ON SOME IMPLICATIONS OF 2 CORINTHIANS 3:6, History and Theory, vol.49, issue.1, pp.71-89, 2010.
DOI : 10.1111/j.1468-2303.2010.00529.x

V. Goldschmidt, Les dialogues de Platon, Structure et méthode dialectique, 1947.

G. Khan, A Short Introduction to the Tiberian Masoretic Bible and its Reading Traditions, 2012.

R. Kolb, Interprétation et création du droit international. Esquisse d'une herméneutique juridique moderne pour le droit international public, 2006.

L. Cardozo and T. Nathan, The written and oral torah. A Comprehensive Introduction, 1989.

I. Maclean, Interpretation and meaning in the Renaissance. The case of law, 1992.

C. Perelman, Logique juridique Nouvelle rhétorique An Introduction to the Philosophy of Law, 1954.

A. Scalia, Matter of Interpretation : Federal Courts and the Law, 1997.

A. Scalia, G. Bryan, and A. , Reading Law. The Interpretation of Legal Texts, 2012.

F. Schauer, Thinking like a lawyer. A New Introduction to Legal Reasoning, 2009.

W. Halivni and D. , Peshat & Derash. Plain and Applied Meaning in Rabbinic Exegesis, 1991.