
HAL Id: hal-01186476
https://hal.science/hal-01186476

Submitted on 25 Aug 2015

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépôt et à la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche français ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika Zarys
historii „Uważam Rze”

Maciej Kalbarczyk

To cite this version:
Maciej Kalbarczyk. Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika Zarys historii „Uważam Rze”.
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 2015, 28 (2), pp.205-230. �hal-01186476�

https://hal.science/hal-01186476
https://hal.archives-ouvertes.fr


A C T A  U N I V E R S I T A T I S  L O D Z I E N S I S
FOLIA LITTERARIA POLONICA 2(28) 2015

[ 205 ]

Maciej Kalbarczyk*

Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika 
Zarys historii „Uważam Rze”

Wprowadzenie

Do niedawna można było przypuszczać, że przełamanie hegemonii „Polity-
ki”, „Wprost” i „Newsweeka Polska” pod względem wyników sprzedaży jest nie-
możliwe. Kiedy na rynku pojawiło się „Uważam Rze. Inaczej pisane” („URze”), 
szybko okazało się, że może być inaczej: tygodnik stworzony od podstaw przez 
środowisko tzw. niepokornych, przebojem wszedł na rynek pism opinii i  zajął 
na nim ważne miejsce. Stało się tak za sprawą zgromadzenia przez Pawła Li-
sickiego, pierwszego redaktora naczelnego, mocnego składu redakcji oraz uzy-
skania wsparcia finansowego i organizacyjnego od spółki Presspublica wydającej 
dziennik „Rzeczpospolita”, który stał się w dużej mierze zapleczem personalnym 
nowego czasopisma. Opisanie tego fenomenu mogłoby być znakomitym przy-
kładem spełnienia american dream, w  którym zdolne i  utalentowane jednostki 
zawsze są „skazane” na sukces, nawet w polskich, specyficznych warunkach. Dal-
szy rozwój wydarzeń pokazał jednak, że sukces ten został zmarnowany.

Zapewne ze względu na krótką i mimo wszystko nadal niezamkniętą histo-
rię tygodnik „Uważam Rze” do tej pory nie doczekał się opracowania naukowe-
go, w którym zostałby zawarty szerszy kontekst jego powstania, opis środowiska, 
które go stworzyło, oraz najważniejsze informacje na jego temat. Próżno również 
szukać w opracowaniach naukowych szczegółowej analizy przypadku tzw. afery 
trotylowej, która spowodowała zmiany personalne w ekipie „URze” oraz wpłynęła 
na wyniki finansowe Presspubliki, a tym samym na rentowność samego tygodnika. 

*  E-mail: m.kalbarczyk90@gmail.com; absolwent politologii oraz dziennikarstwa i komuni-
kacji społecznej, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny; 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173.



Maciej Kalbarczyk206

Trudno byłoby zrozumieć realny wpływ tego wydarzenia na późniejszy kształt 
czasopisma, pozbawionego najciekawszych autorów i rubryk. Wszystkie wymie-
nione zagadnienia zostaną przedstawione w poniższym artykule.

Opracowanie jest również próbą przybliżenia genezy czasopisma, wyjaśnie-
nia źródeł sukcesu redakcji oraz przede wszystkim zrozumienia sytuacji, w której 
najmocniejszy tygodnik o profilu prawicowym stał się miesięcznikiem o zaledwie 
kilkunastotysięcznym nakładzie. Ze względu na specyfikę tematu, fakt, że dzieje 
pisma wciąż nie zostały zamknięte oraz niedostateczny dystans czasowy, który 
uniemożliwia stworzenie pogłębionych studiów poświęconych „Uważam Rze”, 
tekst jest oparty przede wszystkim na wybranych numerach pisma, artykułach 
prasowych na temat periodyku oraz na książce Po prostu Uważam Rze, będącej 
zapisem rozmowy dziennikarza Piotra Gursztyna z P. Lisickim. Ta ostatnia pozy-
cja okazała się niezwykle pomocna przy relacjonowaniu okoliczności tworzenia 
i redagowania jednego z najbardziej poczytnych swego czasu tygodników opinii 
w Polsce.

Głównym celem studium jest diagnoza sukcesów i porażek tygodnika „Uwa-
żam Rze” oraz przybliżenie historii środowiska publicystów, które je tworzyło. Zo-
stanie w nim zawarty także – z konieczności fragmentaryczny – opis mechanizmów 
rządzących światem polskiej prasy oraz próba lepszego zrozumienia wpływu kwe-
stii własnościowych wybranych tytułów na ich treść i funkcjonowanie na rynku.

Początki tygodnika „Uważam Rze”

Sytuacja na rynku tygodników przed powstaniem „Uważam Rze”

Aby zrozumieć, dlaczego na polskim rynku prasowym znalazło się miejsce 
dla nowego czasopisma o profilu prawicowym, warto przeanalizować informacje 
dotyczące sytuacji tygodników opinii przed ukazaniem się pierwszego numeru 
„URze”. Dla uzyskania pełnego obrazu należy cofnąć się do lat 2006–2010 i opi-
sać zmiany w „Newsweeku Polska” i „Wprost”, których redakcje prezentowały 
wtedy postawę zbliżoną do tej, jaką później przyjęli twórcy „URze”1. Ewolucja 
ich profili oraz kwestia zmian stricte personalnych w tych tygodnikach okazały 
się kluczowe dla genezy „URze”.

W 2006 roku ze stanowiska redaktora naczelnego „Newsweeka Polska” zre-
zygnował Tomasz Wróblewski. Dziennikarz pełnił tę funkcję od początku poja-
wienia się pisma na polskim rynku (2001) z  niewielką przerwą w  2004 roku. 
Trudno uznać, że w tym czasie „Newsweek” był pismem o profilu skrajnie prawi-

1  Pozostałe tygodniki opinii ze względu na inną specyfikę publikowanych treści zostaną po-
minięte w analizie.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 207

cowym, ale z pewnością odwoływał się do wartości konserwatywno-liberalnych. 
Dziennikarze podejmowali w nim tematy związane z gospodarką, obyczajowością 
oraz bieżącą polityką. Wyrażano krytyczny stosunek do rządów SLD, a powstały 
w 2005 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości witano z nadzieją na pozytywną zmia-
nę oraz złamanie korupcyjnego układu2.

Odejście T.  Wróblewskiego pociągnęło za sobą rezygnacje współpracow-
ników pisma – Rafała Ziemkiewicza oraz Michała Karnowskiego, późniejszych 
autorów „URze”. Tygodnikiem zaczął kierować Michał Kobosko, który zmienił 
retorykę umiarkowanie prorządową na bardziej neutralną.

Od 2010 roku na czele pisma stanął Wojciech Maziarski, a redaktorzy zaczęli 
okazywać większą sympatię dla centrolewicy, co odpowiadało ogólnej tendencji 
ewolucji programowej polskiej prasy w  tamtym czasie. Apogeum tego procesu 
nastąpiło w 2012 roku, kiedy funkcję redaktora naczelnego „Newsweeka” objął 
Tomasz Lis. Po tej zmianie tygodnik przekształcił się w  periodyk wspierający 
lewicową rewolucję obyczajową i  w  ten sposób ostatecznie zerwał ze swoimi 
konserwatywno-liberalnymi korzeniami.

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja „Wprost”. W latach 1989–2006 jego 
redaktorem naczelnym był Marek Król. Jako założyciel wydawnictwa (Agencji 
Wydawniczo-Reklamowej „Wprost”) i prezes jego zarządu w decydującym stop-
niu kreował profil pisma i miał największy wpływ na zawartość. W maju 2006 
roku we „Wprost” nastąpiły zmiany: M. Król powierzył funkcję redaktora naczel-
nego Piotrowi Gabryelowi, który jednak niespełna pół roku później zrezygnował 
z kierowania tygodnikiem. Nowym naczelnym został Stanisław Janecki. Ta zmiana 
nie wpłynęła specjalnie na kształt czasopisma: nadal krytykowano w nim m.in. ko-
jarzony z rządami SLD układ3, natomiast sympatie w stosunku do obozu postso-
lidarnościowego (PiS i PO) dzielono w zależności od aktualnej sytuacji na scenie 
politycznej. Od 2007 roku pismo zaczęło jednak tracić na radykalizmie.

W 2009 roku w związku z przejęciem „Wprost” przez PMPG S. Janecki zre-
zygnował ze swojej funkcji, a  jego obowiązki przejęła Katarzyna Kozłowska. 
W następnym roku zastąpił ją Tomasz Lis. Podobnie jak później w przypadku 
„Newsweeka”, we „Wprost” nowy naczelny zapoczątkował odmienne podejście 
do kwestii obyczajowych, m.in. otwierając łamy na problemy mniejszości seksu-
alnych. W tygodniku pojawiła się również retoryka antykościelna, co ostatecznie 
spowodowało zmianę profilu pisma.

W połowie 2012 roku redaktorem naczelnym „Wprost” został M. Kobosko, 
były szef „Newsweeka Polska”. Wkrótce z redakcji odszedł Szymon Hołownia – pu-
blicysta specjalizujący się w tematyce religijnej. Komentarz felietonisty „Wprost” 
dotyczący tej zmiany dobrze opisuje charakter polskiego rynku medialnego 

2  Zob.: http://www.newsweek.pl/wydania/758 [dostęp: 7.12.2013].
3  Zob.: M. Dzierżanowski, Krach Polski Prezia, http://www.wprost.pl/ar/103637/Krach-Pol-

ski-Prezia/ oraz http://www.wprost.pl/tygodnik/?I=1321 [dostęp: 15.12.2013].



Maciej Kalbarczyk208

oraz to, co stało się z omawianymi tygodnikami. S. Hołownia, wcześniej również 
autor „Newsweeka”, odszedł z obu tytułów po próbach cenzurowania jego opinii:

[…] po całej tej historii zaczynam mieć wrażenie, że otacza mnie coraz szczelniej jakaś pieśń 
wariata. Mówię to, co myślę, staram się argumentować. Specjalnie powściągam afekt, próbuję 
sprowadzić debatę na pole, gdzie jest meritum. Kłopot w tym, że druga strona – ta, która zarzu-
ca mi zideologizowanie – tego nie chce. Czuje, że na tym polu by poległa, że jej siłą są właśnie 
emocje, więc biegnie na skróty i krzyczy. Niech krzyczy. Mainstream[4] relegował mnie (ale 
chyba i Was) ze swych szeregów5.

Istotną wskazówka dla charakterystyki ówczesnego rynku prasowego są wy-
niki sprzedaży poszczególnych tytułów konkurencyjnych dla „URze”: w  2010 
roku największą sprzedaż zanotowała „Polityka” ze średnią 143 089 egzemplarzy 
pisma, drugie miejsce zajął „Gość Niedzielny (142  930 egz.), a  kolejne „New-
sweek”, „Wprost” i „Gazeta Polska” (wszystkie poniżej 120 tys. egz.6). Dobrym 
prognostykiem dla prasy prawicowej był wyraźny przyrost sprzedaży wspomnia-
nej „GP”7. Warto jednak podkreślić, że w tamtym czasie „Wprost”, „Newsweek” 
i  „Polityka” właściwie nie różniły się od siebie pod względem prezentowanego 
światopoglądu. Żadne z pism mieszczących się w czołówce nie miało charakteru 
konserwatywno-liberalnego, odpowiadającego odbiorcom o  wyraźnie prawico-
wych poglądach i zainteresowanym tematyką społeczno-polityczną. To pierwszy, 
zasadniczy powód późniejszego sukcesu „URze” – powstała nisza, którą ktoś zdo-
łał wypełnić. Nie bez znaczenia w tym wypadku pozostaje także polaryzacja społe-
czeństwa wynikająca z różnych ocen przyczyn katastrofy smoleńskiej8 – ci, którzy 
nie ufali oficjalnej narracji wyjaśniającej przebieg wydarzeń z kwietnia 2010 roku 
potrzebowali prasy wyrażającej ich punkt widzenia. Łatwo zauważyć, że zwłasz-
cza w pierwszych numerach „Uważam Rze” poświęcono wiele miejsca katastrofie 
samolotu, na którego pokładzie znajdował się prezydent Lech Kaczyński. 

