Traffic Modeling and Analysis in the Performance of Parking Sensor Networks - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Rapport (Rapport De Recherche) Année : 2014

Traffic Modeling and Analysis in the Performance of Parking Sensor Networks

Résumé

Network traffic model is a critical problem for urban application, mainly because of its diversity and node density. As wireless sensor network is highly concerned with the development of smart cities, careful consideration to traffic model helps choose appropriate protocols and adapt network parameters to reach best performances on energy-latency tradeoffs. In this paper, we compare the performance of two off-the-shelf medium access control protocols on two different kinds of traffic models, and then evaluate their application-end information delay and energy consumption while varying traffic parameters and node density. From the simulation results, we highlight some limits induced by node density, occurrence frequency and non-uniform characters of event-driven applications. When it comes to real-time urban services, a protocol selection shall really be taken into account - even dynamically - with a special attention to energy-delay tradeoff. To this end, we provide several insights on parking sensor networks.
Les réseaux de capteurs sans fil sont essentiels au développement des villes intelligentes. Pour les étudier, les modèles de trafic employés sont cruciaux pour prendre en compte les spécificités des applications urbaines, ainsi que la diversité et la densité des noeuds. Dans ce travail, nous comparons les performances de deux protocoles classiques de contrôle d'accès au médium (MAC) sur deux modèles de trafic différents. Nous nous intéressons à leur performances en termes d'efficacité énergétique et de délai d'acheminement de l'information en fonction de l'intensité de l'activité mesurée et de la densité du réseau. Nous mettons en évidence les limites de pertinence de chaque approche et en dérivons des conseils sur les paramètres à utiliser en fonction de la situation ainsi que des perspectives vers des protocoles s'adaptant aux conditions réelles de l'activité mesurée.
Fichier principal
Vignette du fichier
RR-trista.pdf (1.01 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-00948120 , version 1 (18-02-2014)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00948120 , version 1

Citer

Trista Lin, Hervé Rivano, Frédéric Le Mouël. Traffic Modeling and Analysis in the Performance of Parking Sensor Networks. [Research Report] RR-8480, INRIA. 2014. ⟨hal-00948120⟩
267 Consultations
127 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More