P. Albers and J. Sanders, Literacies, the arts, and multimodality, 2010.

R. Arnheim, Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye, 2004.

J. Baldner and A. Barbaza, Histoire des arts. Les regards de quelques partenaires. [History of arts. e point of views of some partners] Le Français Aujourd'hui, Histoire Des Arts, issue.182, pp.105-113, 2013.

D. Barnes, Exploratory talk for learning Exploring Talk in School, 2008.

P. Barolsky, D. Carrier, I. Gaskell, J. Kosuth, and L. Schele, Writing (and) the History of Art, The Art Bulletin, vol.78, issue.3, pp.398-416, 1996.
DOI : 10.2307/3046192

G. Barton, e Arts and Literacy: What Does it Mean to be Arts Literate?, International Journal of Education & the Arts, vol.14, issue.18, p.22, 2013.

E. Bautier, J. Crinon, P. Rayou, and J. Rochex, Performances en littéracie, modes de faire et univers mobilisés par les élèves : analyses secondaires de l'enquête PISA 2000. [Performances in literacy, ways of doing and universes mobilised by students: secondary analyses of the, pp.85-101, 2000.
DOI : 10.4000/rfp.441

URL : http://rfp.revues.org/441

É. Bautier and P. Rayou, La littératie scolaire : exigences et malentendus. Les registres de travail des élèves. [Scholarly literacy: requirements and misunderstandings: social registers of students at work] Éducation & didactique, pp.29-46, 2009.
DOI : 10.4000/educationdidactique.1721

URL : http://educationdidactique.revues.org/1721

E. Bautier and J. Rochex, L'expérience scolaire des nouveaux lycéens. [ e school experience of new high school students, 1998.

M. Baxandall, The Language of Art History, New Literary History, vol.10, issue.3, pp.453-465, 1979.
DOI : 10.2307/468922

M. Beardsley, L'expérience esthétique reconquise. [ e reconquered aesthetic experience, Philosophie analytique et esthétique, 1988.

H. S. Becker, Les mondes de l'Art [ e Worlds of Art, 1988.

J. Bernié and M. Brossard, Vygotski et l'école. Apports et limites d'un modèle théorique pour penser l'éducation et la formation. [Vygotsky and school: Contributions and limitations of a theoretical model for thinking about education and training, 2013.

B. Bernstein, Langage et classes sociales : Codes socio-linguistiques et contrôle social, 1971.
DOI : 10.1522/030141513

P. Bourdieu and J. Passeron, Reproduction in Education, Society and Culture, SAGE, 1990.

V. Breyer, Pour une réouverture du littéraire Quelques questions sur l'enseignement du françaislettres au collège. [For the reopening of literary people: Some questions of teaching French literature in college] Le Français Aujourd'hui, pp.60-75, 2004.
DOI : 10.3917/lfa.145.0060

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=LFA_145_0060

J. Bronckart, Activité langagière, textes et discours : Pour un interactionnisme sociodiscursif. [Language activity, texts and discourse: for a sociodiscursive interactionism, 1997.

M. Brossard, Vygotski, lectures et perspectives de recherches en éducation. [Vygotsky, lectures and research perspectives in education, 2005.

M. Brossard and J. Fijalkow, Vygotski et les recherches en éducation et en didactiques, 2008.

F. Brunot, L'origine et le développement du langage de la critique d'art en France. [ e origin and the development of the language of, France] Comptes rendus des séances de l'Académie des Inscriptions et Belles-Lettres, pp.194-195, 1930.

G. Burnaford, S. Brown, J. Doherty, and H. J. Mclaughlin, Arts Integration Frameworks, Research and Practice: A Literature Review, 2007.

B. T. Cerkez, Perceptual Literacy and the Construction of Significant Meanings within Art Education, International Journal of Art & Design Education, vol.44, issue.3, pp.272-285, 2014.
DOI : 10.1111/j.1476-8070.2014.01770.x

D. Chateau, L' expérience esthétique : intuition et expertise. [ e aesthetic experience: intuition and expertise, 2010.

P. Citton, Lire, interpréter, actualiser. Pourquoi les études littéraires ? [Reading, interpreting and actualising: Why studying literature, 2007.

P. Citton, L'avenir des humanités. [ e Future of Humanities, 2010.

Y. Citton, Gestes d'humanités: anthropologie sauvage de nos expériences esthétiques. [Gestures of Humanities: the wild anthropology of our aesthetic experiences, 2012.