Drugi powód sukcesu pisma związany jest z personaliami – dopiero wykry-
stalizowanie się konkretnej grupy publicystów o wyrazistych, konserwatywnych 

4  „Mainstream” (media mainstreamowe) to określenie mediów tworzących „główny nurt” 
opinii publicznej, używane przez reprezentantów środowisk prawicowych. Zarazem podkreśla ono 
przekonanie tychże środowisk o zmarginalizowaniu ich pozycji w dyskursie medialnym.

5  S.  Hołownia, Wojna o  pokój, http://www.stacja7.pl/article/545/Wojna+o+pok%C3%B3j 
[dostęp: 15.12.2013].

6  M.  Lemańska, W  2010 roku wzrosła sprzedaż tygodników opinii, http://www.ekonomia.
rp.pl/artykul/615382.html [dostęp: 4.02.2014].

7  Tamże.
8  W  drodze na obchody 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, w  wyniku katastrofy samolotu 

rządowego Tu‑154M, śmierć poniosło kilkadziesiąt najważniejszych osób w państwie: prezydent 
Lech Kaczyński, politycy, dowódcy sił zbrojnych, kombatanci, przedstawiciele rodzin katyńskich 
oraz duchowni (http://www.wprost.pl/ar/192150/Smierc-prezydenta-Katastrofa-lotnicza-pod-
Smolenskiem/ [dostęp: 29.01.2014]).



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 209

poglądach, którzy stracili możliwość pisania w  tygodnikach opinii, uzasadniło 
powstanie nowego periodyku. Szczegółem rozstrzygającym o powstaniu „URze” 
było pojawienie się kapitału, który wniosła Presspublica.

Środowisko „Uważam Rze”

W skład redakcji tygodnika weszli publicyści obecni na rynku medialnym 
od wielu lat: większość pracowała w „Rzeczpospolitej” (m.in. P. Gursztyn, P. Ga-
bryel, Marek Magierowski, Piotr Semka, Cezary Gmyz), wcześniej w  „Życiu 
Warszawy” (m.in. P. Lisicki), a kilku pisało również dla tzw. mediów mainstreamo-
wych (m.in. R. Ziemkiewicz, Piotr Zaremba, M. Karnowski dla „Newsweeka”, 
P. Gabryel dla „Wprost”, Robert Mazurek, C. Gmyz i P. Semka dla „Dziennika”). 
Nie ulega wątpliwości, że tygodnik nie mógłby powstać, gdyby nie środowisko 
„Rzeczpospolitej”, do którego przed 2011 rokiem należeli prawie wszyscy publi-
cyści przyszłego „URze” – to w redakcji kierowanej przez P. Lisickiego pojawił 
się pomysł powstania nowego periodyku.

Przedstawiając krótką historię środowiska „URze”, trzeba cofnąć się do mo-
mentu, w  którym doszło do  wykrystalizowania się grupy dziennikarzy, którzy 
później sami siebie określili mianem „niepokornych”. Termin wymyślony przez 
M. Karnowskiego9 po raz pierwszy pojawił się na okładce numeru „URze” ze 
stycznia 2012 roku (nr 1). Dziennikarze spoza środowiska tworzącego się czaso-
pisma odnieśli się do niego z pewną ironią – m.in. Mariusz Janicki oraz Grzegorz 
Rzeczkowski w  artykule Trybuni ludu („Polityka”), zwrócili uwagę na obecny 
w nazwie patos10.

Bezpośrednią przyczyną utworzenia i  samookreślenia się grupy „niepokor-
nych” było opublikowanie w „Rzeczpospolitej” tzw. listy Wildsteina11. Z powodu 
tej publikacji jej autor został wyrzucony z gazety, a ówczesny redaktor naczelny 
dziennika Grzegorz Gauden uznał, że  B. Wilstein „wykroczył poza rolę dzien-
nikarza i  przyjął postawę polityka”12. Krótko po tym wydarzeniu pod siedzibą 
dziennika zorganizowano manifestację, a część ekipy „Rzeczpospolitej” napisała 
list w obronie dziennikarza. W ten sposób doszło do wyłonienia się spójnej gru-
py około 20 publicystów odznaczających się konserwatywnym światopoglądem, 
wyraźnie negatywnym stosunkiem do  osób w  jakikolwiek sposób związanych 

9  P. Gursztyn, P. Lisicki, Po prostu Uważam Rze, The Facto, Warszawa 2013, s. 160.
10  Zob. M. Janicki, G. Rzeczkowski, Trybuni ludu, „Polityka” 2012, nr 50, s. 17.
11  Skopiowana przez B. Wildsteina z komputera Instytutu Pamięci Narodowej lista nazwisk 

tajnych współpracowników SB, jej funkcjonariuszy, osób pokrzywdzonych przez służby oraz tych, 
którzy zostali wytypowani do współpracy (http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wildstein-wyrzu-
cony [dostęp: 28.01.2014]).

12  M. Janicki, G. Rzeczkowski, dz. cyt., s. 17.



Maciej Kalbarczyk210

z systemem władzy PRL (szczególnie tzw. tajnych współpracowników) oraz wy-
rażających szczególną niechęć do środowiska „Gazety Wyborczej”.

Najbardziej cenieni przez prawicowych czytelników publicyści z  tej gru-
py pisali w dziale opinii „Rzeczpospolitej”, a później stworzyli sobotni dodatek 
do gazety pt. „Plus Minus”. Dobre wyniki sprzedaży skłoniły ekipę „Rz” do po-
wołania odrębnego tygodnika opinii – zbyt silny związek z dziennikiem mającym 
profil biznesowy ograniczał liczbę grup docelowych samego dodatku.

„Niepokorni” wyróżniali się także podkreślaniem swojej odrębności od tzw. 
mediów mainstreamowych. Warto jednak zauważyć, że  za rządów PiS (2005–
2007) wielu z nich piastowało ważne stanowiska w mediach publicznych (B. Wild-
stein był prezesem TVP, a Krzysztof Czabański prezesem Polskiego Radia) oraz 
prywatnych (P. Gabryel pełnił funkcję redaktora naczelnego „Wprost”, dla którego 
pisał również P. Lisicki13). Od końca rządów PiS i tym samym utraty wpływów 
w  tzw. mainstreamie głównym obiektem zainteresowania publicystów stały się 
środki masowego przekazu zdominowane ich zdaniem przez jeden nurt światopo-
glądowy. Celem grupy określanej jako „dziennikarze establishmentowi” nie było 
rzetelne informowanie obywateli, lecz lansowanie jedynie słusznej ich zdaniem 
wersji wydarzeń, dlatego zdaniem „niepokornych” należało zbudować alternatyw-
ne media i dać prawo głosu dziennikarzom, którzy myślą inaczej14.

Warto zaznaczyć, że pomimo wspólnoty poglądów w większości spraw śro-
dowisko „niepokornych” nie było i nadal nie jest homogeniczne. Publicyści róż-
nią się między sobą ideowo oraz wiekiem. R. Ziemkiewicz jest mocno związany 
z  tradycją endecką, zaś młody historyk Piotr Zychowicz, publikujący niegdyś 
w „URze”, zupełnie się od niej odcina. Z kolei P. Zaremba i B. Wildstein często 
odwołują się do tradycji niepodległościowo-romantycznej, do której sceptycznie 
odnosiło się wielu innych dziennikarzy tygodnika. Igor Zalewski i P. Gabryel są 
liberałami uznającymi sprawy gospodarcze za najważniejsze, a P. Semka jest pu-
blicystą, dla którego myśl chrześcijańska będzie zawsze głównym punktem odnie-
sienia15. Warto też podkreślić, że tacy dziennikarze jak B. Wildstein czy P. Semka 
pamiętają czasy opozycji antykomunistycznej, natomiast bracia Karnowscy uro-
dzili się dopiero w 1976 roku, zatem swoją karierę zawodową zaczynali znacznie 
później, już w systemie demokratycznym.

Maciej Łętowski, pełniący niegdyś funkcję wicenaczelnego „Życia”, były 
członek zarządu Presspubliki, w wypowiedzi dla „Polityki” stwierdził, że połą-
czenie sił Karnowskich z dziennikarzami starszymi od nich o pół pokolenia było 
jedynie sojuszem taktycznym z punktu widzenia młodych publicystów:

Lisicki wyciągnął do nich rękę po upadku „Dziennika”. Ale Karnowscy cały 
czas mieli ambicję, by zbudować coś własnego. Najpierw, posiłkując się potencja-
łem autorskim Presspubliki, stworzyli portal wPolityce.pl, który był konkurencyj-

13  Kto to jest Paweł Lisicki i Truls Velgaard?, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-to-
jest-pawel-lisicki-i-truls-velgaard [dostęp: 29.01.2014].

14  M. Karnowski, „Uważam Rze” warto!, „URze” 2011, nr 1, s. 3.
15  P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 153.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 211

ny wobec portalu „Rzeczpospolitej”. A potem zaczęli myśleć o własnym piśmie, 
do którego „Uważam Rze” było pierwszym jedynie krokiem16.

Jak pokazuje historia „URze”, M.  Łętowski miał rację –  po zamieszaniu wokół periodyku 
Karnowscy zdystansowali się od ekipy P. Lisickiego i stworzyli własny tygodnik, o którym 
będzie jeszcze mowa w dalszej części artykułu.

„Uważam Rze. Inaczej pisane” na rynku prasowym

Wstępną decyzję o utworzeniu „URze” w lipcu 2010 roku podjął David Mont-
gomery, prezes grupy Mecom17, posiadającej wówczas 51% udziałów w Presspubli-
ce. Pierwszy numer tygodnika pojawił się na rynku 7 lutego 2011 roku. Kosztował 
1,90 zł, a pod względem szaty graficznej przypominał „Rzeczpospolitą” i dodatek 
„Plus Minus”: „gazetowy” papier, format A3 oraz czarno-białe miniaturki zdjęć 
autorów nawiązywały do wizerunku innych tytułów wydawnictwa Presspublica18. 
Sam tytuł „Uważam Rze”, wymyślony przez copywritera agencji Publicis19, rów-
nież wskazywał na silne konotacje nowego tygodnika z  „Rzeczpospolitą”. Pod 
względem marketingowym nazwa pisma spełniała zatem oczekiwania redakcji:

Podaliśmy, że dobrze byłoby, gdyby była to fraza powszechnie używana w języku polskim 
albo która łatwo wpada w ucho; po drugie, aby zawierała ona element nawiązania do „Rz”, 
gdyż uważaliśmy, że trzeba skorzystać z autorytetu i pozycji naszego dziennika; po trzecie, 
aby tytuł przyciągał uwagę i intrygował. […] Błąd ortograficzny sprawiał, że kiedy tekst był 
zapisany, nakierowywał na „Rz”, ale kiedy się go wypowiadało, używana była jedna z najpo-
pularniejszych fraz językowych (P. Lisicki)20.

W skład redakcji pierwszego numeru weszli: P. Lisicki (redaktor naczelny), 
M. Karnowski (zastępca redaktora naczelnego), Przemysław Dziubłowski (redaktor 
prowadzący), Bartosz Krzyżaniak-Gumowski (projekt graficzny i opieka artystycz-
na), Mariusz Skarbek (redaktor graficzny). Komentatorami i stałymi współpracow-
nikami zostali: R. Mazurek, I. Zalewski, B. Wildstein, R. Ziemkiewicz, P. Semka, 
P. Zaremba, P. Gabryel, J. Karnowski, Jerzy Jachowicz, Janusz Rolicki, Andrzej 
Horubała, Igor Janke oraz Agnieszka Rybak21. Pierwsze wydanie pisma zawierało 
również przedruki z „Rzeczpospolitej” innych autorów –  jak twierdzi P. Lisicki, 
stanowiły one aż około 60–70 proc. zawartości „URze”22.

