Social representations associated with men and women drivers among French adolescents and adults. Effects of perceiver's age, sex, and socioeconomic status - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour Année : 2015

Social representations associated with men and women drivers among French adolescents and adults. Effects of perceiver's age, sex, and socioeconomic status

Résumé

The aim of this study was to investigate the specific contents of the social representations (SR) associated with men and women drivers and to examine the effects of the social insertions of individuals (i.e., age, sex and socio-economic status) on the content and the structure of these SR. A preliminary study with 414 French participants identified thematic content associated with men and women drivers through the method of verbal associations. Based on these themes, 833 French participants, equally distributed on the basis of age group (from 12 to 50 years-old and over), sex and socio-economic status (SES), were asked to answer a questionnaire on men (N = 422) or women (N = 411) drivers. The results show that these SR are each organized around three factors: incompetence, prudence and lack of self-control for women drivers; carelessness, skills and self-control for men drivers. In-group favoritism bias can be noted as male participants, more than female ones, rated men drivers as having self-control and women drivers as lacking self-control, whereas female participants, more than male ones, perceived men drivers as careless and women drivers as prudent. Despite this phenomenon, in all age groups, male respondents, more than female ones, seem to believe that women are not competent for driving, whereas both sexes seem to agree on men good driving skills. Among most age groups, three characteristics associated with man drivers (confidence, fastness and pleasure of driving) and four characteristics associated with female drivers (caution, civility, compliance with rules and vigilance) emerge as central in the SR. The SR associated with men drivers seem to be stable and shared across age groups, whereas the SR associated with women drivers appear more mixed, heterogeneous and unstable with age. Participants with higher SES consider female drivers as more incompetent, more nervous and less cautious than participants with lower SES and female's responses tend be closer to those provided by the male group when they are higher SES.
Le but de cette étude était d'explorer les contenus spécifiques des représentations sociales (RS) associées aux hommes et aux femmes au volant et d'examiner les effets des insertions sociales des individus (l'âge, le sexe et le statut socio-économique) sur le contenu et la structure de ces RS. Une étude préliminaire avec 414 participants français a permis d'identifier les thématiques associées aux hommes et aux femmes conducteurs en utilisant la méthode d'association verbale. Basé sur ces thèmes, 833 participants français, équitablement répartis par groupe d'âge (de 12 à 50 ans et plus), sexe et statut socioéconomique (SSE), ont été invités à répondre à un questionnaire sur les hommes (N = 422) ou les femmes ( N = 411) conducteurs. Les résultats montrent que chacune de ces RS est organisée autour de trois axes: l'incompétence, la prudence et le manque de maîtrise de soi pour les femmes conductrices; la négligence, les compétences et la maîtrise de soi pour les hommes conducteurs. Un biais de favoritisme intragroupe peut être noté dans les deux groupes : les hommes, plus que les femmes, considèrent les hommes conducteurs comme ayant de l'autocontrôle et les femmes comme manquant de maîtrise de soi, alors que les femmes, plus que les hommes, considèrent les hommes conducteurs comme imprudents et les femmes comme prudentes. Malgré ce phénomène, dans tous les groupes d'âge, les répondants hommes plus que les femmes semblaient croire que les femmes ne sont pas compétentes au volant, alors que les deux sexes semblent convenir que les hommes ont de bonnes compétences de conduite. Parmi les groupes d'âge, trois caractéristiques associées aux hommes (confiance, vitesse et plaisir de conduire) et quatre caractéristiques associées aux femmes (attention, civilité, respect des règles et vigilance) émergent comme centrales dans la RS. La RS associée avec les hommes conducteurs semble être stable et partagée entre les groupes d'âge, alors que la RS associée aux femmes conductrices est apparue plus ambigüe, hétérogène et instable avec l'âge. Les participantes de SEE élevé considèrent les conductrices comme plus incompétentes, plus nerveuses et moins prudentes que les participantes de SEE moins élevé.
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Dates et versions

hal-01213503 , version 1 (08-10-2015)

Identifiants

Citer

Béatrice Degraeve, Marie-Axelle Granié, Karyn Pravossoudovitch, Grégory Lo Monaco. Social representations associated with men and women drivers among French adolescents and adults. Effects of perceiver's age, sex, and socioeconomic status. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2015, 34, pp.1-17. ⟨10.1016/j.trf.2015.07.019⟩. ⟨hal-01213503⟩
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