Taking Sides: To School or Not to School Squatters' Children - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Anthropology and Education Quarterly Année : 2007

Taking Sides: To School or Not to School Squatters' Children

Controverses autour de la scolarisation d'enfants d'un squat

Yves Dutercq
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 971828
  • IdRef : 032719965
Claudette Lafaye
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 974105

Résumé

Squatters’ families intend to send their children to a school situated in a “quiet” neighborhood in Paris in which they set up. Our ethnographic inquiry, in real time, uncloses the fact that the mobilization in favor of schooling the children is embedded in other controversies and mobilizations that emerge in reason of the establishment of the squat. Many collective actors (associations, unions, administrations, politicians) are involved in the mobilizations and confronted in a struggle of argumentations. The crisis of the French model of political representation has allowed new forms of collective protest to emerge, new ways of defining problems and a new repertory of actions, particularly “mediatized” dramatic actions and recourse to litigation. Our study suggests the possible extensions and limitations of this movement.
A travers une enquête ethnographique d'une année, les auteurs explorent comment une mobilisation en faveur de la scolarisation des enfants d’un squat de mal logés soutenu par Droit au logement (DAL) s’est trouvée encastrée au sein d’un ensemble d'autres controverses et mobilisations liées à la présence de squatters dans le bâtiment occupé. L’irruption de mal-logés dans un quartier occupés par les classes moyennes et supérieures, la tranquillité du voisinage de l’immeuble occupé, la sécurité du bâtiment concerné, la scolarisation des enfants des familles occupantes sont les moteurs de mobilisations qui enrôlent les mêmes acteurs – et parmi eux des parents d’élèves – tout en s’inscrivant dans des temporalités décalées, contribuant à ouvrir plusieurs fronts dans l’affaire suivie. Au fil du temps, la question de la scolarisation finit cependant par occuper une place centrale autour de laquelle s’ordonne l’ensemble des autres enjeux, polarisant les différents protagonistes entre diverses postures attelées à des argumentations qui ne seront départagées in fine que par le recours à la justice.

Dates et versions

hal-01247369 , version 1 (16-06-2017)

Identifiants

Citer

Yves Dutercq, Claudette Lafaye. Taking Sides: To School or Not to School Squatters' Children. Anthropology and Education Quarterly, 2007, 37 (2), pp.178-194. ⟨10.1525/aeq.2007.38.2.178⟩. ⟨hal-01247369⟩
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