16  M. Janicki, G. Rzeczkowski, dz. cyt., s. 18.
17  P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 80.
18  Zob.: „URze” 2011, nr 1 oraz dowolne wydanie „Rz”.
19  Zob.: http://publicis.pl/ [dostęp: 31.01.2014].
20  P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 113–115.
21  „URze” 2011, nr 1, s. 71.
22  P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 74.



Maciej Kalbarczyk212

W kolejnych wydaniach „URze” można było zauważyć pewne zmiany szaty 
graficznej oraz w gronie autorów. Od  szóstego numeru „URze” ukazywało się 
w formacie A4, na błyszczącym papierze. Dopiero od tego momentu można mó-
wić o pełnym ukonstytuowaniu się tygodnika opinii, ze stałymi rubrykami oraz 
stałym składem redakcji. W kolejnych numerach teksty zaczęli publikować rów-
nież m.in. Marek Pyza, Marek Magierowski23, Krzysztof Feusette, Piotr Cywiń-
ski, Piotr Skwieciński24, Krzysztof Masłoń, Paweł Burdzy oraz Cezary Gmyz25. 

Celem redaktorów było stworzenie periodyku, który będzie publikować tek-
sty na temat polityki, kultury, biznesu, nauki i techniki, stylu życia oraz wiado-
mości ze świata. Autorom zależało również na wprowadzeniu nowego, jedynego 
konserwatywno-liberalnego głosu do debaty publicznej26. Tym, co miało odróż-
niać tygodnik od innych prawicowych periodyków było wyzbycie się kompleksu 
medium „pokrzywdzonego” przez inne środki masowego przekazu:

Wejście w rolę wiecznej ofiary i wiecznego nieudacznika. To było całkowicie obce „Urze”. 
Zarówno na łamach, jak i na poziomie wizerunku projektu. To był silny projekt, który osiągnął 
sukces. Dlatego nie było jęczenia i pomstowania na zły los, obnoszenia się z ranami oraz po-
czucia, że skoro tak bardzo cierpimy, to coś nam się należy. To element charakterystyczny dla 
części polskiej prawicy, ale z „Urze” został wyeliminowany27.

Na rynek wprowadzono zatem silne, pozbawione kompleksów czasopismo 
o charakterze konserwatywnym w sferze wartości i prezentujące liberalne podej-
ście do gospodarki28.

Zakładano, że  pierwsze sześć numerów pisma osiągnie średnią sprzedaż 
na poziomie 50 tys. egzemplarzy. Oczekiwany wynik przekroczono aż o 147% 
(sprzedano średnio 123,5 tys. egz.29), co świadczy o tym, że „URze” już na po-
czątku istnienia odniosło komercyjny sukces. W marcu, niespełna dwa miesiące 
po wydaniu pierwszego numeru, czasopismo wyprzedziło „Politykę” i  uplaso-
wało się na drugim miejscu najchętniej kupowanych tygodników opinii, niemal 
zrównując się z  dotychczasowym liderem –  „Gościem Niedzielnym” (obydwa 
ponad 140 tys. sprzedanych egzemplarzy30).

W  związku z  dobrymi wynikami wydawca zdecydował się na wspomnianą 
zmianę szaty graficznej. Przy tej okazji zmieniła się również cena: z 1,90 zł wzrosła 

23  Zob.: „URze” 2011, nr 8.
24  Zob.: „URze” 2011, nr 17.
25  Zob.: „URze” 2012, nr 42, s. 71.
26  Uważam Rze. Inaczej Pisane – nowy tygodnik opinii, http://www.wirtualnemedia.pl/arty-

kul/uwazam-rze-inaczej-pisane-nowy-tygodnik-opinii [dostęp: 1.02.2014].
27  P. Gursztyn, P. Lisicki, dz. cyt., s. 103.
28  Kampania „Inaczej pisane” tygodnika Uważam Rze, http://biznes.pl/magazyny/marketing/rekla-

ma/kampania-inaczej-pisane-tygodnika-uwazam-rze,5271433,magazyn-detal.html [dostęp: 1.02.2014].
29  Tamże.
30  Tamże.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 213

do 2,90 zł31. Mimo że czasopismo zdrożało, wzrostowy trend sprzedaży został utrzy-
many, a na koniec czerwca 2011 roku „URze” stało się liderem tygodników opinii32.

Oprócz wartości merytorycznej czasopisma oraz doboru autorów o wysokich 
wynikach sprzedaży z pewnością zadecydował jeszcze jeden czynnik – dobrze 
przemyślane i zrealizowane działania marketingowe. Prowadzące kampanię re-
klamową „URze” agencje Publicis i Mindshare oraz samo wydawnictwo Presspu-
blica otrzymały nagrodę w konkursie Effie Awards33 (złoto w kategorii Launch34). 
Monika Nowak, media buying manager OmnicomMedia Group, stwierdziła, 
że najistotniejsza w przypadku „URze” była odpowiedź na potrzeby czytelników, 
a sama reklama miała charakter marginalny:

Podawana przez wydawcę sprzedaż daje tygodnikowi pierwszą pozycję przed liderem seg-
mentu „Polityką” ze sprzedażą około 140 tys. egzemplarzy. Co ciekawe taką pozycję w sprze-
daży tytuł uzyskuje już po 7 wydaniach, przy niewielkim wsparciu promocyjnym w  radiu 
i na outdorze oraz z niewielką intensywnością w telewizji. Wygląda więc na to, że mamy tu 
do czynienia z tytułem, który trafił idealnie w zapotrzebowanie czytelników. Autorska zawar-
tość pisma rzeczywiście nie ma na rynku innego odpowiednika35.

Konsekwencje zmian w „Rzeczpospolitej”

Zmiany w spółce Presspublica

W lipcu 2011 roku Grzegorz Hajdarowicz (właściciel Gremi Media) został 
większościowym udziałowcem firmy, będącej wydawcą m.in. „Rzeczpospolitej”, 
„Uważam Rze” oraz „Parkietu”. Łącznie przeznaczył na zakup wydawnictwa 
135 mln zł: 80 mln na akcje zakupione od  dotychczasowej właściciela, Meco-
mu, oraz 55 mln na te, które spółka przejęła od Przedsiębiorstwa Wydawnicze-
go „Rzeczpospolita” S.A. (jednoosobowa spółka Skarbu Państwa) 36. W pokryciu 
tych należności G. Hajdarowiczowi pomogły kredyty oraz rozłożenie płatności na 

31  „Uważam Rze” w  nowym formacie, http://www.rp.pl/artykul/626126.html [dostęp: 
1.02.2014].

32  Kampania…
33  Effie Awards to prestiżowy konkurs marketingowy, zorganizowany po raz pierwszy 

w 1968 r. w Nowym Yorku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu. Jurorzy nagradzają 
i promują kampanie marek, które wyróżniają się na rynku poprzez najbardziej efektywne działania 
komunikacyjne oraz wysokie wyniki biznesowe (http://www.effie.pl/historia [dostęp: 28.01.2014]).

34  Tamże.
35  Eksperci: sprzedaż „Uważam Rze” to sukces, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eks-

perci-sprzedaz-uwazam-rze-to-sukces [dostęp: 1.02.2014].
36  Jak Hajdarowicz kupił Presspublikę? Pożyczka w Getin Noble Banku, zastaw u PW Rzecz-

pospolita, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-hajdarowicz-kupil-presspublike-pozyczka-w-
getin-noble-banku-zastaw-u-pw-rzeczpospolita [dostęp: 10.02.2014].



Maciej Kalbarczyk214

raty. Przedsiębiorca działał wcześniej w branży nieruchomości, produktów farma-
ceutycznych, inwestycji kapitałowych, zajmował się również produkcją filmową.

Po przejęciu spółki wydającej tygodnik „URze” nowy właściciel deklarował 
zachowanie dotychczasowej linii programowej pisma:

Nie są planowane żadne zmiany, jak chodzi o linię i cały ten tytuł, który jest już w świadomo-
ści czytelniczej i chcemy, aby tak zostało. […] Osobiście nie ukrywam, że wiele treści publi-
kowanych w „Uważam Rze” nie odzwierciedla mojego spojrzenia na świat, które jest zupełnie 
inne, jednak muszę zachowywać się jak wydawca37.

G. Hajdarowicz podkreślił również dobre wyniki sprzedaży tygodnika i fak-
tyczny popyt na czasopismo o konserwatywnych treściach.

Kilkukrotne zmiany branży przez przedsiębiorcę sprawiały wrażenie, że wła-
ściciel Gremi Media to pragmatyk, dla którego liczą się przede wszystkim wy-
niki finansowe. Po przejęciu spółki Presspublica przez jakiś czas jego poglądy 
osobiste w żaden sposób nie wpływały na kształt pisma, dlatego wydawało się, 
że „niepokorni” nie będą mieli problemów z cenzurą czy jakąkolwiek inną formą 
kontroli tworzonych i publikowanych treści.

Afera w „Rzeczpospolitej”

Niespełna rok po przejęciu spółki przez G. Hajdarowicza, 30 października 
2012 roku, w „Rzeczpospolitej” ukazał się artykuł C. Gmyza pt. Trotyl na wra-
ku tupolewa38. Podano w  nim informację jakoby na fotelach i  w  innych miej-
scach wraku samolotu rządowego Tu-154M, który uległ katastrofie w Smoleńsku 
w  2010 roku, wykryto ślady materiałów wybuchowych (trotylu i  nitroglicery-
ny)39. Tekst wywołał medialną i polityczną burzę. Na specjalnie zorganizowanej 
tego samego dnia konferencji prasowej szef Wojskowej Prokuratury Okręgowej 
w Warszawie płk Ireneusz Szeląg zaprzeczył informacjom podanym przez dzien-
nik. Stwierdził, że na dotychczas pobranych próbkach nie znaleziono śladów ma-
teriałów wybuchowych:

[…] czynności biegłych służyły zabezpieczeniu próbek, a nie wyciąganiu wniosków. – Dopie-
ro badania laboratoryjne będą mogły być podstawą do twierdzenia o istnieniu bądź nieistnie-
niu śladów materiałów wybuchowych – podkreślił Szeląg. Dodał, że dziś takie wnioski może 
„wyciągać jedynie laik, osoba niemająca elementarnej wiedzy na temat tego rodzaju badań”40.

37  Grzegorz Hajdarowicz: Wydawnictwo Presspublica jest w trakcie restrukturyzacji, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-wydawnictwo-presspublica-jest-w-trakcie-
-restrukturyzacji [dostęp: 26.03. 2014].

38  Zob. C. Gmyz, Trotyl na wraku tupolewa, „Rzeczpospolita” 2012, 30.10, s. A1, A3, http://
www.rp.pl/artykul/947282.html [dostęp: 1.04.2014].

39  Tamże.
40  Prokuratura dementuje. Wciąż czeka na badania, http://www.rp.pl/artykul/459542,-

947433-Szelag-To-nie-byl-zamach.html [dostęp: 1.04.2014].



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 215

C. Gmyz w kolejnych tekstach opisywał reakcje prokuratury i innych orga-
nów państwa na swój artykuł. Głos zabrał również lider opozycji, Jarosław Ka-
czyński, który uznał konferencję prasową prokuratury za oszustwo41. 

Po publikacji artykułów C. Gmyza podział na zwolenników hipotezy zamachu 
oraz na tych, którzy wierzą w oficjalne ustalenia opisane w tzw. raporcie Millera42 
stał się jeszcze bardziej wyraźny. J. Kaczyński domagał się dymisji rządu, a pre-
mier Donald Tusk stwierdził, że ułożenie sobie życia w jednym państwie z liderem 
PiS jest niemożliwe43. W mediach sprawa odbiła się szerokim echem – wobec sa-
mej „Rzeczpospolitej” wysuwano zarzut nierzetelności dziennikarskiej. Warto jed-
nak zaznaczyć, że treść artykułu nie odnosiła się do przyczyn katastrofy – starano 
się jedynie ustalić, jakie były wyniki przeprowadzanych za pomocą spektrometru 
badań i jaki był ich przebieg.

