B. Beach and K. , Consequential transitions: a developmental view of knowlegde propagation through social organizations Between school and work: new perspectives on transfer and boundary-crossing, pp.39-62, 2003.

J. D. Bransford and D. L. Schwartz, Rethinking transfer: a simple proposal with multiple implications, Review of Research in Education, vol.24, pp.61-100, 1999.

C. A. Buxton, H. B. Carlone, and D. Carlone, Boundary Spanners as Bridges of Student and School Discourses in an Urban Science and Mathematics High School, School Science and Mathematics, vol.38, issue.8, pp.302-312, 2005.
DOI : 10.1111/j.1949-8594.2005.tb18131.x

Y. Chevallard, Concepts fondamentaux de la didactique : perspectives apportées par une approche anthropologique du didactique, Recherche en didactique des mathématiques, pp.73-112, 1992.

J. P. Darré, Les voies de construction d'un référentiel : le cas des conseillers techniques agricoles, Savoirs et compétences. De l'usage de ces notions dans l'école et l'entreprise Paris : L'Harmattan, pp.147-174, 1994.

D. K. Detterman and R. J. Sternberg, Transfer on trial: intelligence, cognition and instruction, 1993.

M. Eraut, Transfer of knowledge between education and workplace settings, Workplace learning in context, pp.201-221, 2004.

L. Filliettaz, Les discours de consignes en formation professionnelle initiale??: une approche linguistique et interactionnelle, ??ducation et didactique, vol.3, issue.1, pp.91-122, 2009.
DOI : 10.4000/educationdidactique.445

URL : http://educationdidactique.revues.org/pdf/445

M. Frenay, Du transfert des apprentissages au transfert de connaissances, Le transfert des apprentissages: comprendre pour mieux intervenir, pp.7-48, 2004.

P. Kunégel, Tutorat et développement de compétences en situation de travail, Thèse de doctorat en Sciences de l'Education, 2006.

P. Pastré, Apprentissage et activité, Didactique professionnelle et didactiques disciplinaires en débat Toulouse : Octarès éditions, pp.53-79, 2008.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies Approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

S. L. Star and J. R. Griesemer, Institutional ecology, " translations " and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkley's Museum of Vertebrate zoology, Social Studies of Science, vol.19, pp.1907-1939, 1989.

E. L. Thorndike and R. S. Woodworth, The influence of improvement in one mental function upon the efficacy of other functions, Psychological Review, vol.8, pp.247-261, 1901.

T. Tuomi-grohn, Y. Engeström, and M. Young, Conceptualizing transfer: from standard notions to developmental perspectives, Bewteen school and work: new perspectives on transfer and boundary crossing, pp.1-14, 2003.

P. Tynjälä, Connectivity and transformation in work-related learning. Theoretical foundations, Towards integration of work and learning. Strategies for connectivity and transformation, pp.11-37, 2009.

L. Veillard, Rôle des situations professionnelles dans la formation par alternance. Cas des élèves-ingénieurs de l'ISTP de Saint-Etienne, Thèse de doctorat, 2000.

L. Veillard, A. Tiberghien, and J. Vince, Analysis of the cooperative design of teaching resources for physics teachers??: some specific tools and theories, Activites, vol.08, issue.2, pp.202-227, 2011.
DOI : 10.4000/activites.2627

E. Wenger, Communities of practice: Language, learning, and meaning, 1998.
DOI : 10.1017/CBO9780511803932