J. Chevalier and D. Et-buckles, SAS2. A guide to collaborative inquiry and social engagement, Disponible en ligne, 2009.
DOI : 10.4135/9789351507734

L. Dionne, F. Lemyre, and L. Et-savoie-zajc, Vers une définition englobante de la communauté d'apprentissage (CA) comme dispositif de développement professionnel. Revue des sciences de l'éducation, pp.25-43, 2010.

R. Dufour, R. Dufour, and R. Et-eaker, Revisiting Professional Learning Communities at Work: New Insights for Improving Schools, 2008.

R. Dufour, What is a professionnal learning community?, Educational Leadership, issue.8, pp.61-67, 2004.

M. Fullan, The future of educational change: system thinkers in action, Journal of Educational Change, vol.7, issue.3, pp.113-122, 2006.
DOI : 10.1007/s10833-006-9003-9

M. Guay and L. Et-prud-'homme, La recherche-action, 2011.

. Savoie-zajc, La recherche en éducation : étapes et approches, pp.184-228

C. Hamel, S. Turcotte, and T. Et-laferrière, El acompa??amiento de una comunidad de aprendizaje en red al servicio del desarrollo profesional de sus miembros, ??ducation et francophonie, vol.41, issue.2, pp.41-84, 2013.
DOI : 10.7202/1021028ar

S. M. Hord and W. A. Et-sommers, Leading Professional Learning Communities: Voices from Research and Practice, 2008.

C. Isabelle, É. Génier, A. L. Davidson, and R. Et-lamothe, CAP: un liderazgo compartido entre el consejo escolar, la direcci??n y los maestros, ??ducation et francophonie, vol.41, issue.2, pp.41-155, 2013.
DOI : 10.7202/1021031ar

L. Earl and S. Et-katz, Leadership in networked learning communities: defining the terrain, Disponible en ligne, pp.239-258, 2007.
DOI : 10.1080/13632430701379503

G. A. Kelly, The Psychology of Personal Constructs, 1955.

L. Lavoie, D. Marquis, and P. Et-laurin, La recherche-action, théorie et pratique, manuel d'auto-formation, 1996.

M. Leclerc, Communauté d'apprentissage professionnelle. Guide à l'intention des leaders scolaires, 2012.

M. Leclerc and A. C. Moreau, Ensemble pour la réussite en littératie. Rapport 2010 sur les changements de pratiques en littératie et la réussite des élèves, 2010.

M. Leclerc, A. C. Moreau, and M. Leclerc-morin, Les facteurs favorables a ? l'implantation d'une communauté d'apprentissage professionnelle dans une e ? cole franco ontarienne, pp.51-70, 2007.

C. Mitchell, Principles of engagement: Building sustainable learning communities. Changing Perspectives, pp.13-16, 2007.

M. Peters and L. Et-savoie-zajc, Vivir una CAP, ??ducation et francophonie, vol.41, issue.2, pp.102-122, 2013.
DOI : 10.7202/1021029ar

. Disponible-en-ligne, EF-41-2-102_PETERS Schools as learning communities: Unpacking the concept, Journal of School Leadership, vol.13, pp.498-528, 2003.

M. Tardif and C. Et-lessard, Le travail enseignant au quotidien. Expérience, interactions humaines et dilemmes professionnels, 1999.

B. Tuckman, Developmental sequence in small groups., Psychological Bulletin, vol.63, issue.6, pp.384-399, 1965.
DOI : 10.1037/h0022100

J. Van-der-maren, La recherche appliquée en pédagogie, 2003.
DOI : 10.3917/dbu.maren.2003.01

E. Wenger, Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, 1998.
DOI : 10.1017/CBO9780511803932