L’engagement et la persistance dans les dispositifs de formation en ligne : regards croisés

Gaëlle Molinari 1 Bruno Poellhuber 2 Jean Heutte 3 Elise Lavoué 4 Denise Sutter Widmer 1 Pierre-André Caron 3
3 Trigone-CIREL
CIREL - Centre Interuniversitaire de Recherche en Education de Lille (CIREL) - EA 4354 : EA1038
4 SICAL - Situated Interaction, Collaboration, Adaptation and Learning
LIRIS - Laboratoire d'InfoRmatique en Image et Systèmes d'information
Résumé : The authors describe the theoretical and methodological approaches they use in their research when studying the phenomena of engagement and persistence in distance learning settings. This paper is organized into three sections corresponding to three different perspectives on engagement: a section about student engagement in distance learning and MOOCs; a section about engagement in serious game; and a section about engagement in learning communities and in computer-supported (distance) collaborative learning. Each section provides a definition of engagement, identifies factors of engagement and describes existing measures of engagement. This paper ends with a synthesis of theses perspectives and opens up with new research questions.
Type de document :
Article dans une revue
Distances et Médiations des Savoirs, CNED-Centre national d'enseignement à distance, 2016, 13, 〈http://dms.revues.org/1332〉. 〈10.4000/dms.1332〉
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01294803
Contributeur : Elise Lavoué <>
Soumis le : mardi 29 mars 2016 - 21:37:54
Dernière modification le : mercredi 28 novembre 2018 - 14:08:03

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Gaëlle Molinari, Bruno Poellhuber, Jean Heutte, Elise Lavoué, Denise Sutter Widmer, et al.. L’engagement et la persistance dans les dispositifs de formation en ligne : regards croisés. Distances et Médiations des Savoirs, CNED-Centre national d'enseignement à distance, 2016, 13, 〈http://dms.revues.org/1332〉. 〈10.4000/dms.1332〉. 〈hal-01294803〉

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