Insurance Demand for Disaster-type Risks and the Separation of Attitudes toward Risk and Ambiguity: an Experimental Study - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Ouvrages Année : 2008

Insurance Demand for Disaster-type Risks and the Separation of Attitudes toward Risk and Ambiguity: an Experimental Study

Résumé

This article presents the results of an experiment designed to test theoretical predictions about the impact of public compensation schemes and ambiguity on insurance and self-insurance decisions. Consistent with theory, we find that government assistance significantly reduces willingness to pay (WTP) for insurance and self-insurance (compared with a free insurance market). As expected, we also find significant differences between WTPs for insurance under different types of government compensation programs. For example, results from our experiment confirm the prediction that the WTP for insurance is smaller under a “Fixed Help” program than under a “Contingent Fixed Help” program where the government assistance is conditioned to the purchase of an insurance policy. Thirdly, we find that ambiguity, i.e., uncertainty about probability, significantly increases WTPs for insurance. This result, which indicates that decision-makers are ambiguity averse, is in line with previous results on the impact of ambiguity on insurance demand for low probability risks. Lastly, our experiment provides a clear support for the hypothesis that attitude to risk and attitude to ambiguity are two independent phenomena. In fact in this experiment, decision-makers are both risk-seekers (i.e., the mean WTP for insurance is on average smaller than the expected value of the loss) and ambiguity averse (i.e., the mean WTP for insurance is on average higher for an ambiguous risk than for a ’risky’ risk)
Cet article présente les résultats d'une expérience mise en place pour tester des prédictions théoriques concernant l'impact de programmes publics de compensations financières et de l'ambiguïté sur les décisions d'assurance et d'auto-assurance. En conformité avec la théorie, nous montrons que l'aide du gouvernement réduit significativement le consentement à payer (CAP) pour l'assurance et l'auto-assurance (comparé à une situation de référence sans aide publique). Nous prouvons également que les CAP pour l'assurance sont différents en fonction des différents programmes publics testés. Par exemple, les résultats font apparaître que le CAP pour l'assurance est plus faible lorsqu'une aide forfaitaire est accordée que lorsqu'une aide forfaitaire contingente l'est, c'est-à dire lorsque l'aide de l'Etat est contingente à l'achat d'assurance. Ensuite, nous montrons que l'ambiguïté, l'incertitude sur les probabilités, accroît de façon significative les CAP pour l'assurance. Ce résultat, qui indique que les décideurs présentent de l'aversion à l'ambiguïté, est en accord avec les résultats précédents concernant l'impact de l'ambiguïté sur la demande d'assurance pour des risques associés à de faibles probabilités d'occurrence. Finalement, notre expérience fournit un support évident pour l'hypothèse que l'attitude face au risque et face à l'ambiguïté sont deux phénomènes indépendants. En effet, dans cette expérience, les décideurs expriment à la fois une préférence pour le risque (le CAP moyen pour l'assurance est en moyenne plus faible que l'espérance de perte) et une aversion à l'ambiguïté (le CAP moyen pour l'assurance est en moyenne plus élevé pour les risques ambigus que pour les risques non-ambigus).
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Dates et versions

hal-01189353 , version 1 (06-06-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01189353 , version 1
  • PRODINRA : 30070

Citer

Marielle Brunette, Laure Cabantous, Stéphane Couture, Anne Stenger-Letheux. Insurance Demand for Disaster-type Risks and the Separation of Attitudes toward Risk and Ambiguity: an Experimental Study. 20 p., 2008, Documents de Travail. INRA Laboratoire d'Economie Forestière (LEF), 2008-05. ⟨hal-01189353⟩
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