B. Agnes and L. Nicole, The Power of the Purse: Supranational Entrepreneurship, Financial Incentives and European Higher Education Policy, Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, vol.24, issue.2, pp.311-329, 2011.

B. Howard and S. , Outsiders : études de sociologie de la déviance, 1963.

B. Ireneusz, Mi?dzynarodowe badania, debata i polityka edukacyjna, Nauka i Szkolnictwo Wy?sze, pp.22-33, 2008.

B. Christina, The Political Uses of Expert Knowledge, Immigration Policy and Social Research, 2009.

C. Sarah, « Evolution d'un projet d'Europe sans Bruxelles, pp.11-27, 2000.

D. Michael and C. Knill, « Higher Education Policies in Central and Eastern Europe: Convergence towards a Common Model?, Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, vol.22, pp.3-397, 2009.

D. Laurence, L. B. Stéphane, and R. Cécile, Warrin Philippe (dir, Le recours aux experts : raisons et usages politiques, 2005.

G. Sandrine, Europe du savoir contre l'Europe des banques ? La construction de l'espace européen de l'enseignement supérieur », Actes de la recherche en sciences sociales, pp.1-2, 2007.

G. Sandrine, « L'expert et le profane : qui est juge de la qualité universitaire ? », Genèses, n° 70, mars, pp.66-87, 2008.

G. Sandrine, « Réformes de Bologne et économicisation de l'enseignement supérieur », Revue du Mauss, 01, n° 33, pp.154-172, 2009.

G. Ase and S. Ulf, Who Consults? The Configuration of Expert Groups in the European Union, West European Politics, vol.31, issue.4, pp.725-750, 2008.

G. Nicolas, The democracy makers, 2005.

J. Julita, Reflections on the Polish Higher Education, Changes in Higher Education in Central European Countries, 1994.

K. Ruth, The Bologna Process and the Lisbon Research Agenda: The European Commission's Expanding Role in Higher Education Discourse, European Journal of Education, vol.41, pp.2-203, 2006.

K. Marek, Academe in transition: Transformations in the Polish academic Profession, Higher Education, n° 45, pp.455-476, 2003.

L. Bettina and A. Nafsika, Policy learning and governance of education policy in the EU, Journal of Education Policy, vol.25, issue.4, pp.443-463, 2010.

L. Predrag, « Managing the Bologna Process at the European Level: institution and actor dynamics, European Journal of Education, vol.45, p.4, 2010.

M. Pierre and R. Pauline, « Construire l'Europe en résistant à l'UE ? Le cas du processus de Bologne, Revue Internationale de Politique Comparée, p.4, 2008.

M. Christine, Les réformes des universités en Europe : des orientations comparables, mais des déclinaisons nationales, Revue du MAUSS, vol.1, issue.33, pp.69-91, 2009.

R. Pauline, Comment le processus de Bologne a-t-il commencé ? La formulation de la vision de l'Espace Européen d'Enseignement Supérieur en, pp.29-44, 1998.

R. Cécile, « L'expertise comme mode d'administration communautaire : entre logiques technocratiques et stratégies d'alliance », Politique européenne, n°11, pp.57-78, 2003.

R. Cécile, « Les groupes d'experts dans le gouvernement de l'Union européenne. Bilan et perspectives de recherche », Politique européenne, n°32, pp.7-38, 2010.

R. Christina, Quality Assurance Before and After 'Bologna' in the Central and Eastern Region of the European Higher Education Area with a Focus on Hungary, the Czech Republic and Poland, European Journal of Education, vol.38, issue.3, 2003.

S. Sabine, « L'expertise : un mode de participation des groupes d'intérêt au processus décisionnel communautaire », Revue française de science politique, pp.4-375, 2002.

T. Jerzy and K. , Szkolnictwo wy?sze. Wyzwania XXI wieku. Polska. Europa. USA " (L'Enseignement supérieur. Les défis du XXIe siècle, Pologne. Europe. Etats-Unis), 2009.

W. Heiko, Explaining change in EU education policy, Journal of European Public Policy, vol.15, pp.4-567, 2008.