Landmarks for the teaching of biodiversity in science classes
Repères pour l’enseignement de la biodiversité en classe de sciences
Résumé
The teaching of biodiversity is now faced with many difficulties. The very nature of this concept may seem difficult to understand because of its complexity, its non-exclusively scientific nature and its unstable nature. However, its teaching is also questioned in terms of selecting a particular teaching approach, learning acquisition (what knowledge to be taught and what obstacles to the building of this knowledge?) and the educational function of this teaching? How is it possible to develop a coherent teaching project? Based on a didactical analysis, we identify a few points towards teaching biodiversity in science classes (primary, lower and upper secondary schools).
L’enseignement de la biodiversité rencontre aujourd’hui de nombreuses difficultés. La nature même de ce concept peut paraître difficile à cerner en raison de sa complexité, de sa nature non-exclusivement scientifique et de son caractère non stabilisé. Cependant, son enseignement pose également problème sur d’autres plans comme celui du choix d’une modalité pédagogique, celui des apprentissages (quels savoirs viser et quels obstacles à la construction de ces savoirs ?) et celui de la fonction éducative de cet enseignement. Comment parvenir à construire un projet d’enseignement qui assure la mise en cohérence de cet ensemble ? À partir d’une analyse didactique, nous proposons, dans cet article, de présenter quelques repères pour un enseignement de cet objet d’étude en classe de sciences (école, collège, lycée).