. Fair, The Marmot Review The Marmot Reviewprojects/fair-society-healthy-lives-the-marmotreview, 2010.

P. Mannix-mcnamara, Tackling social and health inequalities: vulnerability among the young lesbian, gay and bisexual population in Ireland, Psychology and Sexuality, vol.5, issue.3, 2012.
DOI : 10.1080/15295190701830680

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01065668

S. Leger and L. , School Health Promotion, Global perspectives on health promotion effectiveness. Saint- Denis, pp.107-124, 2007.
DOI : 10.1007/978-0-387-70974-1_8

I. Young, Promoting health in schools: from evidence to action. Saint-Denis, International Union for Health Promotion and Education, 2009.

J. Pommier and M. Guevel, Evaluation of health promotion in schools: a realistic evaluation approach using mixed methods, BMC Public Health, vol.49, issue.1, p.43, 2010.
DOI : 10.1080/0031383042000302146

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01063837

C. Simar and J. D. , Education et santé: étude de l'impact d'un dispositif de formation et d'accompagnement sur l'implication des enseignants dans une démarche de promotion de la santé, Revue Recherches et Educations, 2010.

S. Stewart-brown, What is the evidence on school health promotion in improving health or preventing disease and, specifically, what is the effectiveness of the health promoting schools approach? Copenhagen, WHO Regional Office for Europe, 2006.

R. Goigoux, Un modèle d'analyse des activités des enseignants. Education et Didactique, pp.3-11, 2007.

C. Schoonbroodt and A. Gélinas, Envisager la prévention par le changement émergent: apprendre à gérer ce qui fait problème, Education Santé, vol.108, pp.3-10, 1996.

D. Nutbeam, Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, Health Promotion International, vol.15, issue.3, pp.259-267, 2000.
DOI : 10.1093/heapro/15.3.259

H. Chen and P. Rossi, Evaluating With Sense: The Theory-Driven Approach, Evaluation Review, vol.7, issue.3, pp.283-302, 1983.
DOI : 10.1177/0193841X8300700301

J. Creswell, P. Clark, and V. , Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, 2007.

D. Berger, J. D. Collet, and R. , An analysis of the representations of HIV/AIDS in children from 9 to 11 in France: the effects of an educational programme, Science Education International, issue.4, pp.17221-240, 2006.

D. Jourdan, Education à la santé: quelle formation pour les enseignants, Saint Denis, Editions INPES, p.160, 2010.

J. Pommier, M. Guével, and J. D. , A health promotion initiative in French primary schools based on teacher training and support, Global Health Promotion, vol.10, issue.43, pp.34-38, 2011.
DOI : 10.1177/1757975910393585

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00771428

C. Mérini, P. Victor, and C. Bizzoni-prévieux, Grâce à une typologie de fonctionnement dans les équipes scolaires. En partenariat dans l'éducation, Le partenariat en éducation. Approche théorique et études de cas. Lille, pp.19-31, 2009.

F. Lantheaume and C. Hélou, La souffrance des enseignants. Une sociologie pragmatique du travail enseignant, 2008.

C. Simar and J. D. , Education et santé à l'école: étude de l'impact d'un dispositif de formation et d'accompagnement sur l'implication des enseignants dans une démarche de promotion de la santé, Recherches et Educations, 2010.