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Article Dans Une Revue SociologieS Année : 2015

Hypermobility: a figure nowhere to be found? Dominant representations and mobile practices through the study of airports

L'hypermobilité : une figure introuvable ? Représentations dominantes et pratiques de déplacement à l'aune des aéroports

Résumé

This paper places into question the notion of hypermobility as a categorical figure shaping socially dominant representations of mobilities. It draws on a field work combining direct and participant observation as well as interviews with passengers of three main international passing places: Paris Charles-De-Gaulle, Amsterdam Schiphol and Frankfurt-am-Main airports. It shows that dominant representations conveyed by these places showcase a hypermobile figure of mobility and confronts it with the effective practices of passengers. It focuses on an encompassing analysis of the activities undertaken by travellers at the airport to stress that such situated activities are an insightful object of study for a better understanding of overall mobilities and social life of individuals. This confrontation leads to a critical understanding of the hypermobile figure as taking part of a social imagination of mobility which prevents to fully envision the reality of mobile experiences. This paper therefore pleads for questioning the use of archetypical categorical figures of mobility in the field of mobilities and for thinking mobile categorizations anew.
Cet article interroge la figure hypermobile en tant qu'elle participe des représentations dominantes de la mobilité. Par l'étude d'un travail d'observation et d'entretiens avec les passagers de trois lieux de passage internationaux très fréquentés, les aéroports de Paris Charles-De-Gaulle, Amsterdam Schiphol et Francfort-sur-le-Main, il confronte ces représentations aux pratiques des voyageurs. Il propose une analyse englobante des activités qu'ils déploient à l'aéroport pour souligner combien elles constituent un révélateur plus large de leur mobilité et de leur identité sociale. Cette confrontation permet de montrer que la figure d'hypermobilité participe d'un imaginaire social de la mobilité qui empêche de penser pleinement les expériences mobiles. Ce travail incite ainsi à remettre en cause la pertinence de l’usage de catégories archétypales de mobilité dans le champ académique au profit de catégorisations renouvelées.
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Dates et versions

hal-01140565 , version 1 (08-04-2015)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01140565 , version 1

Citer

Jean-Baptiste Fretigny. L'hypermobilité : une figure introuvable ? Représentations dominantes et pratiques de déplacement à l'aune des aéroports. SociologieS, 2015, La mobilité dans tous ses états. Représentations, imaginaires et pratiques. ⟨hal-01140565⟩
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