‘Lifelessness… is only a disguise’: Living things and memories in the Theatre de Complicite’s Street of Crocodiles - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2008

‘Lifelessness… is only a disguise’: Living things and memories in the Theatre de Complicite’s Street of Crocodiles

Résumé

In recent years the Theatre de Complicite has become internationally famous for its exploration of the expressive powers of bodies and things on stage. This study focuses on the constant metamorphosis of things in a devised piece adapted from Bruno Schulz’s stories, The Street of Crocodiles (1992). This example is used to illustrate the semiotic flexibility of Complicite’s scenic language, in which objects are highlighted both as material presence and as metaphors subject to constant transformation. In a dynamic exploration of the process of memory, objects are used as the focus for a living materialization of the past, which is strongly contrasted with images of reified humanity in the play’s evocation of the Second World War and the Holocaust, and with the subsequent reification of history into fixed narrative forms. This original scenic language is seen as part of a postdramatic resistance to overarching narratives, and is examined in the context of the company’s more recent work and their ongoing search for collective connections to the past.
La compagnie Théâtre de Complicité est aujourd’hui mondialement connue pour son « théâtre physique », qui explore inlassablement le potentiel expressif des corps et des objets sur scène. Cette étude porte sur la métamorphose des choses dans une création inspirée par les nouvelles de Bruno Schulz, The Street of Crocodiles (1992). Ce spectacle illustre la grande flexibilité sémiotique du langage scénique de la compagnie, dans lequel les objets sont mis en valeur à la fois comme présence matérielle et comme métaphores transformables à l’infini. Dans une pièce où le rapport au passé joue un rôle central, les objets deviennent le lieu d’une matérialisation vivante de la mémoire, et celle-ci est fortement contrastée avec les images réifiées de l’humanité suggérées par l’évocation de la seconde Guerre mondiale, ainsi qu’avec la réification narrative de l’histoire qui s’ensuit. Ce langage scénique original est considéré comme une résistance postdramatique à l’unification narrative dans le travail de mémoire, et cette analyse est ensuite étendue aux spectacles plus récents de la compagnie, qui poursuivent cette recherche théâtrale sur les formes collectives du rapport au passé.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01293881 , version 1 (25-03-2016)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01293881 , version 1

Citer

Liliane Campos. ‘Lifelessness… is only a disguise’: Living things and memories in the Theatre de Complicite’s Street of Crocodiles. Things in English and Irish contemporary theatre and drama, VALE; SEAC, Oct 2007, Paris, France. pp.157-167. ⟨hal-01293881⟩
42 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More