J. Blacking, Venda Children's Songs, 1967.

L. Bonnasse-gahot, Donner à OMax le sens du rythme : vers une improvisation plus riche avec la machine. Paris, École des hautes études en sciences sociales, rapport interne, consulté sur Internet, 2010.

P. Bourdieu, Esquisse d'une théorie de la pratique, précédé de Trois études d'ethnologie kabyle, 1972.

C. Brower, « Memory and the Perception of Rhythm », Music Theory Spectrum, pp.19-35, 1993.

M. Chemillier, J. Pouchelon, J. André, and J. Jérôme-nika-cler, Yayla, musique et musiciens de villages en Turquie méridionale, 2011.

N. Fernando, Polyphonies du Nord-Cameroun, 2011.

S. A. Floyd, The Power of Black Music, 1995.
DOI : 10.1093/acprof:oso/9780195109757.001.0001

V. S. Iyer, Microstructures of Feel, Macrostructures of Sound : Embodied Cognition in West African and African-American Musics, Thèse de doctorat, 1998.

J. Jamin, P. Et, and . Williams, Une anthropologie du jazz, 2010.

A. M. Jones, Studies in African Music, Music Educators Journal, vol.47, issue.1, 1959.
DOI : 10.2307/3389184

S. Larson, Rhythmic Displacement in the Music of Bill Evans, Structure and Meaning in Tonal Music : Festschrift in Honor of Carl Schachter. Hillsdale, pp.103-122, 2006.

F. Et and R. Jackendoff, A Generative Theory of Tonal Music, 1983.

H. C. Longuet-higgins, C. S. Et, and . Lee, The Rhythmic Interpretation of Monophonic Music, The Rhythmic Interpretation of Monophonic Music, pp.424-441, 1984.
DOI : 10.2307/40285271

D. Martin, Filiation of Innovation? Some Hypotheses to Overcome the Dilemma of Afro-American Music's Origins, Black Music Research Journal, vol.11, issue.1, pp.19-38, 1991.
DOI : 10.2307/779242

J. Et and M. Chemillier, « ImproteK : intégrer des contrôles harmoniques pour l'improvisation musicale dans la filiation d'OMax, Actes des Journées d'informatique musicale, pp.147-155, 2012.

A. D. Patel, J. R. Iversen, M. R. Bregman, I. Schulz, and C. Schulz, Investigating the Human-Specificity of Synchronization to Music, Proceedings of the 10th International Conference on Music Perception and Cognition, pp.100-104, 2008.

G. Et and H. Papadopoulos, Simultaneous Beat and Downbeat-Tracking Using a Probabilistic Framework : Theory and Large-Scale Evaluation, IEEE Transactions on Audio, Speech, and Language Processing, vol.19, issue.6, pp.1754-1769, 2011.

R. Polak, Rhythmic Feel as Meter : Non-Isochronous Beat Subdivision in Jembe Music from Mali », Music Theory Online, consulté sur Internet, vol.16, issue.4, 2010.

M. Scherzinger, Temporal Geometries of an African Music : A Preliminary Sketch », Music Theory Online, consulté sur Internet, vol.16, issue.4, 2010.

C. Basie, B. Goodman, and S. Terry, ], « I Ain't Got Nobody, 1938.