Po konferencji prokuratury redaktor naczelny „Rz” T. Wróblewski w tekście 
opublikowanym na www.rp.pl przyznał, że decyzję o publikacji artykułu C. Gmy-
za podjęto pochopnie. Jednocześnie wyraził zaniepokojenie brakiem odpowied-
niej komunikacji prokuratury i  rządzących z  opinią publiczną –  jego zdaniem 
ukrywanie części informacji prowadzi do mnożenia się teorii spiskowych44.

Redakcja „Rz” wydała natomiast specjalne oświadczenie, w  którym przy-
znała, że doszło do pomyłki, a hipoteza związana z obecnością materiałów wy-
buchowych na wraku tupolewa nie jest potwierdzona45. Od momentu publikacji 
oświadczenia w polityce informacyjnej dziennika można było zauważyć chaos 
i brak konsekwencji.

Następnego dnia po publikacji dotychczasowy naczelny „Rz” oddał się 
do  dyspozycji rady nadzorczej Presspubliki. Niejako w  odpowiedzi G.  Hajda-
rowicz w  oświadczeniu opublikowanym na stronie internetowej „Rz” ogłosił 
rozpoczęcie postępowania wyjaśniającego, w  czasie którego C.  Gmyz zgodnie 
z zasadami sztuki dziennikarskiej odmówił podania źródeł informacji wykorzysta-
nych w artykule46. Ostatecznie rada i właściciel spółki zdecydowali o zwolnieniu 

41  Zob. Kaczyński: Konferencja prokuratury wygląda jak reakcja Tuska, http://www.rp.pl/ar-
tykul/738666,947465-Kaczynski-po-konferencji-WPO-wyglada-to-na-wielkie-oszustwo.html [do-
stęp: 1.04.2014].

42  Tzw. raport Millera – dokument Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Pań-
stwowego, w którym przedstawiono rezultaty działań podjętych w celu ustalenia okoliczności i przy-
czyn katastrofy smoleńskiej (http://www.komisja.smolensk.gov.pl/kbw/komunikaty/8875,dok.html 
[dostęp: 1.04.2014]).

43  C. Gmyz, Prawda za pół roku, http://www.rp.pl/artykul/192639,947562-Smolenski-Praw-
da-za-pol-roku.html [dostęp: 1.04.2014].

44  T. Wróblewski, Nie wolno igrać z  emocjami, http://www.rp.pl/artykul/9158,947556-Nie-
-wolno-igrac-z-emocjami.html [dostęp: 1.04.2014].

45  „Rzeczpospolita” oświadcza: Pomyliliśmy się pisząc o trotylu, http://www.tvn24.pl/wiado-
mosci-z-kraju,3/rzeczpospolita-oswiadcza-pomylilismy-sie-piszac-o-trotylu,285853.html [dostęp: 
1.04.2014].

46  Cezary Gmyz przegrał proces ws. artykułu o trotylu, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/cezary-
-gmyz-przegral-proces-ws-artykulu-o-trotylu/bkhcc [dostęp: 16.04.2014].



Maciej Kalbarczyk216

T.  Wróblewskiego, C.  Gmyza, szefa działu krajowego „Rz” Mariusza Stani-
szewskiego oraz wicenaczelnego dziennika Bartosza Marczuka47. Jak podkreślał 
redaktor naczelny, ostatnia z wymienionych osób w momencie publikacji znaj-
dowała się na urlopie i nie miała wpływu na dopuszczenie artykułu do druku48. 
Ponadto, jak się później okazało, T. Wróblewski oraz C. Gmyz zostali pozbawieni 
przez G. Hajdarowicza ochrony prawnej w czasie procesów, które mogłyby być 
związane z ich publikacjami w „Rz”49.

W  materiale wideo pt. Mniejsza o  trotyl, udostępnionym w  sieci już po 
zwolnieniu T. Wróblewskiego, były szef „Rz” opisał przebieg wydarzeń pro-
wadzących do  opublikowania artykułu Trotyl na wraku tupolewa. Chwaląc 
warsztat dziennikarski autora, publicysta zapewniał o samodzielnym potwier-
dzeniu informacji podczas spotkania z  prokuratorem generalnym Andrzejem 
Seremetem, na publikację wyraził również zgodę sam G. Hajdarowicz. Ponadto 
T.  Wróblewski zasugerował, że  zwolnienie kilku osób z  redakcji mogło być 
gestem politycznym, mającym na celu powstrzymanie fali publikacji krytyku-
jących nadużycia władzy50. Dodatkowym faktem, który mógł potwierdzać hi-
potezę byłego naczelnego było spotkanie G. Hajdarowicza z rzecznikiem rządu 
Pawłem Grasiem w nocy przed publikacją – wśród opinii publicznej mogło ono 
wzbudzić podejrzenia, że wydawca dziennika uzależnił wydrukowanie artykułu 
od nastrojów władzy.

Dziennikarze „Wprost” uzasadniali szybkie zwolnienia w „Rz” chęcią zabez-
pieczenia ważnej dla właściciela Presspubliki transakcji:

Według tygodnika, w redakcji „Rz” mówi się o możliwej transakcji Hajdarowicza ze skarbem 
państwa. Chodzi o kupno państwowej spółki Przedsiębiorstwo Wydawnicze „Rzeczpospoli-
ta”. To od  niej Hajdarowicz wcześniej kupił Presspublikę. Zakup oznaczałby, że  wydawca 
„Rz” przejąłby firmę, której jest dłużnikiem. To właśnie obawa, że państwo mogłoby zabloko-
wać transakcję skłoniła Hajdarowicza do przeprosin za artykuł o trotylu i zwolnienia Gmyza51.

Dobrym podsumowaniem wydarzeń związanych z  publikacją o  trotylu są 
opinie ekspertów z branży medialnej, którzy dostrzegają błędy zarówno jednej 
(wydawca), jak i drugiej (redakcja) strony konfliktu. Bogusław Chrabota, obecny 

47  Eksperci oceniają tłumaczenia Wróblewskiego. „Naczelny musi mieć stalowe jaja”, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-oceniaja-tlumaczenia-wroblewskiego-naczelny-musi-
miec-stalowe-jaja [dostęp: 16.04.2014].

48  Zob.: Tomasz Wroblewski Mniejsza o  trotyl, 07_11_2012, https://www.youtube.com/
watch?v=Amw46EdkAdg#t=162 [dostęp: 1.04.2014].

49  M. Wyszyńska, Hajdarowicz nie chce płacić za pomoc prawną dla swoich byłych dziennika-
rzy, http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/41483,Hajdarowicz-nie-chce-placic-za-pomoc-praw-
na-dla-swoich-bylych-dziennikarzy [dostęp: 1.04.2014].

50  Zob.: Tomasz Wroblewski…
51  Tamże.



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 217

naczelny „Rzeczpospolitej”, stwierdził, że wydrukowany na łamach dziennika ar-
tykuł o trotylu zawierał błędy warsztatowe, które nie powinny pojawić się w tek-
ście opublikowanym w jednej z najbardziej opiniotwórczych gazet:

News przyniesiony przez Cezarego Gmyza (o  cząstkach wysokoenergetycznych) powinien 
być skonfrontowany z wiedzą specjalistyczną ekspertów redakcji. Na takie uogólnienie, jakie-
go dopuściła się „Rzeczpospolita” mógł sobie pozwolić tabloid, ale i w przypadku „Faktu” czy 
„Super Expressu” myślę, że w tytule dodaliby znak zapytania52.

Z kolei G. Gauden, były redaktor naczelny „Rz”, zwrócił uwagę na postawę 
G. Hajdarowicza. Z jednej strony uważał jego decyzję za zrozumiałą w przypad-
ku tak kontrowersyjnej publikacji, ale z drugiej strony potępił go za arbitralne 
zwolnienia kilku dziennikarzy, do  czego jego zdaniem wydawca nie powinien 
mieć prawa: „Widać, że redakcją rządzi teraz wydawca. To kompletnie chore. To 
sprzeczne z uniwersalnymi standardami, które obowiązują w poważnych mediach 
na całym świecie”53.

Po usunięciu T.  Wróblewskiego obowiązki redaktora naczelnego tymcza-
sowo przejął dotychczasowy zastępca Andrzej Talaga. Już w grudniu w wyniku 
konkursu ogłoszonego przez radę nadzorczą Presspubliki nowym redaktorem na-
czelnym dziennika został B. Chrabota, który zaczął pełnić swoją funkcję 2 stycz-
nia 2013 roku54.

Zmiany w „Uważam Rze”

Publikacja Trotyl na wraku tupolewa zapoczątkowała ciąg wydarzeń, który 
miał zasadniczy wpływ na zmiany nie tylko w  „Rzeczpospolitej”, ale również 
w należącym do Presspubliki „Uważam Rze”. Na początku wydawało się, że re-
wolucja w „Rz” nie wpłynie na niezależność tygodnika. Po publikacji C. Gmyza 
zespół „URze” deklarował kontynuowanie dziennikarskiej misji, jednocześnie 
zastrzegając sobie prawo do reakcji, gdyby wydarzenia nie potoczyły się po myśli 
dziennikarzy: „Gdyby coś nam zagrażało – jak zawsze gotowi jesteśmy do zde-
cydowanej reakcji. Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”55. Szybko okazało 
się, że ostatnie słowa są prorocze nie tylko wobec redakcji „URze”, ale również 
w stosunku do dziennikarzy „Rz” zwolnionych przez G. Hajdarowicza.

52  Eksperci…
53  Tamże.
54  Bogusław Chrabota, nowy naczelny „Rzeczpospolitej”: jestem długodystansowcem, http://

www.wirtualnemedia.pl/artykul/boguslaw-chrabota-nowy-naczelny-rzeczpospolitej-jestem-dlugo-
dystansowcem [dostęp: 16.04.2014].

55  Redakcja „Uważam Rze”: tygodnik pozostaje niezależny i odważny, http://www.wirtualneme-
dia.pl/ar tykul/redakcja-uwazam-rze-tygodnik-pozostaje-niezalezny-i-odwazny [dostęp: 16.04.2014].



Maciej Kalbarczyk218

P. Lisicki w tekstach i wywiadach wyrażał niezrozumienie dla decyzji wy-
dawcy, co ostatecznie stało się przyczyną zwolnienia dziennikarza ze stanowiska 
redaktora naczelnego „URze” (28 listopada 2012 r.). Nowym naczelnym został 
Jan Piński. Podobnie jak T. Wróblewski i C. Gmyz, dotychczasowy szef redakcji 
„URze” również został pozbawiony ochrony prawnej56. Podstawową przyczyną 
zwolnienia dziennikarza były wywiady udzielone portalowi wPolityce.pl oraz ty-
godnikowi „Wprost”, w których publicysta krytykował G. Hajdarowicza. Poza 
tym P. Lisicki nie zgodził się na rezygnację z publikowania artykułów C. Gmyza 
na łamach tygodnika, co nie spodobało się wydawcy. P. Lisickiemu zarzucono 
również zbyt miękką politykę w stosunku do powstającego konkurencyjnego ty-
godnika „wSieci”, który stworzyli bracia Karnowscy, oraz ujawnienie tajemnicy 
handlowej związanej z ofertą, jaką złożył mu sam wydawca, chcąc sprzedać tytuł 
ówczesnemu naczelnemu, do czego ostatecznie nie doszło57. 

W  dniu zwolnienia P.  Lisickiego publicyści „URze” opublikowali na porta-
lu wPolityce.pl oświadczenie, w którym wykluczyli dalszą możliwość współpra-
cy z pismem. Pod krótkim tekstem, wyrażającym również nadzieję na powstanie 
nowego tytułu gromadzącego środowisko „niepokornych”, podpisali się wszyscy 
najbardziej rozpoznawalni publicyści tygodnika: J. Karnowski, M. Karnowski, Wal-
demar Łysiak, M.  Magierowski, P.  Semka, B.  Wildstein, P.  Zaremba, R.  Ziem-
kiewicz i inni58. Ostatni numer czasopisma przygotowany w pełni przez tworzącą 
je dotychczas redakcję ukazał się 26 listopada 2012 roku – nie poruszano w nim 
tematu zmian w tytule59.

