P. Candas, « Analyse de pratiques d'étudiants dans un centre de ressources de langues : indicateurs d'autonomie dans l'apprentissage, Thèse de doctorat, p.943151, 2009.

M. Ciekanski, « L'Accompagnement à l'autoformation en langue étrangère : contribution à l'analyse des pratiques professionnelles, Thèse de doctorat, 2005.

M. Csikszentmihalyi, Flow., 2008.
DOI : 10.1037/10518-188

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01470857

M. Gremmo, « La médiation formative dans l'autoformation institutionnelle : de la galaxie au paradigme La Médiation. Problématique, figures, usages. Nancy : Presses, p.613738, 2007.

M. P. Gremmo and . Riley, Autonomy, self-direction and self access in language teaching and learning: The history of an idea, System, vol.23, issue.2, pp.151-164, 1995.
DOI : 10.1016/0346-251X(95)00002-2

H. Holec, Autonomy and Foreign Language Learning, 1989.

S. D. Krashen and . Terrell, The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom, 1983.

M. &. Kusyk and . Sockett, « From informal resource usage to incidental language acquisition: The new face of the non-specialist learning English, Asp, la revue du GERAS, pp.45-65, 2012.

L. Kuure, Places for learning: Technology-mediated language learning practices beyond the classroom Beyond the Language Classroom, pp.35-46, 2011.

J. E. Lave and . Wenger, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, 1991.
DOI : 10.1017/CBO9780511815355

M. Masperi, 2012. « L'autonomie en langues : processus et dispositifs d'apprentissage ». Les Langues Modernes, 2012.

M. Masperi, 2013. « Apprendre à s'autoformer en langues : approches créatives et outils numériques ». Les Langues Modernes, p.164, 2013.

N. Poteaux, « Histoire d'une innovation et trajectoires d'acteurs » Enjeux et dilemmes de l'autonomie : une expérience d'autoformation à l'université, 2010.

R. Mompean and A. , Le Centre de Ressources en Langues : vers la modélisation du dispositif d'apprentissage, 2013.

G. Sockett, « From the cultural hegemony of English to online informal learning: Cluster frequency as an indicator of relevance in authentic documents, pp.5-20, 2011.

G. Sockett, « Le web social ? La complexité au service de l'apprentissage informel de l'anglais ». Alsic, p.2505, 2012.

G. Sockett, The Online Informal Learning of English, Houndmills, 2014.
DOI : 10.1057/9781137414885

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00931104

G. D. Sockett and . Toffoli, « Beyond learner autonomy: A dynamic systems view of the informal learning of English in virtual online communities, pp.138-151, 2012.

G. Spear, « Beyond the organizing circumstance: A search for methodology for the study of self-directed learning Self-Directed Learning: Application and Theory, pp.199-221, 1988.

G. D. Spear and . Mocker, The Organizing Circumstance: Environmental Determinants in Self-Directed Learning, Adult Education Quarterly, vol.35, issue.1, pp.52-77, 1984.
DOI : 10.1177/0001848184035001001

D. G. Toffoli and . Sockett, How non-specialist students of English practice informal learning using web??2.0 tools, ASp, vol.58, issue.58, pp.125-144, 2010.
DOI : 10.4000/asp.1851

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01057647

J. A. Xu and . Spink, « WEB RESEARCH: The excite Study, Proceedings WebNet World Conference on the WWW and Internet, 2000.