Apprendre à comprendre : l'entraînement à l'utilisation des marques linguistiques, Aider les élèves à comprendre, du texte au multimédia, pp.156-181, 2003. ,
La compréhension de textes : peut-on l'apprendre et l'enseigner ?, Psychologie des apprentissages scolaires, pp.230-256, 2010. ,
Eliciting selfexplanations improves understanding, Cognitive Science, vol.18, pp.439-477, 1994. ,
DOI : 10.1207/s15516709cog1803_3
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.112.7097
Compréhension de l'écrit en fin d'école. Évolution de Note d'information 11, 2003. ,
L'évolution du nombre d'élèves en difficulté face à l'écrit depuis une dizaine d'années, France, portrait social, pp.137-152, 2011. ,
ReaderBench, an Environment for Analyzing Text Complexity and Reading Strategies, 16 th Int. Conf. on Artificial Intelligence in Education (AIED 2013), pp.379-388, 2013. ,
DOI : 10.1007/978-3-642-39112-5_39
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00871568
La compréhension, une approche de psychologie cognitive, Aider les élèves à comprendre, pp.5-72, 2003. ,
Reader and text factors in reading comprehension processes, Journal of Research in Reading, vol.21, issue.(3), pp.365-383, 2011. ,
DOI : 10.1111/j.1467-9817.2010.01436.x
Computing Krippendorff's Alpha-Reliability. Récupéré le 30 août 2013 de http, 2011. ,
A solution to Plato's problem: The latent semantic analysis theory of acquisition, induction, and representation of knowledge., Psychological Review, vol.104, issue.2, pp.211-240, 1997. ,
DOI : 10.1037/0033-295X.104.2.211
Améliorer la compréhension de l'écrit à l'école primaire, Apprentissage et enseignement : sciences cognitives et éducation, pp.25-38, 2006. ,
Understanding the glue of narrative structure: Children's on- and off-line inferences about characters??? goals, Cognitive Development, vol.22, issue.3, pp.323-340, 2007. ,
DOI : 10.1016/j.cogdev.2007.02.002
Assessing Reading Skill With a Think-Aloud Procedure and Latent Semantic Analysis, Cognition and Instruction, vol.21, issue.3, pp.251-283, 2003. ,
DOI : 10.1016/0749-596X(85)90049-X
Strategic processing during comprehension., Journal of Educational Psychology, vol.91, issue.4, pp.615-629, 1999. ,
DOI : 10.1037/0022-0663.91.4.615
SERT: Self-Explanation Reading Training, Discourse Processes, pp.1-30, 2004. ,
DOI : 10.1006/ceps.1993.1005
Evaluating Self-Explanations in iSTART, Handbook of Latent Semantic Analysis, pp.227-241, 2007. ,
DOI : 10.4324/9780203936399.ch12
iSTART : a web-based tutor that teaches self-explanation and metacognitive reading strategies, Reading comprehension strategies: theories, interventions and technologies, pp.397-421, 2007. ,
Assessing comprehension processes during reading, Reaching an understanding, pp.35-54, 2012. ,
Contrôle et régulation de la compréhension : l'acquisition de stratégies de 8 à 11 ans, L'apprentissage de la lecture : convergences, innovations, perspectives. Berne ,
Enseigner à comprendre : les entraînements métacognitifs, Aider les élèves à comprendre, du texte au multimédia, pp.205-232, 2003. ,
Cognitive strategy instruction in reading, Instructional models in reading, pp.85-108, 1997. ,
WordNet Libre du Francais (WOLF) Paris: INRIA. Récupéré le 13 septembre 2013 de http, 2008. ,
The Compatibility of Structural Equation Modelling and Cluster Analysis: an Example, Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de M??thodologie Sociologique, vol.20, issue.1, pp.33-51, 1996. ,
DOI : 10.1177/075910639605300104
Reading between the lines: developmental and individual differences in cognitive processes in reading comprehension, Beyond decoding: the behavioral and biological foundations of reading comprehension, pp.107-123, 2009. ,