Red light violations by adult pedestrians and other safety-related behaviors at signalized crosswalks - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Accident Analysis & Prevention Année : 2015

Red light violations by adult pedestrians and other safety-related behaviors at signalized crosswalks

Résumé

To study human factors linked to red light violations, and more generally to safety-related behaviors at signalized crosswalks, the present study combines the collection of observational data with questionnaires answered by 422 French adult pedestrians. Thirteen observed behavioral indicators were extracted (12 before and while crossing, and red light violation), and the roles of several demographical, contextual and mobility-associated variables were examined. The results of the stepwise logistic regression analyses carried out on each of the 12 behavioral indicators observed before and while crossing revealed that gender had no major impact, but age did, with more cautious behaviors as pedestrians were older. The three contextual variables (group size, parked vehicles, and traffic density), as four mobility-associated variables (driving and walking experiences, self-reported crossing difficulties and falls in the street) were also found to be important factors in safety-related crossing behaviors. A wider logistic regression analysis, made specifically on red light violations with all behavioral indicators observed before and while crossings and the several demographical, contextual and mobility-associated variables put together, showed that red light violations were mostly affected by current situational factors (group size, parked vehicles) and particularly associated with some behavioral patterns (looking toward the traffic, the ground, the light, running and crossing diagonally).The overall results encourage the development of safer pedestrian infrastructures and engineering countermeasures.
Pour étudier les facteurs humains liés à des violations du feu rouge piéton, et plus généralement à des comportements liés à la sécurité aux passages piéton à feux, la présente étude combine la collecte de données d'observation avec des questionnaires remplis par 422 piétons adultes français. Treize indicateurs comportementaux observés ont été extraits (12 avant et pendant la traversée, et violation du feu rouge), et les rôles de plusieurs variables démographiques, contextuelles et de mobilité associés ont été examinés. Les résultats des analyses de régression logistique effectuées sur chacun des 12 indicateurs comportementaux observés avant et pendant la traversée révèlent que le sexe n'a pas d'impact majeur, mais que l'âge a un effet significatif, avec des comportements plus prudents lorsque les piétons étaient plus âgés. Les trois variables contextuelles (taille du groupe de piéton, véhicules stationnés, et densité de la circulation), ainsi que quatre variables de mobilité associés (expériences de conduite et de marche, difficultés de traversée autodéclarées et expérience de chute dans la rue) ont également été pointés comme des facteurs importants en matière de comportements de traversée sûrs. Une analyse de régression logistique plus large, menée spécifiquement sur les violations du feu rouge piéton incluant tous les indicateurs comportementaux observés avant et pendant les traversées et les variables démographiques, contextuelles et de mobilité associée, a montré que les violations de feux rouges sont principalement expliquées par les variables de contexte (taille du groupe , véhicules stationnés) et plus particulièrement associé à certains comportements (regards vers le trafic, le sol, le feu, course et traversée en diagonale). L'ensemble des résultats favorisent le développement de la sécurité des infrastructures piétonnes et des contre-mesures d'ingénierie.
Fichier principal
Vignette du fichier
doc00021723.pdf (435.35 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-01213497 , version 1 (08-10-2015)

Identifiants

Citer

Aurélie Dommes, Marie-Axelle Granié, Marie-Soleil Cloutier, Cécile Coquelet, Florence Huguenin-Richard. Red light violations by adult pedestrians and other safety-related behaviors at signalized crosswalks. Accident Analysis & Prevention, 2015, 80, pp.67-75. ⟨10.1016/j.aap.2015.04.002⟩. ⟨hal-01213497⟩
149 Consultations
1794 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More