P. Béguin, Taking activity into account during the design process, Activites, vol.04, issue.2, pp.115-121, 2007.
DOI : 10.4000/activites.1727

P. Bourdieu, The logic of practice, 1990.

J. Brown and P. Duguid, Organizational learning and communities-of-practice: toward a unified view of working, learning, and innovation, pp.40-57, 1991.

D. Céfaï and N. Depraz, De la méthode phénoménologique dans la démarche ethnométhodologique, L'ethnométhodologie. Une sociologie radicale (De Fornel M, Ogien M and Quéré L), pp.99-119, 2001.

S. Cook and J. Brown, Bridging Epistemologies: The Generative Dance Between Organizational Knowledge and Organizational Knowing, Organization Science, vol.10, issue.4, pp.381-400, 1999.
DOI : 10.1287/orsc.10.4.381

C. Dauliach, Expression et onto-anthropologie chez Merleau-Ponty Notes de cours sur l'origine de la géométrie de Husserl, suivi de Recherches sur la phénoménologie de Merleau-Ponty, Merleau-Ponty, pp.305-330, 1998.

J. Favret-saada, Les mots, la mort, les sorts, 1977.

D. Foray, The economics of knowledge, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00848648

H. Garfinkel, Studies in ethnomethodology, 1967.

J. Goody, The domestication of savage mind, 1977.

S. Gourlay, Towards conceptual clarity for ???tacit knowledge???: a review of empirical studies, Knowledge Management Research & Practice, vol.54, issue.7, pp.60-69, 2006.
DOI : 10.1177/0018726701547005

M. Hansen, N. Nohria, and T. Tierney, What's your strategy for managing knowledge?, Harvard Business Review, vol.77, pp.106-116, 1999.

E. Hutchins, Cognition in the wild, 1995.

B. Journé, R. , and N. , Le concept de situation??: contribution ?? l'analyse de l'activit?? manag??riale en contextes d'ambigu??t?? et d'incertitude, M@n@gement, vol.11, issue.1, pp.27-55, 2008.
DOI : 10.3917/mana.111.0027

S. Lahlou, Observing cognitive work in offices Integrating information, organizations and architecture, Cooperative buildings, pp.150-163, 1999.

S. Lahlou, L???activit?? du point de vue de l???acteur et la question de l'intersubjectivit??, Communications, vol.80, issue.1, pp.209-234, 2006.
DOI : 10.3406/comm.2006.2384

A. Lam, Tacit Knowledge, Organizational Learning and Societal Institutions: An Integrated Framework, Organization Studies, vol.16, issue.3, pp.487-513, 2000.
DOI : 10.1177/0170840600213001

B. Latour, Re-assembling the social. An introduction to actor-network theory, 2005.

J. Lave, Cognition in practice: Mind, mathematics, and culture in everyday life, 1988.
DOI : 10.1017/CBO9780511609268

R. Lazarus, Stress and emotion. A new synthesis, 1999.

P. Lièvre, Vers un savoir d'action en sciences de gestion : le cas des expéditions polaires, Gérer et Comprendre, vol.75, pp.4-18, 2004.

P. Lièvre, La logistique en milieux extrêmes : le cas des expéditions polaires, pp.149-156, 2004.

P. Lièvre and G. Rix, Vers la construction d'un observatoire de l'effectivité organisationnelle, une illustration à partir d'une investigation d'une expédition polaire, Proceedings of international conference on Innovative research methods to create valid and operational knowledge, p.561, 2007.

B. Malinowski, A scientific theory of culture and other essays, 1944.

H. Maturana and F. Varela, L'arbre de la connaissance, 1994.

M. Merleau-ponty, La structure du comportement, 1942.
DOI : 10.3917/puf.ponty.2013.01

M. Merleau-ponty, Merleau-Ponty à la sorbonne. Résumé de cours 1949-1952, 1988.

I. Nonaka and H. Tackeuchi, The Knowledge-Creating Company, 1995.
DOI : 10.1016/B978-0-7506-7009-8.50016-1

W. Orlikowski, Knowing in practice: enacting a collective capacity in distributed organizing. Organization science 13, pp.249-273, 2002.

J. Orr, Talking about machines: an ethnography of a modern job, 1996.
DOI : 10.7591/9781501707407

G. Patriotta, Sensemaking on the shop floor: Narratives of knowledge in organisations, Journal of Management Studies, vol.42, pp.349-375, 2003.

G. Patriotta, On studying organizational knowledge, Knowledge Management Research & Practice, vol.2, issue.1, pp.3-12, 2004.
DOI : 10.1057/palgrave.kmrp.8500017

A. Pettigrew, Longitudinal Field Research on Change: Theory and Practice, Organization Science, vol.1, issue.3, pp.267-292, 1990.
DOI : 10.1287/orsc.1.3.267

M. Polanyi, The Tacit Dimension, 1996.
DOI : 10.1016/B978-0-7506-9718-7.50010-X

L. Quéré, La cognition comme action incarnée, Sociologie et connaissance: Nouvelles approches cognitives, pp.143-164, 1998.

P. Ricoeur, Soi-même comme un autre, 1990.

G. Rix, Pour un meilleur positionnement du Dire par rapport à l'Agir. In L'activité à projet dans tous ses états, pp.82-97, 2006.

G. Rix and M. Biache, Enregistrement en perspective subjective située et entretien en re situ subjectif : une méthodologie de constitution de l'expérience, Intellectica, vol.38, pp.363-396, 2004.

G. Rix, M. Récopé, and P. Lièvre, Etude anthropologique des pratiques des expéditeurs polaires à ski : une approche du corps agissant et vécu In Le corps de l'alpin. Perceptions, représentations, modifications (Boëtsch G, pp.271-283, 2005.

K. Roberts, Managing high reliability organizations. Californian management revue 32, pp.101-113, 1990.

D. Schön, The reflective practitioner. Basic books, 1983.

L. Suchman, Plans and situated actions. The problem of human-machine communication, 1987.

J. Theureau, Le cours d'action, analyse sémiologique : essais d'une anthropologie cognitive située, 1992.

J. Theureau, Le cours d'action: méthode développée, 2006.

H. Tsoukas, The firm as a distributed knowledge system: A constructionist approach, Strategic Management Journal, vol.24, issue.6, pp.11-25, 1996.
DOI : 10.1002/smj.4250171104

H. Tsoukas, Do we really understand tacit knowledge? In The Blackwell handbook of organizational learning and knowledge management, pp.410-427, 2003.

P. Vermersch, L'entretien d'explicitation, 1994.

P. Vermersch, Introspection as practice, Journal of consciousness studies, vol.6, pp.17-42, 1999.

P. Vermersch, L'entretien d'explicitation. Nouvelle édition enrichie d'un glossaire, 2003.

P. Vermersch, Prendre en compte la phénoménalité : propositions pour une psycho phénoménologie, Expliciter, vol.57, pp.35-45, 2004.

V. Cranach, M. Kalbermatten, and U. , Ordinary interactive action: theory, methods and some empirical findings In The analysis of action. Recent theorical and empirical advances, pp.115-160, 1982.

K. Weick, K. Sutcliffe, and D. Obstfeld, Organizing for High reliability: Processes of collective Mindfulness, Research in Organizational Behavior, vol.21, pp.81-123, 1999.

D. Yanow and H. Tsoukas, Acquiring expertise in professional practice: reflecting on the role of reflection-in-action. Wageningen University Communication Science Seminar Series, 2006.