Terminologie grammaticale... et lexicale
Résumé
This paper examines metalinguistic terminology used in France for the teaching of grammar in primary and secondary schools. We first analyse the terminology of current official ministerial programs for the French language. This leads us to argue for the simultaneous construction of both lexical and grammatical terminologies; this lexicalist perspective aims at a better structuring of the system of notions used in grammar teaching. We later show that specific resources can be elaborated in order to implement the notional interface between natural language lexicons and grammars, using the example of a linguistic ontology called “Gros Tas de Notions” ‘Big Heap of Notions’ (GTN).
Cet article propose une réflexion sur la terminologie métalinguistique employée dans l’enseignement de la grammaire en France, au primaire et au secondaire. Nous partons de l’analyse des usages terminologiques en cours dans les programmes ministériels d’enseignement du français et montrons qu’il est nécessaire d’effectuer conjointement l’élaboration des deux terminologies lexicale et grammaticale. Cette vision lexicaliste permet de mieux structurer le système notionnel utilisé dans l’enseignement de la grammaire. Nous montrerons ensuite que des ressources spécifiques peuvent être construites pour mettre en œuvre l’interface notionnelle entre lexique et grammaire, en nous appuyant sur le cas particulier de l’ontologie linguistique baptisée « Gros Tas de Notions » (GTN).
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...