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Article Dans Une Revue Humanisme et entreprise Année : 2006

Network of employees and management : a difficult use

Réseaux du personnel et management : la difficile appropriation

Résumé

In order to face more and more highly competitive markets, firms are increasingly involved in a process intending to appropriate the networks of their employees. This attempt is already a success in situations of recruitment. Employees appeal their networks to spread information about vacancy and select candidates quite commonly. Our purpose is to clarify at first the contribution of these networks in situations of initial recruitment and in advancement. Then, we will bring two arguments to explain why firms will have to face real difficulties to appropriate more intensively the networks of their employees. The first argument is based on an original matrix combining two factors of analysis : the structure of the network and the relational basis. It explains why people usually separate the different kinds of networks they belong to and are reluctant to request all their social relations in their professional activity. The second argument is more functional. Basically, employees have problems to estimate their networks, to stimulate, develop and to keep them all along their professional carrier and their geographic transfers.
Confrontées à des exigences toujours plus fortes de performance, les entreprises tentent de s’engager de manière plus pressante et plus générale dans la voie de l’exploitation professionnelle des réseaux de leurs salariés. Cette démarche a déjà abouti dans le contexte du recrutement où les réseaux relationnels jouent un rôle de diffuseurs d’information et de filtre à l’embauche. L’objectif de cet article est d’expliciter la contribution des réseaux au recrutement et à la progression de carrière puis d’expliquer pourquoi les entreprises rencontreront des difficultés à s’approprier davantage les réseaux de leurs salariés. Pour ce faire nous apporterons deux éclairages. Le premier, fondamental, procède d’une analyse originale structure – ressort relationnel. Elle montre que les individus segmentent assez clairement leurs champs d’engagement en réseau et répugnent à mettre leurs réseaux personnels au service de l’entreprise. Le second éclairage, plus fonctionnel, expose plusieurs raisons pour lesquelles les salariés ont bien du mal à évaluer leurs réseaux, à les développer, à les activer ou, tout simplement, à les faire durer au fil de leurs migrations professionnelles et géographiques.
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Dates et versions

hal-01137234 , version 1 (30-03-2015)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01137234 , version 1

Citer

Christian Marcon. Réseaux du personnel et management : la difficile appropriation. Humanisme et entreprise, 2006, Spécial, pp.113-128. ⟨hal-01137234⟩
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