Oprócz publicystów „URze” przeciwko zwolnieniu P.  Lisickiego zaprote-
stowało m.in. Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. W  oświadczeniu zarząd 
główny podkreślił, że decyzja podjęta przez G. Hajdarowicza jest nie do obrony 
w kontekście odniesionych przez czasopismo sukcesów: „Publicznie pytamy, dla-
czego wydawca, który wielokrotnie deklarował, że zainteresowany jest jedynie 
dobrym wynikiem ekonomicznym, zdecydował się na ruch, którego nie sposób 
racjonalnie i ekonomicznie uzasadnić?”60. Ponadto w tekście oświadczenia SDP 
domagało się upublicznienia szczegółów transakcji sprzedaży G. Hajdarowiczo-
wi udziałów w spółce wydającej „Rz” i „URze”.

Wierni czytelnicy tygodnika wyrazili sprzeciw głównie przy pomocy portali 
społecznościowych. Na Facebooku powstały nowe strony: „Przestaję kupować 

56  M. Wyszyńska, dz. cyt.
57  M.  Majewski, P.  Reszka, Lisicki –  dyscyplinarka za wywiad dla „Wprost”, http://www.

wprost.pl/ar/379515/Lisicki-dyscyplinarka-za-wywiad-dla-Wprost/ [dostęp: 24.04.2014].
58  Oświadczenie twórców i autorów tygodnika „Uważam Rze” po odwołaniu red. Pawła Lisic-

kiego, http://wpolityce.pl/polityka/145481-oswiadczenie-tworcow-i-autorow-tygodnika-uwazam-
-rze-po-odwolaniu-red-pawla-lisickiego [dostęp: 3.05.2014].

59  Zob.: „URze” 2012, nr 48.
60  Protest przeciwko zwolnieniu P. Lisickiego z „Urze”, http://www.niedziela.pl/artykul/3424/

Protest-przeciwko-zwolnieniu-P-Lisickiego [dostęp: 3.05.2014].



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 219

«Uważam Rze»!!! Hajdarowicz bez naszych pieniędzy!!” i  „Bojkot Uważam 
Rze”. Internauci zainicjowali również akcję „odlajkowywania” strony „URze” 
– w ciągu trzech godzin straciła ona 1200 fanów.

Zwolnienie P.  Lisickiego spotkało się z  negatywną reakcją opinii publicz-
nej. Nawet dziennikarze utożsamiani przez prawicę z tzw. mainstreamem wyrazili 
oburzenie postępowaniem właściciela Presspubliki. Jedną z takich osób był Mar-
cin Meller, który zachowanie G. Hajdarowicza określił wprost jako „zarżnięcie 
«URze»”:

Pismo Lisickiego doprowadzało mnie regularnie do szału, nieraz pojechało po mnie w prostac-
ki sposób, ale to był ważny głos w zdychającej polskiej debacie i najważniejsze opozycyjne 
pismo. Że Tusk z chłopakami się cieszą, to rozumiem, ale dziennikarze? Nawet niecierpiący 
Kaczafiego (akurat to urocze pseudo zaczerpnąłem z „Urze”) jak psa? Wolicie squasha solo 
od tenisa?61

Tomasz Machała, dyrektor zarządzający naTemat.pl, choć również odżegnał 
się od poglądów redaktorów „URze”, zaznaczył, że dla prawicowego odbiorcy ty-
godnik stanowił bardzo ciekawą propozycję. Wyraził też uznanie dla kultury i inte-
ligencji P. Lisickiego oraz stwierdził, że w zmienionym kształcie tygodnik nie ma 
szans na odniesienie sukcesu finansowego62.

W 2013 roku dziennikarze, którzy odeszli z „URze” zostali Laureatami Ple-
biscytu MediaTory –  Studenckie Nagrody Dziennikarskie63. Publicyści, którzy 
w geście solidarności z P. Lisickim opuścili redakcję tygodnika, zostali nagrodze-
ni tytułem ProwokaTORa roku. Decyzję uzasadniono następująco:

Za odważną decyzję rezygnacji z  pracy w  jednym z  największych tygodników w  Polsce 
w imię lojalności ze zwolnionym redaktorem naczelnym Pawłem Lisickim. Za udowodnienie, 
że w polskim dziennikarstwie przywiązanie do własnych ideałów i praca w zgodzie z samym 
sobą są nadal dla wielu wartościami nadrzędnymi64.

W  konkursie organizowanym przez SDP G.  Hajdarowicz został natomiast 
napiętnowany tytułem Hieny Roku. Jako uzasadnienia nie podano jedynie faktu 

61  M. Meller, Meller: Nie rozumiem satysfakcji z konfliktu w „Uważam Rze”, http://opinie.
newsweek.pl/meller-nie-rozumiem-satysfakcji-z-konfliktu-w-uwazam-rze-,99120,1,1.html [dostęp: 
3.05.2014].

62  Branża: bez Pawła Lisickiego i jego zespołu „Uważam Rze” zniknie z rynku, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/branza-bez-pawla-lisickiego-i-jego-zespolu-uwazam-rze-zniknie-z-ryn-
ku [dostęp: 3.05.2014].

63  „MediaTory” – ogólnopolski plebiscyt, podczas którego studenci dziennikarstwa polskich 
uczelni mają okazję docenić dziennikarzy, którzy ich zdaniem kierują media na „właściwe tory”. 
Konkurs jest organizowany od 2007 r., a jego wyniki są ogłaszane podczas uroczystej gali odby-
wającej się w Uniwersytecie Jagiellońskim (http://www.mediatory.pl/Strona/oplebiscycie [dostęp: 
3.05.2014]).

64  http://www.mediatory.pl/Strona/Laureaci2013 [dostęp: 3.05.2014].



Maciej Kalbarczyk220

zwolnienia dziennikarzy z tytułów należących do Presspubliki, ale podkreślono 
stosunek wydawcy do dziennikarzy, którzy po zwolnieniu z „Rz”, wbrew przyję-
tym powszechnie praktykom, zostali pozostawieni bez ochrony prawnej65.

Rozpad środowiska twórców „Uważam Rze”

Wbrew deklaracjom środowisko „niepokornych” nie zachowało jedności. 
Było to spowodowane głównie wspomnianym już faktem utworzenia przez bra-
ci Karnowskich konkurencyjnego czasopisma jeszcze w trakcie funkcjonowania 
pierwszej redakcji „URze”. Dzień przed zwolnieniem P. Lisickiego stanowiska 
został pozbawiony jego zastępca M.  Karnowski, który tworząc wraz z  bratem 
konkurencyjny dwutygodnik „wSieci”, wszedł w  skład zarządu wydającej go 
spółki Fratria i stał się również jej udziałowcem. Redaktorem naczelnym nowego 
czasopisma został J. Karnowski. Według P. Lisickiego powodem odejścia jego 
zastępcy (za porozumieniem stron) było zaangażowanie w projekty internetowe 
i związany z tym brak czasu66. Sam M. Karnowski zaprzeczył pogłoskom, jakoby 
w redakcji „URze” miał miejsce jakikolwiek konflikt związany z jego zaangażo-
waniem w inne projekty medialne:

O żadnym sporze czy konflikcie z redakcją „Uważam Rze” i red. Pawłem Lisickim nie ma 
mowy. Już dawno ustaliliśmy, że ze względu na dynamiczny rozwój wPolityce.pl […] będę 
musiał zmniejszyć swoje zaangażowanie w tygodnik, który współtworzyłem, dziś zresztą doj-
rzały i rozpędzony. Ten moment właśnie nastąpił, oznaczał ustąpienie z funkcji wicenaczelne-
go i niefortunnie zbiegł się z momentem uruchomienia dwutygodnika „W Sieci” przez Jacka 
Karnowskiego67.

We wstępnych deklaracjach dziennikarze tworzący gazetę twierdzili, że cza-
sopismo będzie jedynie papierowym odpowiednikiem portalu wPolityce.pl68. 
Pierwszy numer dwutygodnika „wSieci” ukazał się na rynku 26 listopada 2012 
roku. Jak zapowiadano, pojawiły się w  nim przedruki artykułów z  serwisów 
wGospodarce.pl, wPolityce.pl, wNas.pl i  Stefczyk.info, ale nie zabrakło rów-
nież tekstów autorskich przygotowanych specjalnie dla nowego tytułu. W perio-

65  Grzegorz Hajdarowicz z Hieną Roku 2013, a Joanna Lichocka z Nagrodą Wolności Słowa, 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-z-hiena-roku-2013-a-joanna-lichoc-
ka-z-nagroda-wolnosci-slowa [dostęp: 3.05.2014].

66  Karnowski zwolniony. Nie jest już wicenaczelnym „Uważam Rze”, http://wiadomosci.gazeta.
pl/wiadomosci/1,114873,12933067,Karnowski_zwolniony__Nie_jest_juz_wicenaczelnym__Uwa-
zam.html [dostęp: 3.05.2014].

67  Redaktor naczelny „Uważam Rze” odwołany. Dziennikarze odchodzą, http://wiado-
mosci.wp.pl/kat,1342,title,Redaktor-naczelny-Uwazam-Rze-odwolany-Dziennikarze-odcho-
dza,wid,15135144,wiadomosc.html?ticaid =112ac1 [dostęp: 3.05.2014].

68  Karnowski…



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 221

dyku pojawiły się także publikacje autorów w tamtym czasie nadal związanych 
z „URze” m.in. B. Wildsteina, P. Zaremby, C. Gmyza oraz P. Semki. Fakt zaan-
gażowania dziennikarzy w konkurencyjny wobec „URze” projekt zdenerwował 
właściciela Presspubliki, co potwierdziła w rozmowie z dziennikarzami „Gazety 
Wyborczej” osoba ze środowiska „Rz”: „Hajdarowicz uznał, że Karnowski zrobił 
swój dwutygodnik na jego komputerach i jego ludźmi. Poczuł się wystrychnięty 
na dudka”69. Z informacji dziennika wynikało, że właśnie to wydarzenie przesą-
dziło o zwolnieniu P. Lisickiego z redakcji „URze”.

31 grudnia 2012 roku „wSieci” przekształciło się w  regularny tygodnik 
opinii, na którego łamach na stałe znalazło miejsce kilku byłych dziennikarzy 
„URze” m.in. P. Zaremba, K. Feusette, R. Mazurek i I. Zalewski. J. Karnowski 
w wywiadzie dla portalu wirtualnemedia.pl przyznał, że ucieszyłby się z tekstów 
innych autorów „URze”70.

Można stwierdzić, że wspomniane przekształcenie było naturalną reakcją na 
gwałtowne zmiany w  „URze”, po których na rynku znowu pojawiła się nisza 
dla tygodnika o podobnym profilu. Nie wiadomo, czy pomysł utworzenia pisma 
opinii był już wcześniej brany pod uwagę przez braci Karnowskich, czy został 
podyktowany potrzebą chwili. Nie ulega jednak wątpliwości, że po zwolnieniu 
P. Lisickiego zyskali oni ogromną szansę na zawłaszczenie rynku prawicowych 
tygodników i szybko z niej skorzystali. Pierwszy numer czasopisma funkcjonują-
cego już jako tygodnik sprzedał się w liczbie aż 119 244 egzemplarzy71.

Część środowiska „niepokornych” znalazła miejsce na łamach „wSieci”, ale 
duża grupa podążyła za P. Lisickim, który od momentu zwolnienia z „URze” za-
powiadał utworzenie nowego tytułu. Dziennikarz ocenił, że w polskich warun-
kach niezależność dziennikarską może dać tylko własność lub współwłasność 
danego medium – ten warunek udało się spełnić we współpracy z Platformą Me-
diową Point Group, wydającą tygodnik „Wprost”. Specjalnie dla nowego tygo-
dnika utworzono spółkę „Orle Pióro”.

