M. Artigue, Épistémologie et didactique. Recherches en didactique des mathématiques, pp.241-285, 1991.

P. Boero, Transformation and Anticipation as Key Processes in Algebraic Problem Solving, Perspectives on School Algebra, pp.99-120, 2001.
DOI : 10.1007/0-306-47223-6_6

P. Bourdieu, The logic of practice, 1990.

G. Brousseau, Theory of didactical situations in mathematics, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699759

J. Confrey, A review of the research on students conceptions in mathematics, science, and programming Review of research in education, American Educational Research Association, vol.16, pp.3-56, 1990.

R. Douady, The interplay between different settings. Tool-object dialectic in the extension of mathematical ability, Proceedings of the ninth international conference for the psychology of mathematics education, pp.33-52, 1985.

K. Jones, Students interpretations of a dynamic geometry environment, European Research in Mathematics Education, pp.245-258, 1999.

R. Lins, The Production of Meaning for Algebra: A Perspective Based on a Theoretical Model of Semantic Fields, Perspectives on School Algebra, pp.37-60, 2001.
DOI : 10.1007/0-306-47223-6_3

B. Pedemonte, Étude didactique et cognitive des rapports entre argumentation et démonstration dans l'apprentissage des mathématiques, Thèse. Grenoble : Université Joseph Fourier -Grenoble 1, 2002.

P. Rabardel, Qu'est-ce qu'un instrument ? Les dossiers de l'Ingénierie éducative, pp.61-65, 1995.

L. Resnick and A. Collins, Cognition and Learning. Learning Research and Development Center, 1994.

A. Shoenfeld, Mathematical Problem Solving, 1985.

J. Stewart, un système cognitif sans neurones: les capacités d'adaptation, d'apprentissage et de mémoire du système immunitaire, Intellectika, vol.18, pp.15-43, 1994.

G. Vergnaud, Quelques orientations théoriques et méthodologiques des recherches françaises en didactique des mathématiques, Recherches en didactique des mathématiques, pp.215-231, 1981.

G. Vergnaud, La théorie des champs conceptuels. Recherches en didactique des mathématiques, pp.133-169, 1991.

G. Vergnaud, The Theory of Conceptual Fields, Human Development, vol.52, issue.2, pp.83-94, 2009.
DOI : 10.1159/000202727

S. Vinner, Concept definition, concept image and the notion of function, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, vol.6, issue.3, pp.293-305, 1983.
DOI : 10.1080/0020739830140305

N. Balacheff and N. Gaudin, Modeling students??? conceptions: The case of function, Research in Collegiate Mathematics Education, pp.183-211, 2010.
DOI : 10.1090/cbmath/016/08

N. Balacheff and C. Margolinas, cK¢ Modèle des connaissances pour le calcul de situation didactiques, Balises pour la didactique des mathématiques, pp.1-32, 2005.

G. González and P. Herbst, Students??? Conceptions of Congruency Through the Use of Dynamic Geometry Software, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.46, issue.1, pp.153-182, 2009.
DOI : 10.1007/s10758-009-9152-z

P. Herbst and N. Balacheff, Proving and Knowing in Public: What Counts as Proof in a Classroom, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00998146

V. Luengo, Les rétroactions épistémiques dans les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 2009.

V. Mesa, Conceptions of function in textbooks from eighteen countries, 2009.

T. Miyakawa, Reflective symmetry in construction and proving, Proceedings of the Twenty-Eighth International Conference of Psychology of Mathematics Education, pp.337-344, 2004.

S. Tahri, Modélisation de l'interaction didactique : un tuteur hybride sur Cabri-géomètre pour l'analyse des décisions didactiques, Thèse. Grenoble : Université Joseph Fourier -Grenoble 1, 1993.

C. Webber, S. Pesty, and N. Balacheff, A multi-agent and emergent approach to learner modelling, Proceedings of ECAI, pp.98-102, 2002.

C. Webber, From Errors to Conceptions ??? An approach to Student Diagnosis, Lecture Notes in Computer Science, vol.3220, pp.710-719, 2004.
DOI : 10.1007/978-3-540-30139-4_67