Y. Clot, Avec Vygotski. [With Vygotsky, 1999.

L. H. Corbel, Writing on art: texts of artists Projet de référentiel pour le parcours d'éducation artistique et culturelle. [Assessing standards for the " Path to art education " project] Retrieved from http://cache.media.education.gouv.fr Projet de Socle commun de connaissances, de compétences et de culture. [French National Core Curriculum, Knowledge, Competences and Culture Core Standards] Paris: Ministère de l'Éducation nationale Vygotsky and pedagogy, Rennes: Presses Universitaires de Rennes.CSP [Conseil Supérieur des Programmes], vol.16, issue.27, 1960.

A. C. Danto, e Artworld, Philosophie analytique et esthétique, 1964.
DOI : 10.2307/2022937

R. J. Deasy, Critical links : Learning in the Arts and Students Academic and Social Development, Arts Education Partnership, 2002.

G. Dessons, Dire la manière : les poèmes de peintre [Talking about the painter's manner: painter's poetry] Le Texte, l'oeuvre, l'émotion. [Text, work and the emotions] Deuxièmes rencontres internationales de sociologie de l'art de Grenoble, 1994.

P. Dethurens, Ecrire la peinture: De Diderot à Quignard [Writing about painting: from Diderot to Pascal Quignard], 2009.

J. Dewey, Art as experience, 1934.

J. Dewey, Experience and Education, The Educational Forum, vol.50, issue.3, 1938.
DOI : 10.1080/00131728609335764

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00692056

G. Dickie, Beardsley et le fantôme de l'expérience esthétique, Philosophie analytique et esthétique. [Beardsley's Phantom Aesthetic Experience, 1964.

F. Docquiert, Commissariat comparé. Histoire d'expositions [Compared curating. History of exhibitions], 2011.

P. Duncum, Visual culture isn't just visual: Multiliteracy, multimodality, and meaning, Studies in Art Education, vol.45, issue.3, pp.252-264, 2004.

. Eduscol, PPCP [Projet pluridisciplinaire à caractère professionnel] une modalité pédagogique innovante [ e pre-professional pluridisciplinary project, innovating via project-based instruction] Retrieved from http://eduscol.education.fr/pid23187/projet-pluridisciplinaire-a-caractere- professionnel IDD [Itinéraires de découverte] [Paths to project-based learning]. Circulaire n° 2002-074 du 10-4-2002 TPE : mode d'emploi. Les textes o ciels et les modalités d'organisation des TPE [O cial standards for introducing Supervised Personal Projects, html Eduscol. Eduscol, 2000.

. Eduscol, Savoir parler, lire, écrire : La maitrise de la langue française [Learning to talk, read and write: towards literacy, 2008.

T. Eduscol, P. , and E. , IDD [A review of 15 years of o cial recommendations to implement Project-Based Learning in French school system, ISCED 2 and 3] Retrieved from http, 2014.

. Eduscol, EPI [Enseignements pratiques interdisciplinaires] [Project Based Learning Development in ISCED 2. A Press release from French Minister of Education] Communiqué de presse de la Ministre de l'éducation Collège : mieux apprendre pour mieux réussir, 2015.

K. Ernst, Writing pictures, painting words: Writing in an artist's workshop. Language Arts, pp.44-52, 1994.

J. Flood, S. B. Heath, and D. Lapp, Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts, 2007.

J. Flood, S. B. Heath, and D. Lapp, Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts. 2. Volume II, 2008.

P. Frangne and . Poinsot, L'Invention de la critique d'art [History of the invention of art criticism] (Actes du colloque international tenu à l'université, Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 1999.

M. Fumaroli, Séance du 19Audition de M. Marc Fumaroli], Rapport annuel du Haut Conseil de l'éducation artistique et culturelle (2006) [Hearing of Mr Marc Fumaroli at the French High Council for Art Education, annual report] Paris: Imprimerie du Ministère de la Culture, pp.31-36, 2007.

J. Gaulmier, La Critique artistique : un genre littéraire [Art criticism as a literary genre] (Actes du colloque de Rouen, Centre d'art, esthétique et littérature), 1983.

G. Genette, L'oeuvre de l'art I : Immanence et transcendance. [ e Work of (the) Art I: Immanence and Transcendance, 1994.
DOI : 10.14375/np.9782020217361

G. Genette, L'oeuvre de l'art, II : La Relation esthétique [ e Work of (the) Art I: the Aesthetic Relationship], 1997.

N. Goodman, L'art en théorie et en action. [Art in eory and in Action, 1984.

B. Graham, Rethinking curating: art a er new media, 2010.

F. Grossmann, Littératie, compréhension et interprétation des textes [Literacy and understanding/ interpreting texts, Repères, Comprendre et interpréter les textes à l'école, 1999.

M. Hébert and M. Lépine, Analyse et synthèse des principales dé nitions de la notion de littératie en francophonie [A Review of Main De nitions of Literacy in French Academic Research] In 17e Conférence européenne sur la Lecture. Retrieved from http://www.ablf.be/lettrure/lettrure-2/analyse-et- synthese-des-principales-de nitions-de-la-notion-de-litteratie-en-francophonie Heinich La sociologie de l'art [Sociology of art], N, 2004.

