M. Bianco, Apprendre à comprendre : l'entraînement à l'utilisation des marques linguistiques, Aider les élèves à comprendre, du texte au multimédia, pp.156-181, 2003.

M. Bianco, La compréhension de textes : peut-on l'apprendre et l'enseigner ?, Psychologie des apprentissages scolaires, pp.230-256, 2010.

M. T. Chi, N. De-leeuw, M. H. Chui, and C. Lavancher, Eliciting selfexplanations improves understanding, Cognitive Science, vol.18, pp.439-477, 1994.
DOI : 10.1207/s15516709cog1803_3

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.112.7097

M. Colmant, J. Daussin, and P. Bessonneau, Compréhension de l'écrit en fin d'école. Évolution de Note d'information 11, 2003.

J. Daussin, S. Keskpaik, and T. Rocher, L'évolution du nombre d'élèves en difficulté face à l'écrit depuis une dizaine d'années, France, portrait social, pp.137-152, 2011.

M. Dascalu, P. Dessus, S. Trausan-matu, M. Bianco, and A. Nardy, ReaderBench, an Environment for Analyzing Text Complexity and Reading Strategies, 16 th Int. Conf. on Artificial Intelligence in Education (AIED 2013), pp.379-388, 2013.
DOI : 10.1007/978-3-642-39112-5_39

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00871568

M. Fayol and D. Gaonac-'h, La compréhension, une approche de psychologie cognitive, Aider les élèves à comprendre, pp.5-72, 2003.

P. Kendeou, K. R. Muis, and S. Fulton, Reader and text factors in reading comprehension processes, Journal of Research in Reading, vol.21, issue.(3), pp.365-383, 2011.
DOI : 10.1111/j.1467-9817.2010.01436.x

K. Krippendorff, Computing Krippendorff's Alpha-Reliability. Récupéré le 30 août 2013 de http, 2011.

T. K. Landauer and S. T. Dumais, A solution to Plato's problem: The latent semantic analysis theory of acquisition, induction, and representation of knowledge., Psychological Review, vol.104, issue.2, pp.211-240, 1997.
DOI : 10.1037/0033-295X.104.2.211

L. Lima, E. Sylvestre, and M. Bianco, Améliorer la compréhension de l'écrit à l'école primaire, Apprentissage et enseignement : sciences cognitives et éducation, pp.25-38, 2006.

J. S. Lynch and P. Van-den-broek, Understanding the glue of narrative structure: Children's on- and off-line inferences about characters??? goals, Cognitive Development, vol.22, issue.3, pp.323-340, 2007.
DOI : 10.1016/j.cogdev.2007.02.002

J. P. Magliano and K. K. Millis, Assessing Reading Skill With a Think-Aloud Procedure and Latent Semantic Analysis, Cognition and Instruction, vol.21, issue.3, pp.251-283, 2003.
DOI : 10.1016/0749-596X(85)90049-X

J. P. Magliano, T. Trabasso, and A. C. Graesser, Strategic processing during comprehension., Journal of Educational Psychology, vol.91, issue.4, pp.615-629, 1999.
DOI : 10.1037/0022-0663.91.4.615

D. S. Mcnamara, SERT: Self-Explanation Reading Training, Discourse Processes, pp.1-30, 2004.
DOI : 10.1006/ceps.1993.1005

D. Mcnamara, C. Boonthum, and I. Levinstein, Evaluating Self-Explanations in iSTART, Handbook of Latent Semantic Analysis, pp.227-241, 2007.
DOI : 10.4324/9780203936399.ch12

D. S. Mcnamara, T. O-'reilly, M. Rowe, C. Boonthum, I. B. Levinstein et al., iSTART : a web-based tutor that teaches self-explanation and metacognitive reading strategies, Reading comprehension strategies: theories, interventions and technologies, pp.397-421, 2007.

K. Millis and J. Magliano, Assessing comprehension processes during reading, Reaching an understanding, pp.35-54, 2012.

A. Nardy, M. Bianco, F. Toffa, M. Rémond, and P. Dessus, Contrôle et régulation de la compréhension : l'acquisition de stratégies de 8 à 11 ans, L'apprentissage de la lecture : convergences, innovations, perspectives. Berne

M. Rémond, Enseigner à comprendre : les entraînements métacognitifs, Aider les élèves à comprendre, du texte au multimédia, pp.205-232, 2003.

B. Rosenshine and C. Meister, Cognitive strategy instruction in reading, Instructional models in reading, pp.85-108, 1997.

B. Sagot, WordNet Libre du Francais (WOLF) Paris: INRIA. Récupéré le 13 septembre 2013 de http, 2008.

T. L. Seifert and J. Bulcock, The Compatibility of Structural Equation Modelling and Cluster Analysis: an Example, Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de M??thodologie Sociologique, vol.20, issue.1, pp.33-51, 1996.
DOI : 10.1177/075910639605300104

P. Van-den-broek, M. J. White, P. Kendeou, and S. Carlson, Reading between the lines: developmental and individual differences in cognitive processes in reading comprehension, Beyond decoding: the behavioral and biological foundations of reading comprehension, pp.107-123, 2009.