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Communication Dans Un Congrès Année : 2014

Impact evaluation of speed regulation systems using naturalistic driving data: The EuroFOT example

Résumé

The goal of this paper is to present the work done by IFSTTAR and CEESAR during the first large scale field operational test in Europe: the EuroFOT project. During the project duration, the FESTA methodology has been applied in real conditions for the first time, in order to evaluate 8 different mature driving assistance systems. The French partners were in charge of performing an impact assessment of the speed regulation system, which is a bundle of two different functions: speed limiter, and cruise control. In this paper, we present the overall process of performing such an evaluation using naturalistic driving data coming from 35 drivers from Paris region. We provide the reader with technical, practical, and methodological aspects, with a focus to the lessons learned. The general conclusion takes profit from the results to determine the best practice for evaluating the impacts of a longitudinal driving assistance system.
Ce papier a pour objectif de présenter les travaux effectués par l'IFSTTAR et le CEESAR dans le cadre du projet EuroFOT, le premier grand FOT européen. Dans ce cadre, l'ensemble de la méthodologie FESTA a été appliquée pour la première fois en conditions réelles, avec pour objectif d'évaluer 8 systèmes matures d'aide à la conduite. Les partenaires français avaient la charge de mener une étude d'impact multicritère du système de régulation de vitesse constitué du limiteur et du régulateur. Nous présentons dans cet article le processus complet de mise en oeuvre de cette évaluation reposant sur l'observation en conditions naturelles de 35 conducteurs de la région parisienne. Nous détaillons les aspects techniques, pratiques, et méthodologiques, ainsi que les leçons retenues. La conclusion générale s'appuie sur les résultats obtenus pour essayer de déterminer les bonnes pratiques pour l'évaluation d'un système d'aide à la conduite agissant sur la vitesse.
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Dates et versions

hal-01292844 , version 1 (02-06-2016)
hal-01292844 , version 2 (06-12-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01292844 , version 2

Citer

Guillaume Saint Pierre, Hélène Tattegrain, Clément Val. Impact evaluation of speed regulation systems using naturalistic driving data: The EuroFOT example. TRA 2014 - Transport Research Arena : 5th Conference: Transport Solutions from Research to Deployment, Apr 2014, Paris, France. 10 p. ⟨hal-01292844v2⟩
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