. July, Appointment of the team Dusapin-Leclercq associated with the Landscape Agency TER, laureate of the conceptual design for the ancient site of

J. Beauvais, Evaluation des aménagements centrés autour des gares, E.d. PREDIT ? Groupe opérationnel (GO) n°3, 2013.

L. Bertolini, C. Curtis, C. &renne, and J. , Transit Oriented Development Making It Happen. Ashgate publishing limited, 2009.

L. Bertolini, Cities on rails: the redevelopment of railway station areas, 1998.

L. Bertolini and W. Tan, Barriers to Transit Oriented Developments in the Netherlands: A luxury problem?, 24th AESOP Annual Conference, 2010.

P. Calthorpe, The Next American Metropolis: Ecology, Community and the American Dream, 1993.

D. Carré, Euralille: chroniques d'une métropole en mutation Chroniques urbaines, Carré éditeur. CERTU -PST Rhône-Alpes, 2011. Mobilités et dynamiques des localisations. Où en est la modélisation ? CERTU, 1996. REVIEW OF EXISTING LAND-USE TRANSPORT MODELS, 1988.

R. Cervero, Transit Metropolis, a global inquiry, 1998.

R. Cervero and K. Kockelman, Travel demand and the 3 Ds: Density, Diversity and Design, 1997.

P. Chorus and L. Bertolini, An application of the node place model to explore the spatial development dynamics, THE JOURNAL OF TRANSPORT AND LAND USE, vol.4, pp.1-45, 2011.

A. Conesa, TOD and Polycentricity : common goals with different results ? Lessons from multilevel accessibility measures in Lille metropolitan area, 2012.

C. Régional and N. , Enquête régionale mobilité et déplacements 2009 (ERMD) -base régionale (Mobility Survey of the region Nord- Pas de Calais), 2010.

N. Conseil-régional, Schéma Directeur d'Aménagement et d'Urbanisme ? SDAU, 2000.

Y. Crozet, J. P. Orfeuil, and M. Massot, Mobilité urbaine : cinq scenarios pour un débat, Direction de la recherche et des affaires scientifiques et techniques -Centre de perspective et de veille scientifique

C. Depière, « Pour une stratégie foncière dans les DIVAT de la communauté urbaine de Lille ». In: Rapport final -Tome 2: Les gares, pôles d'échanges et leurs quartiers, Lille: Laboratoire TVES E.A 4477 Université de Lille 1 Sciences et Technologies, LATCH -Ecole nationale supérieure d'architecture et de paysage de Lille, pp.565-571, 2013.

G. Dupuy, L'urbanisme des réseaux -Théories et méthodes, 1991.

R. Ewing and R. Cervero, Travel and the Built Environment: A Synthesis, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, vol.1780, issue.3, pp.265-294, 2010.
DOI : 10.3141/1780-10

C. Gallez and V. Kaufmann, La coordination urbanisme-transport vue par le local : regards croisés sur quatre agglomérations suisses et françaises. Ville, Rail et Transports, pp.38-45, 2010.

C. Gallez, V. Kaufmann, H. Maksim, and M. Thébert, Coordinating transportation and urban planning: from ideologies to local realities, Darmstadt, International Conference Urban Research Association (EURA) -Undestranding Cities Dynamics, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00570355

A. Groux and P. Menerault, Les quartiers de la gare : moteurs du renouvellement urbain, Etudes Foncières, vol.150, pp.31-56, 2011.

T. Leysens, Reconfiguration des réseaux de transport et renouveau urbain : l'enjeu d'un urbanisme orienté vers le rail, 2011.

L. Métropole, Plan de Déplacements Urbains ? PDU 2010-2020 : l'Etat des lieux (Traveling scheme of Lille Metropolitan Area), 2011.

L. Métropole, Programme Local de l'Habitat, 2012.

J. Maupu, La ville creuse pour un urbanisme durable, 2006.

P. Menerault, « Nouvelle vague: rechercher sur les gares lilloises et perspectives. » In " Rapport final -Tome 2: Les gares, pôles d'échanges et leurs quartiers, Lille: Laboratoire TVES E.A 4477 Université de Lille 1 Sciences et Technologies, LATCH -Ecole nationale supérieure d'architecture et de paysage de Lille, pp.457-477, 2013.

J. Offner, Les ?? effets structurants ?? du transport : mythe politique, mystification scientifique, Espace g??ographique, vol.22, issue.3, pp.22-25, 1993.
DOI : 10.3406/spgeo.1993.3209

W. Tan, Understanding successful implementation of transit-oriented development: initial findings from the cases of Perth, 2012.