Pierwszy numer tygodnika „Do Rzeczy” ukazał się w piątek 25 stycznia 2013 
roku. Kolejne numery zaczęły pojawiać się w kioskach co poniedziałek. W zespo-
le redakcyjnym pisma znaleźli się m.in. B. Wildstein, R.  Ziemkiewicz, P.  Sem-
ka, C. Gmyz, I. Zalewski, M. Magierowski, W. Łysiak, P. Gursztyn, Piotr Gociek, 
Sławomir Cenckiewicz, Piotr Gontarczyk, Eryk Mistewicz i  Joanna Bojańczyk. 
P. Lisickiemu udało się również zaprosić do współpracy kilku dziennikarzy z „Rz”: 

69  W. Czuchnowski, S. Kucharski, „Uważam Rze” i „w Sieci”, czyli konflikty medialnej pra-
wicy, http://wyborcza.pl/1,76842,12950426,_Uwazam_Rze__i__w_Sieci___czyli_konflikty_me-
dialnej.html [dostęp: 3.05. 2014].

70  Jacek Karnowski…
71  A. Todorczuk, Sprzedaż tygodników opinii w 2012 roku: tylko „Newsweek” poprawił wynik, 

http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/40997,Sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-2012-roku_-tylko-
Newsweek-poprawil-wynik [dostęp: 3.05.2014].



Maciej Kalbarczyk222

T. Wróblewskiego, Jarosława Stróżyka, Wojciecha Wybranowskiego oraz Kamilę 
Baranowską.

Według ekspertów „Do  Rzeczy” prezentuje wyższy poziom od  „wSieci” 
i jest bardziej zbliżone jakością do starego „Uważam Rze”72. Jednak dwa bezpo-
średnio konkurencyjne tygodniki osiągnęły podobne wyniki sprzedaży: pierwszy 
numer „Do Rzeczy”, sprzedał się na poziomie 121–123 tys. egzemplarzy – tylko 
trochę wyższym od pierwszego numeru „wSieci” (120 tys. egz.)73. W kolejnych 
miesiącach obydwa pisma utrwaliły swoje bardzo zbliżone pozycje74.

Sytuacja „Uważam Rze” po zmianie redakcji

Zmiana na stanowisku redaktora naczelnego

28 listopada 2012 roku nowym redaktorem naczelnym „Uważam Rze” został 
Jan Piński, który do  tej pory był szefem działu wiadomości w  serwisie „Nowy 
Ekran”. W  latach 2001–2009 był również dziennikarzem tygodnika „Wprost”, 
a w 2009 roku pełnił funkcję szefa „Wiadomości” TVP1 oraz dyrektora Agencji 
Informacyjnej Telewizji Polskiej75. J. Piński jest osobą kojarzoną z Ligą Polskich 
Rodzin oraz z  eurosceptyczną partią Libertas76. Tygodnik został zatem przejęty 
przez reprezentanta środowiska wprawdzie prawicowego, ale zbliżonego bardziej 
do  radykałów niż do  konserwatywnych realistów, którzy do  tej pory stanowi-
li większość w  redakcji czasopisma. J.  Piński wyraził nadzieję (jak się okazało 
– płonną), że dotychczasowa redakcja nadal będzie z nim współpracować.

Co  najistotniejsze w  przypadku prasowych doświadczeń J.  Pińskiego, brał 
on udział w  tworzeniu tygodnika „Wręcz Przeciwnie”, który powołano do życia 
we wrześniu 2011 roku w odpowiedzi na opisane wyżej zmiany we „Wprost”77. 

72  Zob.: Branża: „Do Rzeczy” ma wyższy poziom niż „W sieci”, http://www.wirtualnemedia.
pl/artykul/branza-do-rzeczy-ma-wyzszy-poziom-niz-w-sieci [dostęp: 6.05.2014].

73  „Do Rzeczy”: pierwszy numer ze sprzedażą 121–123 tys. egz., http://www.wirtualnemedia.
pl/artykul/do-rzeczy-pierwszy-numer-ze-sprzedaza-121-123-tys-egz [dostęp: 6.05.2014].

74  Zob.: „Uważam Rze” o 77 proc. w dół. „W Sieci” i „Do Rzeczy” łeb w łeb, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/uwazam-rze-o-77-proc-w-dol-w-sieci-i-do-rzeczy-leb-w-leb [dostęp: 
6.05.2014].

75  Zob. Lisicki zwolniony z „Uważam Rze”, nowym naczelnym Jan Piński, http://www.press.
pl/newsy/prasa/pokaz/40464,Lisicki-zwolniony-z-%E2%80%9EUwazam-Rze%E2%80%9D_-no-
wym-naczelnym-Jan-Pinski [dostęp: 13.05.2014].

76  Nowy naczelny „Uważam Rze”: „Będziemy rozliczać władzę”. A niedawno: „Antyrządowe 
‚URze’ nie ma szans”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,12944533,Nowy_naczel-
ny__Uwazam_Rze____Bedziemy_rozliczac_wladze__.html [dostęp: 13.05.2014].

77  Zob.: Nowy tygodnik „Wręcz Przeciwnie” z  opóźnieniem trafi do  kiosków, http://wiado-
mosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10324577,Nowy_tygodnik__Wrecz_Przeciwnie__z_opo-
znieniem_trafi.html [dostęp: 13.05. 2014].



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 223

Dziennikarz uzasadniał powstanie pisma brakiem na rynku tytułu o konserwatyw-
no-liberalnym profilu. Ponadto podkreślał wyjątkowy jak na polskie warunki sys-
tem finansowania: „«Wręcz Przeciwnie» jest chyba jedynym w Polsce przykładem 
w  zamierzeniu wysokonakładowego tygodnika opinii, który został od  początku 
i w całości stworzony przez grupę dziennikarzy za ich własne pieniądze”78.

W tych słowach trudno nie dostrzec wyraźnej analogii do „URze”, które zosta-
ło powołane do życia z podobnych powodów. Jednak projekt pod kierownictwem 
J.  Pińskiego, chociaż stworzony znacznie wcześniej od  tygodnika P.  Lisickie-
go, szybko skończył się niepowodzeniem –  po wydrukowaniu zaledwie trzech 
numerów zaprzestano wydawania magazynu. Można zatem uznać, że  J. Piński 
okazał się niezbyt sprawnym redaktorem naczelnym, któremu w przeciwieństwie 
do P. Lisickiego nie udało się odnieść sukcesu na rynku prawicowych czasopism.

Nowe oblicze „Uważam Rze”

Pierwszy numer czasopisma przygotowany przez J. Pińskiego ukazał się na 
rynku 3 grudnia 2012 roku79. Cena tygodnika została obniżona o złotówkę. We 
„Wstępniaku” nowy redaktor naczelny zadeklarował podtrzymanie dotychczaso-
wej linii pisma i określił przyczynę szeroko opisywanych w mediach problemów 
tytułu –  niepotrzebną polemikę z  własnym wydawcą. Jednocześnie zapewnił, 
że współpracował z wieloma autorami „URze”, wyznaje podobne do nich warto-
ści, a sam jest czytelnikiem czasopisma od początku jego istnienia80. Treść edy-
toriala można traktować jako próbę zachęcenia stałych czytelników do  lektury 
i pokazania, że tak naprawdę nic się nie zmieniło.

W numerze znalazły się artykuły wielu nowych autorów, m.in. felietony Artu-
ra Zawiszy, Roberta Winnickiego i Janusza Korwin-Mikkego. Oprócz tych trzech 
dobrze znanych po prawej stronie sceny politycznej osób, J.  Pińskiemu udało 
się namówić do współpracy dziennikarzy związanych wcześniej z  tygodnikiem 
„Wprost”: Zbigniewa Wojtasińskiego oraz Aleksandra Pińskiego. Część artyku-
łów do bieżącego wydania przygotowali dziennikarze „Rz”. W numerze pojawiły 
się również ostatnie teksty publicystów, którzy postanowili razem z P. Lisickim 
odejść z tygodnika.

Kolejny numer „URze”, zredagowany przez J. Pińskiego, ukazał się na rynku 
10 grudnia 2012 roku81. Dopiero to wydanie czasopisma jest pierwszym w peł-
ni przygotowanym przez nowy zespół publicystów, wśród których znaleźli się 

78  Definitywny koniec tygodnika „Wręcz Przeciwnie”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/
definitywny-koniec-tygodnika-wrecz-przeciwnie [dostęp: 13.05.2014].

79  „URze” 2012, nr 49.
80  Tamże.
81  „URze” 2012, nr 50.



Maciej Kalbarczyk224

m.in. Piotr Ikonowicz, Andrzej Urbański, Paweł Zarzeczny, Wiesław Kot, Tomasz 
Urbaś oraz Rafał Otoka-Frąckiewicz82. Na okładce wydania nadal widniało hasło 
„Tygodnik autorów niepokornych”, którego używanie przez nową redakcję cza-
sopisma skrytykował J. Karnowski.

Po „rewolucji” w tygodniku wyniki finansowe spółki uległy znacznemu pogor-
szeniu. Średnia sprzedaż tytułu spadła z 125 406 egzemplarzy w listopadzie 2012 
roku (w  tamtym czasie „URze” nadal tworzyła „stara” redakcja) do  ok.  55 tys. 
egzemplarzy miesiąc później (pod kierownictwem J. Pińskiego). Nowy redaktor 
naczelny początkowo kwestionował przytoczone dane, ale przyznał, że tygodnik 
faktycznie notuje spadki. Jako główną przyczynę wskazał pojawienie się na rynku 
innych tytułów odwołujących się do zbliżonych do „URze” wartości.

W kwietniu 2013 roku średnia sprzedaż „URze” wyniosła 17 880 egzempla-
rzy83. W  związku z  coraz gorszymi wynikami i  rozwojem mocnej konkurencji 
w segmencie prawicowych tygodników opinii („wSieci”, „Do Rzeczy”) wydaw-
nictwo Gremi Media w celu przyciągnięcia nowych czytelników postanowiło zmie-
nić formułę „URze”. Powoli zaczęto realizować pomysł przekształcenia periodyku 
w  pismo skierowane do  lokalnych przedsiębiorców, zainteresowanych głównie 
gospodarką. Rzecznik prasowy Gremi Media Eryk Kłoptowski wyraził nadzieję, 
iż wprowadzone zmiany wpłyną pozytywnie na wyniki sprzedaży84. Okazało się, 
że nie miał racji – przez kolejne miesiące sprzedaż tygodnika nadal pozostawała 
na niskim poziomie, w sierpniu spadła do zaledwie 15 837 egzemplarzy. W ten 
sposób „URze” znalazło się na ostatnim miejscu zestawienia tygodników opinii 
– w skali roku sprzedaż czasopisma zmniejszyła się o 88,09%85.

Konsekwencje zmian

W związku ze słabymi wynikami sprzedaży „URze” oraz ogólnie nie najlep-
szą sytuacją finansową Gremi Media prezes G. Hajdarowicz zdecydował się na 
podzielenie swoich tytułów prasowych na dwie spółki oraz na zwolnienia, które 
miały objąć pion biznesowy: administrację, marketing i  reklamę oraz same re-
dakcje, w sumie 157 osób86. Ostatecznie wycofał się z planowanych zwolnień, 

82  Ikonowicz, Zarzeczny, Kot i  Urbański w  „Uważam Rze”, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/ikonowicz-zarzeczny-kot-i-urbanski-w-uwazam-rze [dostęp: 13.05.2014].

83  Nowa formuła „Uważam Rze” – celuje w małych przedsiębiorców, http://www.wirtualneme-
dia.pl/artykul/nowa-formula-uwazam-rze-celuje-w-malych-przedsiebiorcow [dostęp: 18.05.2014].

84  Tamże.
85  „Newsweek” liderem, tracą „Uważam Rze”, „Wprost” i  „Gazeta Polska”, http://www.

wirtualnemedia.pl/artykul/newsweek-liderem-traca-uwazam-rze-wprost-i-gazeta-polska [dostęp: 
18.05.2014].