N. Heinich, Faire voir. L'art à l'épreuve de ses médiations [Sociological approach of mediation in art pratices], 2009.

R. Hodge and G. Kress, Social semiotics, 1988.

M. Holmes, The Emotionalization of Reflexivity, Sociology, vol.39, issue.5, pp.139-154, 2010.
DOI : 10.1177/0038038509351616

J. Ja-ré, La littéracie : histoire d'un mot, e ets d'un concept [ e concept of Literacy in French Academic Research: history and impact], La littéracie, Conceptions théoriques et pratiques d'enseignement de la lecture-écriture, p.31, 2004.

C. Jewitt and G. Kress, Multimodal literacy, 2003.

M. Jey, La Littérature au lycée : invention d'une discipline [Teaching literature in French high schools: an historical survey, 1998.

M. Kalantzis, B. Cope, and A. Cloonan, A Multiliteracies Perspective on the New Literacies, New Literacies, pp.61-87, 2010.

C. Kerbrat-orecchioni, Les interactions verbales [Verbal interactions]. (Vols, 1990.

A. Kerlan, L'art pour éduquer ? La Tentation esthétique. Contribution philosophique à l'étude d'un paradigme ) [Education through art? e Aesthetic Temptation, 2007.

A. Kerlan, Bilan prospectif : L'art et la culture pour éduquer : justi cation, évaluation, légitimation [Prospective overview. Education through Art: justi cation, assessment, legitimization] Paris: Documentation Franç, Évaluer les e ets de l'éducation artistique et culturelle, pp.509-512, 2008.

G. Kress, Literacy in the new media age, 2003.
DOI : 10.4324/9780203164754

G. Kress and C. Jewitt, [Multimodal literacy] Introduction, pp.1-18, 2003.

G. R. Kress and T. Van-leeuwen, Multimodal discourse: e modes and media of contemporary communication, 2001.

B. Lahire, Tableaux de familles. Heurts et malheurs scolaires en milieux populaires [Family portraits. How working class children face school challenges, Paris: Gallimard / Le Seuil, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00971344

G. Langlade, Sortir du formalisme, accueillir les lecteurs réels [Escape from Formalism: Give Place to the Real Reader in Literature Classes]. Le Français Aujourd'hui, pp.85-96, 2004.

F. Laplantine, Le social et le sensible: Introduction à une anthropologie modale [ e Life of the Senses: Introduction to a Modal Anthropology (Sensory Studies)], 2005.

J. Lave and E. Wenger, Situated learning : Legitimate Peripheral Participation, 1991.
DOI : 10.1017/CBO9780511815355

L. Quéau and P. , 20 ans de sociologie de l'art : Bilan et perspectives, 1985.

G. Leinhardt, K. Crowley, and K. Knutson, Museums, Conversations, and Learning, Revista Colombiana de Psicolog??a, vol.23, issue.1, 2002.
DOI : 10.15446/rcp.v23n1.41000

J. Martinand, Pratiques sociales de référence et compétences techniques. A propos d'un projet d'initiation aux techniques de fabrication mécanique en classe de quatrième [Reference Social Practices and Technical Competences Analysis of a K13 Class in Mechanics, Di usion et appropriation du savoir scienti que : enseignement et vulgarisation, pp.149-154, 1981.

. Ministère-de-l-'éducation-nationale and . N. Ministère-de-la-culture-et-de-la-communication, Éducation artistique et culturelle, éducation aux médias et à l'information. MalakoUne feuille de route conjointe du ministère de l'Éducation nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche et du ministère de la Culture et de la Communication) [A roadmap to Art Education in French School System, co-edited by French Ministery of Education and French Ministery of Culture]. Paris: MENESR/ MCC. Retrieved from http://cache.media.education.gouv.fr, Social Brain, Language, and Goal-Directed Collective inking: A Social Conception of Cognition and Its Implications for Understanding How We ink, Teach, and Learn, pp.15-2015, 2013.

N. Mercer and C. Howe, Explaining the dialogic processes of teaching and learning: The value and potential of sociocultural theory, Learning, Culture and Social Interaction, vol.1, issue.1, pp.12-21, 2012.
DOI : 10.1016/j.lcsi.2012.03.001

L. Mondada, Multimodal interaction Body -language -communication. An international handbook on multimodality in human interaction, 2013.

F. Montandon and T. Perez-roux, Les médiations culturelles et artistiques : quels processus d'intégration et de socialisation ?[Artistic and Cultural Mediations, 2014.

