Empowerment and education: hypothesis of cooperation
Empowerment et éducation : hypothèses de coopération
Résumé
Belgium recorded an increasing rate of NEET. It has been shown that the process results from complex interactions of individual, structural and institutional factors. To prevent the plural consequences of this phenomenon, it is important to develop a multidimensional and multidisciplinary support. This article therefore raises the hypothesis of an empowerment approach that invites the system and its actors to leave a paternalistic approach of learning in order to favor a participatory pedagogy which enables individuals to (re)assume power over their life course. This collaboration is part of an intergenerational ecological perspective, where the different actors’ competence is recognized, valued in order to meet the objectives of the 'Missions' Decree focused on the development of trust, citizenship, social emancipation.
La Belgique enregistre un taux croissant de NEET. Il a été démontré que ce processus résultait d'interactions complexes de facteurs individuels, structurels et institutionnels. Pour prévenir ce phénomène aux conséquences plurielles, il importe de développer un soutien multidimensionnel et pluridisciplinaire. Notre article pose dès lors l'hypothèse d'une approche par l'empowerment qui invite le système et ses acteurs à quitter une conception paternaliste de l'apprentissage afin de privilégier une pédagogie participative de (re)prise de pouvoir sur son parcours de vie. Cette collaboration s'inscrit dans une perspective écologique, intergénérationnelle où la compétence des différents acteurs est reconnue, valorisée de sorte à répondre aux objectifs du décret « Missions » centrés sur le développement de la confiance, de la citoyenneté, de l'émancipation sociale.
Domaines
Psychologie
Fichier principal
Empowerment et éducation - GEURTS et HAELEWYCK - 748 - Inclusion - Biennale 2015.pdf (423.59 Ko)
Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...