86  Duże zmiany w  Grupie Gremi. Czy pomogą jej tytułom?, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/duze-zmiany-w-grupie-gremi-czy-pomoga-jej-tytulom [dostęp: 27.05.2014].



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 225

deklarując, że  część obecnych pracowników przejdzie do  nowej spółki, której 
powołanie zaplanowano na październik 2013 roku. W tamtym czasie dzienniki 
„Rzeczpospolita” i „Gazeta Giełdy Parkiet”, tygodnik „Bloomberg Businessweek 
Polska” oraz miesięcznik „Sukces” weszły w skład nowej firmy Gremi Business 
Communication, nowo powstałej spółki-siostry Gremi Media87. Zgromadzenie 
wymienionych tytułów pod jednym szyldem miało zapewnić obniżenie kosztów 
operacyjnych oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Dotychczasowa spółka wydająca tygodnik (Gremi Media) zmieniła swoją na-
zwę na „Uważam Rze” sp. z o.o. Postawiono przed nią zadanie przeprowadzenia 
restrukturyzacji oraz zapewniania funkcjonowania na rynku tytułów „Uważam 
Rze” oraz „Uważam Rze Historia”88. Prezesem „Uważam Rze” sp. z o.o. został 
redaktor naczelny tygodnika J. Piński. Nowa firma przejęła część etatowych pra-
cowników Gremi Media, którzy nie przeszli do  Gremi Business Communica-
tion89. G. Hajdarowicz przygotował w ten sposób grunt do zwolnień pracowników 
czasopisma, które stało się nierentowne. Skomplikowaną sytuacją Gremi Media 
zainteresowała się Okręgowa Inspekcja Pracy90. Wyniki kontroli do tej pory nie 
zostały przedstawione opinii publicznej.

Pomimo opisanych zabiegów i zapowiedzi dalszego rozwoju, od 25 listopada 
2013 roku „URze” zaczęło funkcjonować jako miesięcznik91. Cenę czasopisma 
podwyższono do  5,90 zł 92, a  w  informacji zamieszczonej na stronie periody-
ku J. Piński przyznał, że decyzja jest uwarunkowana trudną sytuacją finansową 
pisma, które musiało rywalizować z innymi, mocnymi tytułami w segmencie ty-
godników opinii. Pod koniec stycznia 2014 roku „Uważam Rze” sp. z o.o. rozpo-
częła zwolnienia grupowe pracowników.

Zmiany personalne w  „Uważam Rze” niewątpliwie wpłynęły niekorzyst-
nie na sytuację całej spółki Gremi Media. G. Hajdarowicz, podejmując decyzję 
o zwolnieniu P. Lisickiego, ściągnął na firmę finansową katastrofę, która przeło-
żyła się na obniżenie poziomu pisma. Kolejnym błędem był wybór nowego re-
daktora naczelnego, który nie sprostał wyzwaniu wydobycia tygodnika z zapaści, 
przez co „URze” ostatecznie zostało przekształcone w miesięcznik odgrywający 

87  Pracownicy Gremi Media: nie rozumiemy działań pracodawcy, nie wiemy co dalej z nami, 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pracownicy-gremi-media-nie-rozumiemy-dzialan-praco-
dawcy-nie-wiemy-co-dalej-z-nami [dostęp: 27.05.2014].

88  Tamże.
89  Jan Piński prezesem spółki Uważam Rze, pracownicy na urlopach, http://www.wirtual-

nemedia.pl/artykul/jan-pinski-prezesem-spolki-uwazam-rze-pracownicy-na-urlopach [dostęp: 
27.05.2014].

90  Zob. Spółki Grupy Gremi pod kontrolą Inspekcji Pracy, http://www.wirtualnemedia.pl/arty-
kul/spolki-grupy-gremi-pod-kontrola-inspekcji-pracy [dostęp: 27.05.2014].

91  J.  Piński, Drodzy Czytelnicy „Uważam Rze”, http://www.uwazamrze.pl/artykul/723778,-
1065148-Dro dzy-Czytelnicy-Uwazam-Rze-.html [dostęp: 27.05.2014].

92  „Uważam Rze” zmienia layout, http://prasa.info/artykul/url,831/ [dostęp: 27.05.2014].



Maciej Kalbarczyk226

coraz mniejszą rolę na rynku prasowym. W obecnej sytuacji nie wydaje się, by ja-
kiekolwiek podjęte przez spółkę działania umożliwiły naprawę sytuacji. Czaso-
pismo funkcjonujące bez jego twórców nie ma racji bytu: utraciło mocny skład 
publicystów i to, co w świecie mediów najważniejsze – wiarygodność.

Podsumowanie

Śledząc na bieżąco doniesienia prasowe na temat konfliktów wokół publika-
cji C. Gmyza o trotylu na wraku tupolewa i rewolucji w „Uważam Rze” będącej 
jej następstwem, łatwo ulec nastrojom podsycanym przez prawą stronę sceny po-
litycznej. Wieszczono m.in. koniec wolności słowa w  Polsce, kneblowanie ust 
niepokornym publicystom oraz chęć zniszczenia przez tzw. mainstream jedyne-
go, tak silnego opozycyjnego tygodnika w  kraju. Chociaż historia „URze” nie 
pozostawia wątpliwości, iż wydawca faktycznie zniszczył dobrze funkcjonujący 
i perspektywiczny tygodnik, można stwierdzić, że ostatecznie publicyści z grupy 
„niepokornych” na tym skorzystali: powstały dwa mocne tytuły, które przycią-
gnęły wielu odbiorców. Niezwykle krzepiący jest fakt, że pomimo złych decyzji 
wydawcy oraz wielu krytycznych głosów w stosunku do redakcji płynących z me-
diów, to czytelnicy postanowili, kto pozostanie na rynku, a kto zostanie z niego 
wyeliminowany. Wysoka świadomość odbiorców była związana z coraz wyraź-
niejszym udziałem w kształtowaniu opinii publicznej mediów elektronicznych, 
które wykorzystali w komunikacji ze swoimi czytelnikami dziennikarze „URze”. 
Dzięki temu odbiorcy pisma od razu wiedzieli, co dzieje się w jego redakcji i zgod-
nie z oczekiwaniami dziennikarzy zbojkotowali nową ekipę. Ogromne poczucie 
identyfikacji czytelników pisma z tworzącymi je publicystami spowodowało na-
tychmiastowy transfer wysokich wyników sprzedaży z jednego pisma do dwóch 
nowych, które pomimo obaw ekspertów, zajęły trwałe miejsce na rynku praso-
wym. Chociaż pojedynczo nie mają tak dobrych wyników jak „URze”, to czytel-
nicy zyskali większy wybór: w zamian za „Uważam Rze” otrzymali dwie oferty 
zawierające treści bardziej dostosowane do ich oczekiwań (jedna dla umiarkowa-
nych, a druga dla bardziej radykalnych odbiorców). 

Historia „URze” to dobra lekcja dla tych, którzy nieustannie tłumaczą swoje 
porażki niezależnymi od nich czynnikami zewnętrznymi. Być może w polskich 
warunkach wiele zależy od tego, kto aktualnie rządzi, ale nie ulega wątpliwości, 
że sprywatyzowany system medialny umożliwia tworzenie nowych periodyków, 
z czego skorzystali P. Lisicki oraz bracia Karnowscy. Chociaż pierwszy redak-
tor naczelny „URze” został wyrzucony z tygodnika, który sam stworzył, potrafił 
w dalszym ciągu wykorzystywać swój talent dziennikarski i  organizacyjny dla 
powołania do życia nowego pisma, które swoją treścią zapewniło sobie wysokie 
miejsce w wynikach sprzedaży tygodników opinii – podobną drogę wybrali także 



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 227

Karnowscy. Warto jednak dodać, że na razie przykłady „wSieci” i „Do Rzeczy” są 
wyjątkami w historii tygodników opinii w III RP, pozostawiającymi nadzieję na 
zachowanie równowagi na rynku prasowym. Trzeba jednak zauważyć, że w Pol-
sce wiele zależy od aktualnej koniunktury politycznej – popularność tygodników 
opinii ulega częstym zmianom w zależności od sympatii politycznych społeczeń-
stwa. Zarazem same tygodniki często podążają za nastrojami społecznymi. W tym 
rozumieniu czytelnicy i redaktorzy pozostają ze sobą w symbiozie – jedni wpły-
wają na zachowanie drugich.

Niektóre środowiska wykorzystywały sytuację w „URze” do aktywizowania 
czytelników zbuntowanych przeciwko tzw. mainstreamowi. Tego typu strategię już 
na początku przyjęło „wSieci” braci Karnowskich, które nieustannie straszyło swo-
ich czytelników możliwością odebrania im kolejnego „wolnego” tygodnika. W mo-
jej ocenie była to po prostu strategia marketingowa, umożliwiająca zbudowanie 
czasopismu silnej pozycji na rynku. Choć obecnie nikt formalnie nie cenzuruje pra-
sy ani nie uniemożliwia powstawania nowych tytułów, biorąc pod uwagę opisaną 
w niniejszym artykule „rewolucję” w „URze”, spowodowaną w dużej mierze złymi 
kontaktami wydawcy i  redakcji tworzącej czasopismo, warto zastanowić się nad 
przyszłością tygodników opinii w kontekście tego, jakie decyzje powinien podej-
mować wydawca, a co powinno pozostać w kompetencjach redaktora naczelnego. 
Gdyby zasady regulujące te relacje zostały ściśle określone, być może nie doszło-
by do  tak szczególnej sytuacji jak w przypadku „URze”. Tak czy inaczej, warto 
przyglądać się wszelkim niepokojącym sygnałom, świadczącym o tym, że rynek 
prasowy w Polsce nie do końca funkcjonuje w oparciu o powszechne w tzw. za-
chodnim świecie standardy – odebranie przez G. Hajdarowicza ochrony prawnej 
byłym dziennikarzom „Rz” jest tego najbardziej wyrazistym przykładem.

Bibliografia

„Do Rzeczy”: pierwszy numer ze sprzedażą 121–123 tys. egz., http://www.wirtualnemedia.pl/arty-
kul/do-rzeczy-pierwszy-numer-ze-sprzedaza-121-123-tys-egz [dostęp: 6.05.2014].

„Newsweek” liderem, tracą Uważam Rze”, „Wprost” i  „Gazeta Polska”, http://www.wirtual-
nemedia.pl/artykul/newsweek-liderem-traca-uwazam-rze-wprost-i-gazeta-polska [dostęp: 
18.05.2014].

„Rzeczpospolita” oświadcza: Pomyliliśmy się pisząc o  trotylu, http://www.tvn24.pl/wiadomosci-
-z-kraju,3/rzeczpospolita-oswiadcza-pomylilismy-sie-piszac-o-trotylu,285853.html [dostęp: 
1.04.2014].

„Uważam Rze” o 77 proc. w dół. „W Sieci” i „Do Rzeczy” łeb w łeb, http://www.wirtualnemedia.
pl/artykul/uwazam-rze-o-77-proc-w-dol-w-sieci-i-do-rzeczy-leb-w-leb [dostęp: 6.05.2014].

„Uważam Rze” w nowym formacie, http://www.rp.pl/artykul/626126.html [dostęp: 1.02.2014].
„Uważam Rze” zmienia layout, http://prasa.info/artykul/url,831/ [dostęp: 27.05.2014].
Bogusław Chrabota, nowy naczelny „Rzeczpospolitej”: jestem długodystansowcem, http://www.

wirtualnemedia.pl/artykul/boguslaw-chrabota-nowy-naczelny-rzeczpospolitej-jestem-dlugo-
dystansowcem [dostęp: 16.04.2014].



Maciej Kalbarczyk228

Branża: „Do Rzeczy” ma wyższy poziom niż „W sieci”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bran-
za-do-rzeczy-ma-wyzszy-poziom-niz-w-sieci [dostęp: 6.05.2014].

Branża: bez Pawła Lisickiego i jego zespołu „Uważam Rze” zniknie z rynku, http://www.wirtual-
nemedia.pl/artykul/branza-bez-pawla-lisickiego-i-jego-zespolu-uwazam-rze-zniknie-z-rynku 
[dostęp: 3.05.2014].

