L'enseignement de la cristallographie en sciences des matériaux

Résumé : La cristallographie est une discipline scientifique clé à l’interface de nombreuses spécialités enseignées dans l’enseignement supérieur. Dans le cadre des formations « Matériaux » de l’Université Paul Sabatier Toulouse III, l’enseignement de cette discipline vise principalement à donner aux étudiants les moyens d’appréhender les problèmes liés aux aspects structuraux et microstructuraux de la matière. Leur mise en pratique via des méthodes actuelles d’analyse est au centre de ces enseignements et fait l’objet des quelques illustrations de cet article. Crystallography teaching in material sciences Crystallography is a key scientific discipline at the interface of many specialties taught in higher education. In the frame of the training in material sciences at the University Paul Sabatier Toulouse III, the teaching of this discipline is primarily intended to provide students with the means to understand the problems related to structural and microstructural aspects of the material. Their implementation via current methods of analysis is at the heart of this teaching and is the subject of this article through few illustrations.
Document type :
Journal articles
Complete list of metadatas

Cited literature [5 references]  Display  Hide  Download

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01176906
Contributor : Open Archive Toulouse Archive Ouverte (oatao) <>
Submitted on : Thursday, July 16, 2015 - 11:10:32 AM
Last modification on : Friday, January 10, 2020 - 9:08:21 PM
Long-term archiving on: Saturday, October 17, 2015 - 11:01:15 AM

File

barnabe_13963.pdf
Files produced by the author(s)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01176906, version 1
  • OATAO : 13963

Collections

Citation

Antoine Barnabé, Patrick Rozier. L'enseignement de la cristallographie en sciences des matériaux. L'Actualité Chimique, Société chimique de France, 2014, pp. 57-62. ⟨hal-01176906⟩

Share

Metrics

Record views

203

Files downloads

2648