G. Bachelard, La formation de l'esprit scientifique, 1983.

D. Bertrand, A. Ahmadi, and C. Heuchenne, From a Guttman ordinal scale to a Rasch ratio scale, Math??matiques et sciences humaines, vol.4, issue.184, pp.25-46, 2008.
DOI : 10.4000/msh.10959

A. Binet and T. Simon, Le d??veloppement de l'intelligence chez les enfants, L'ann??e psychologique, vol.14, issue.1, pp.1-94, 1907.
DOI : 10.3406/psy.1907.3737

D. Borsboom, Latent Variable Theory, Measurement: Interdisciplinary Research & Perspective, vol.10, issue.1-2, pp.25-53, 2008.
DOI : 10.1093/0198244274.001.0001

D. Borsboom, A. Cramer, R. A. Kievit, Z. Scholten, and S. Franic, The end of construct validity, The concept of validity: Revisions, new directions, and applications, pp.135-170, 2009.

G. Canguilhem, Qu'est-ce que la psychologie ? Revue de Métaphysique et de Morale, pp.12-25, 1958.

D. Chartier and E. Loarer, Evaluer l'intelligence logique : approche cognitive et dynamique, 2008.

G. J. Cizek, Defining and distinguishing validity: Interpretations of score meaning and justifications of test use., Psychological Methods, vol.17, issue.1, pp.31-43, 2012.
DOI : 10.1037/a0026975

C. H. Coombs, A theory of data., Psychological Review, vol.67, issue.3, 1964.
DOI : 10.1037/h0047773

K. Danziger, Statistical method and the historical development of research practice in American psychology, 1987.

. Morgan, The probabilistic revolution, Ideas in the sciences, pp.35-47

K. Danziger, Constructing the subject: Historical origins of psychological research, 1990.
DOI : 10.1017/CBO9780511524059

P. Duhem, La théorie physique, son objet, sa structure, 2007.
DOI : 10.4000/books.enseditions.6077

URL : http://books.openedition.org/enseditions/6077

J. C. Falmagne, Lectures in elementary probability theory and stochastic processes, 2003.

G. H. Fischer, Derivations of the Rasch Model, Rasch models: Foundations, recent developments, and applications, pp.15-38, 1995.
DOI : 10.1007/978-1-4612-4230-7_2

F. Gaillard, M. Colasse, C. Guihard, and R. Michel, Pertinence et nécessité de l'examen psychologique de l'enfant et de l'adolscent, 2011.

L. Voyazopoulos, L'examen psychologique de l'enfant et utilisation des mesures : conférence de consensus, pp.125-178

J. Grégoire, L'examen clinique de l'intelligence de l'enfant : fondements et pratique du WISC-IV, 2009.

L. Guttman, A Basis for Scaling Qualitative Data, American Sociological Review, vol.9, issue.2, pp.139-150, 1944.
DOI : 10.2307/2086306

I. Hacking, L'émergence de la probabilité, 2002.

M. Huteau and J. Lautrey, Evaluer l'intelligence. Psychométrie cognitive, 1999.

J. Juhel, P. Gilles, M. Bouvard, T. Boy, D. Fouques et al., Validité des modèles et des outils de l'examen psychologique, L'examen psychologique de l'enfant et utilisation des mesures : conférence de consensus, 2011.

M. T. Kane, Validation, Educational Measurement, pp.17-64, 2006.

J. T. Lamiell, `Nomothetic' and `Idiographic': Contrasting Windelband's Understanding with Contemporary Usage, Theory & Psychology, vol.8, issue.1, pp.23-38, 1998.
DOI : 10.1177/0959354398081002

J. T. Lamiell, La psychologie contemporaine des??????traits???? dans??le??cadre de??la??recherche n??ogaltonienne??: comment elle est cens??e fonctionner et??pourquoi en??r??alit?? elle ne??fonctionne pas, Psychologie Fran??aise, vol.51, issue.3, pp.337-335, 2006.
DOI : 10.1016/j.psfr.2005.08.001

J. Michell, Quantitative science and the definition of measurement in psychology, British Journal of Psychology, vol.88, issue.3, pp.355-383, 1997.
DOI : 10.1111/j.2044-8295.1997.tb02641.x

J. Michell, Normal Science, Pathological Science And Psychometrics, Theory & Psychology, vol.10, pp.639-667, 2000.
DOI : 10.1163/ej.9789004188877.i-913.94

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.202.2742

J. Michell, Measurement, Journal of Applied Measurement, vol.4, pp.298-308, 2003.
DOI : 10.1016/B978-044451542-1/50004-0

J. Michell, The Quantitative Imperative: Positivism, Naive Realism and the Place of Qualitative Methods in Psychology, Theory & Psychology, vol.13, issue.1, pp.5-31, 2003.
DOI : 10.1177/0959354303013001758

J. Michell, Invalidity in validity The concept of validity: Revisions, new directions and applications, pp.111-133, 2009.

J. Michell, Constructs, inferences, and mental measurement, New Ideas in Psychology, vol.31, issue.1, pp.13-21, 2013.
DOI : 10.1016/j.newideapsych.2011.02.004

P. E. Newton, Clarifying the Consensus Definition of Validity, Measurement: Interdisciplinary Research & Perspective, vol.19, issue.3, pp.1-29, 2012.
DOI : 10.1037/h0072182

D. Pestre, À contre-science : politiques et savoirs des sociétés contemporaines, 2013.
DOI : 10.14375/NP.9782021079203

K. R. Popper, La logique de la découverte scientifique, 1973.

M. Reuchlin, Les méthodes en psychologie, 1969.

S. Salvatore and J. Valsiner, Between the General and the Unique: Overcoming the Nomothetic versus Idiographic Opposition, Theory & Psychology, vol.20, issue.6, pp.817-833, 2010.
DOI : 10.1177/0959354310381156

J. R. Searle, The construction of social reality, 1995.

S. Vautier, The operationalisation of general hypotheses versus the discovery of empirical laws in Psychology, Philosophia Scientiae, vol.15, pp.105-122, 2011.

S. Vautier, Propos sur la responsabilit?? scientifique du psychologue??: essai d?????pist??mologie appliqu??e, Pratiques Psychologiques, vol.18, issue.4, pp.373-383, 2012.
DOI : 10.1016/j.prps.2012.07.001

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00715513/document

S. Vautier, How to state general qualitative facts in pychology? Quality and Quantity, pp.49-56, 2013.

S. Vautier, E. Lacot, and M. Veldhuis, Puzzle-solving in psychology: The neo-Galtonian vs. nomothetic research focuses, New Ideas in Psychology, vol.33
DOI : 10.1016/j.newideapsych.2013.10.002

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00877010

S. Vautier, M. Veldhuis, E. Lacot, and N. Matton, The ambiguous utility of psychometrics for the interpretative foundation of socially relevant avatars, Theory & Psychology, vol.22, issue.6, pp.810-822, 2012.
DOI : 10.1177/0959354312450093

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00667697

R. Voyazopoulos, L. Vannetzel, and L. Eynard, L'examen psychologique de l'enfant et l'utilisation des mesures : conférence de consensus, 2011.

D. Wechsler, WISC-IV -Manuel d'administration et de cotation, 2005.

D. Wechsler, WISC-IV : manuel d'interprétation. Paris: Les Editions du Centre de Psychologie Appliquée, p.26, 2005.