J. Morizot, Art, plaisir, esthétique [Art, Pleasure, Aesthetics Esthétique: des goûts et des couleurs : actes du colloque international tenu à Grenoble les 16, 17 et 18 septembre, Groupe de Recherches Philosophies, pp.99-107, 1997.

C. Müller, A. J. Cienki, E. Fricke, S. H. Ladewig, D. Mcneill et al., Body language -communication. An international handbook on multimodality in human interaction, 2013.

M. Narey, Making meaning: constructing multimodal perspectives of language, literacy, and learning through arts-based early childhood education, 2008.
DOI : 10.1007/978-0-387-87539-2

E. Nonnon, La maitrise de la langue : comment dé nir un " minimum commun " [How to De ne what is Basic Literacy, Français, langue et littérature, socle commun : Quelle culture pour les élèves ? Quelle professionnalité pour les enseignants ? Actes du colloque de Lyon, pp.12-14, 2008.

R. Passeron, La naissance d'Icare : éléments de poïétique générale [Icarus' Birth: Elements of General Poietics], 1996.

M. Penloup, L'écriture extra-scolaire des collégiens : Des constats aux perspectives didactiques [High School Students' Writing Practices out of School. From Description to Pedagogical Transfer, 1999.

M. Petit, Eloge de la lecture : la construction de soi [A Salutation to Reading as the Construction of Self, 2002.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies Approches cognitives des instruments contemporains [Men and Technology. An Approach of Artefacts as Cognitive Instruments, 1995.

A. Rabatel, Les reformulations pluri-sémiotiques en contexte de formation, Multimodal Reformulations in Learning Processes]. Besançon: Presses universitaires de Franche-Comté, 2010.

K. Raney, Visual Literacy and the Art Curriculum, Journal of Art & Design Education, vol.18, issue.1, pp.41-47, 1999.
DOI : 10.1111/1468-5949.00152

S. Réhault, La beauté des choses : esthétique, métaphysique et éthique [ e Beauty of ings, Aesthetics, 2013.

R. Rickenmann, I. Mili, and C. A. Lagier-langton, La construction sociale de l'expérience esthétique Analyse clinique de séquences d'enseignement autour du patrimoine musical et artistique [ e Social Construction of Aethetic Experience. A Clinical Analysis of Visual Art and Music Classes, Didactique : approche vygotskienne Toulouse: Presses Universitaires du Mirail, pp.129-141, 2009.

J. Schae-er, Les célibataires de l'art. Pour une esthétique sans mythes [ e End of Speculative eories of Art, 1996.

J. Schae-er, L'expérience esthétique. [Aesthetic Experience, 2015.

J. Schefer, Histoire de l'art et critique d'art [Art History and Art Criticism], 2007.

G. Sensevy, Le sens du savoir. Éléments pour une théorie de l'action conjointe en didactique [ e Meaning of Knowledge. Towards a eory of Joint Action in Learning Contexts], 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00856455

G. Sensevy, M. Schubauer-leoni, L. Mercier, A. Ligozat, F. Perrot et al., An attempt to model the teacher's action in the mathematic class, Educational Studies in Mathematics, issue.59, pp.153-181, 2005.

K. Stiles and . Selz, eories and documents of contemporary art: a sourcebook of artists' writings, 1996.

T. Todorov, La Littérature en péril [A reat on Literature, 2007.

D. Vaugeois, L'écrit sur l'art : un genre littéraire ? [Is Writing on Art a Literary Genre?] (Figures de l'art 9, revue d'études esthétiques), 2005.

P. Vérillon and P. Rabardel, Cognition and artifacts: A contribution to the study of though in relation to instrumented activity, European Journal of Psychology of Education, vol.30, issue.3/4, pp.77-101, 1995.
DOI : 10.1007/BF03172796

E. Villagordo, L'artiste en action: vers une sociologie de la pratique artistique [ e Artist in Action: Towards a Sociology of Artist's pratice], 2012.

B. Vouilloux, Par-delà le principe de plaisir esthétique [Beyond the Principle of Aesthetic Pleasure], La pensée esthétique de Gérard Genette, pp.101-116, 2011.

L. S. Vygotsky, ought and language, 1962.

D. Wood, J. S. Bruner, and G. Ross, THE ROLE OF TUTORING IN PROBLEM SOLVING, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.51, issue.1, pp.89-100, 1976.
DOI : 10.1037/h0033144

N. Zangwill, Le jugement esthétique [Aesthetic Judgment Qu'en pensez-vous ? Une introduction à la philosophie expérimentale, 2011.

E. M. Zemach, Real Beauty, Midwest Studies in Philosophy, vol.16, issue.1, 1997.
DOI : 10.1111/j.1475-4975.1991.tb00242.x

H. Zerner, Écrire l'histoire de l'art. Figures d'une discipline [Writing Art History. Study of an Academic Discipline], 1997.