Cezary Gmyz przegrał proces ws. artykułu o trotylu, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/cezary-gmyz-
-przegral-proces-ws-artykulu-o-trotylu/bkhcc [dostęp: 16.04.2014].

Czuchnowski W., Kucharski S., „Uważam Rze” i  „w  Sieci”, czyli konflikty medialnej prawicy, 
http://wyborcza.pl/1,76842,12950426,_Uwazam_Rze__i__w_Sieci___czyli_konflikty_me-
dialnej.html [dostęp: 3.05. 2014].

Definitywny koniec tygodnika „Wręcz Przeciwnie”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/defini-
tywny-koniec-tygodnika-wrecz-przeciwnie [dostęp: 13.05.2014].

Duże zmiany w Grupie Gremi. Czy pomogą jej tytułom?, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/du-
ze-zmiany-w-grupie-gremi-czy-pomoga-jej-tytulom [dostęp: 27.05.2014].

Dzierżanowski M., Krach Polski Prezia, http://www.wprost.pl/ar/103637/Krach-Polski-Prezia/ oraz 
http://www.wprost.pl/tygodnik/?I=1321 [dostęp: 15.12.2013].

Eksperci oceniają tłumaczenia Wróblewskiego. „Naczelny musi mieć stalowe jaja”, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-oceniaja-tlumaczenia-wroblewskiego-naczelny-musi-
miec-stalowe-jaja [dostęp: 16.04.2014].

Eksperci: sprzedaż „Uważam Rze” to sukces, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-sprze-
daz-uwazam-rze-to-sukces [dostęp: 1.02.2014].

Gmyz C., Prawda za pół roku, http://www.rp.pl/artykul/192639,947562-Smolenski-Prawda-za-pol-
-roku.html [dostęp: 1.04.2014].

Gmyz C., Trotyl na wraku tupolewa, „Rzeczpospolita” 2012, 30.10, s. A1, A3, http://www.rp.pl/
artykul/947282.html [dostęp: 1.04.2014].

Grzegorz Hajdarowicz z Hieną Roku 2013, a Joanna Lichocka z Nagrodą Wolności Słowa, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-z-hiena-roku-2013-a-joanna-lichocka-
-z-nagroda-wolnosci-slowa [dostęp: 3.05.2014].

Grzegorz Hajdarowicz: Wydawnictwo Presspublica jest w trakcie restrukturyzacji, http://www.wir-
tualnemedia.pl/artykul/grzegorz-hajdarowicz-wydawnictwo-presspublica-jest-w-trakcie-re-
strukturyzacji [dostęp: 26.03. 2014].

Gursztyn P., Lisicki P., Po prostu Uważam Rze, Warszawa 2013.
Hołownia S., Wojna o  pokój, http://www.stacja7.pl/article/545/Wojna+o+pok%C3%B3j [dostęp: 

15.12.2013].
http://publicis.pl/.
http://www.effie.pl
http://www.komisja.smolensk.gov.pl.
http://www.mediatory.pl.
http://www.newsweek.pl.
http://www.wprost.pl.
Ikonowicz, Zarzeczny, Kot i Urbański w „Uważam Rze”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/iko-

nowicz-zarzeczny-kot-i-urbanski-w-uwazam-rze [dostęp: 13.05.2014].
Jak Hajdarowicz kupił Presspublikę? Pożyczka w Getin Noble Banku, zastaw u PW Rzeczpospolita, 

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-hajdarowicz-kupil-presspublike-pozyczka-w-getin-
noble-banku-zastaw-u-pw-rzeczpospolita [dostęp: 10.02.2014].

Jan Piński prezesem spółki Uważam Rze, pracownicy na urlopach, http://www.wirtualnemedia.pl/ar-
tykul/jan-pinski-prezesem-spolki-uwazam-rze-pracownicy-na-urlopach [dostęp: 27.05.2014].

Janicki M., Rzeczkowski G., Trybuni ludu, „Polityka” 2012, nr 50, s. 16–18.
Kaczyński: Konferencja prokuratury wygląda jak reakcja Tuska, http://www.rp.pl/artykul/738666,-

947465-Kaczynski-po-konferencji-WPO-wyglada-to-na-wielkie-oszustwo.html [dostęp: 



Od sukcesu tygodnika do niszowego miesięcznika. Zarys historii „Uważam Rze” 229

1.04.2014].
Kampania „Inaczej pisane” tygodnika Uważam Rze, http://biznes.pl/magazyny/marketing/rekla-

ma/kampania-inaczej-pisane-tygodnika-uwazam-rze,5271433,magazyn-detal.html [dostęp: 
1.02.2014].

Karnowski M., „Uważam Rze” warto!, „URze” 2011, nr 1, s. 3.
Karnowski zwolniony. Nie jest już wicenaczelnym „Uważam Rze”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wia-

domosci/1,114873,12933067,Karnowski_zwolniony__Nie_jest_juz_wicenaczelnym__Uwa-
zam.html [dostęp: 3.05.2014].

Kto to jest Paweł Lisicki i Truls Velgaard?, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-to-jest-pawel-
-lisicki-i-truls-velgaard [dostęp: 29.01.2014].

Lemańska M., W 2010 roku wzrosła sprzedaż tygodników opinii, http://www.ekonomia.rp.pl/arty-
kul/615382.html. [dostęp: 4.02.2014].

Lisicki zwolniony z „Uważam Rze”, nowym naczelnym Jan Piński, http://www.press.pl/newsy/pra-
sa/pokaz/40464,Lisicki-zwolniony-z-%E2%80%9EUwazam-Rze%E2%80%9D_-nowym-na-
czelnym-Jan-Pinski [dostęp: 13.05.2014].

Majewski M., Reszka P., Lisicki – dyscyplinarka za wywiad dla „Wprost”, http://www.wprost.pl/
ar/379515/Lisicki-dyscyplinarka-za-wywiad-dla-Wprost/ [dostęp: 24.04.2014].

Meller M., Meller: Nie rozumiem satysfakcji z konfliktu w „Uważam Rze”, http://opinie.news week.
pl/meller—nie-rozumiem-satysfakcji-z-konfliktu-w—uwazam-rze-,99120,1,1.html [dostęp: 
3.05.2014].

Michalewska I., Śmierć prezydenta. Katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem, http://www.wprost.pl/
ar/192150/Smierc-prezydenta-Katastrofa-lotnicza-pod-Smolenskiem/

Nowa formuła „Uważam Rze” – celuje w małych przedsiębiorców, http://www.wirtualnemedia.pl/
artykul/nowa-formula-uwazam-rze-celuje-w-malych-przedsiebiorcow [dostęp: 18.05.2014].

Nowy naczelny „Uważam Rze”: „Będziemy rozliczać władzę”. A niedawno: „Antyrządowe ‚U‑Rze’ 
nie ma szans”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,12944533,Nowy_naczel-
ny__Uwazam_Rze____Bedziemy_rozliczac_wladze__.html [dostęp: 13.05.2014].

Nowy tygodnik „Wręcz Przeciwnie” z opóźnieniem trafi do kiosków, http://wiadomosci.gazeta.pl/
wiadomosci/1,114873,10324577,Nowy_tygodnik__Wrecz_Przeciwnie__z_opoznieniem_trfi.
html [dostęp: 13.05. 2014].

Oświadczenie twórców i autorów tygodnika „Uważam Rze” po odwołaniu red. Pawła Lisickiego, 
http://wpolityce.pl/polityka/145481-oswiadczenie-tworcow-i-autorow-tygodnika-uwazam-
-rze-po-odwolaniu-red-pawla-lisickiego [dostęp: 3.05.2014].

Piński J., Drodzy Czytelnicy „Uważam Rze”, http://www.uwazamrze.pl/artykul/723778,-
1065148-Drodzy-Czytelnicy-Uwazam-Rze-.html [dostęp: 27.05.2014].

Pracownicy Gremi Media: nie rozumiemy działań pracodawcy, nie wiemy co dalej z nami, http://
www.wirtualnemedia.pl/artykul/pracownicy-gremi-media-nie-rozumiemy-dzialan-pracodaw-
cy-nie-wiemy-co-dalej-z-nami [dostęp: 27.05.2014].

Prokuratura dementuje. Wciąż czeka na badania, http://www.rp.pl/artykul/459542,947433-Szelag-
-To-nie-byl-zamach.html [dostęp: 1.04.2014].

Protest przeciwko zwolnieniu P. Lisickiego z „Urze”, http://www.niedziela.pl/artykul/3424/Protest-
-przeciwko-zwolnieniu-P-Lisickiego [dostęp: 3.05.2014].

Redakcja „Uważam Rze”: tygodnik pozostaje niezależny i  odważny, http://www.wirtualneme-
dia.pl/artykul/redakcja-uwazam-rze-tygodnik-pozostaje-niezalezny-i-odwazny [dostęp: 
16.04.2014].

Redaktor naczelny „Uważam Rze” odwołany. Dziennikarze odchodzą, http://wiadomosci.
wp.pl/kat,1342,title,Redaktor-naczelny-Uwazam-Rze-odwolany-Dziennikarze-odcho-
dza,wid,15135144,wiadomosc.html?ticaid=112ac1 [dostęp: 3.05.2014].

Spółki Grupy Gremi pod kontrolą Inspekcji Pracy, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/spolki-
grupy-gremi-pod-kontrola-inspekcji-pracy [dostęp: 27.05.2014].



Maciej Kalbarczyk230

Todorczuk A., Sprzedaż tygodników opinii w 2012 roku: tylko „Newsweek” poprawił wynik, http://
www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/40997,Sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-2012-roku_-tylko-
Newsweek-poprawil-wynik [dostęp: 3.05.2014].

Tomasz Wroblewski Mniejsza o  trotyl, 07_11_2012, https://www.youtube.com/watch?v=Amw 
46EdkAdg#t=162 [dostęp: 1.04.2014].

Uważam Rze. Inaczej Pisane – nowy tygodnik opinii, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uwa-
zam-rze-inaczej-pisane-nowy-tygodnik-opinii [dostęp: 1.02.2014].

Wróblewski T., Nie wolno igrać z  emocjami, http://www.rp.pl/artykul/9158,947556-Nie-wolno-i-
grac-z-emocjami.html [dostęp: 1.04.2014].

Wyszyńska M., Hajdarowicz nie chce płacić za pomoc prawną dla swoich byłych dziennikarzy, 
http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/41483,Hajdarowicz-nie-chce-placic-za-pomoc-praw-
na-dla-swoich-bylych-dziennikarzy [dostęp: 1.04.2014].

Źródła
„Uważam Rze” 2011, nr 1, 8, 17; 2012, nr 42, 48, 49, 50.

Maciej Kalbarczyk

From a Successful Weekly to a Niche Monthly: 
An Overview of History of Uważam Rze Magazine

(Summary)

The article gives an account of the turbulent history of the Polish news magazine Uważam Rze 
and provides a diagnosis of the successes and the failures of the weekly. Starting with an overview 
of the situation in the market of weekly opinion magazines in Poland and an account of the circum-
stances surrounding the founding of the magazine by a group of so-called “rebellious” journalists, 
the article then explores changes in the Presspublica company and the influence they had on the for-
mat and profitability of Uważam Rze. The research is based on archive issues of Uważam Rze and on 
information related to events surrounding the magazine. Statements by the founders of the weekly 
and their views, the opinions of media experts, and an analysis of circulation numbers show why 
Uważam Rze became so successful and how its potential was lost. The results of this analysis show 
that the reader–columnist relation represents far more than the mere habit of reading a particular 
magazine – in place of Uważam Rze, two new weeklies emerged (Do Rzeczy and wSieci) and they 
immediately took over part of the magazine’s readership. On the other hand, the complicated rela-
tions between the publisher and the editor-in-chief illustrate how important the financial independ-
ence of a magazine may be when it comes to a press free from any outside pressures.

Key words: press, weekly opinion magazine, Uważam Rze, Rzeczpospolita, Do Rzeczy.


